| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2021 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanun Teklifi (1/281 ) ile 2019 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanun Teklifi (1/280) ve Sayıştay tezkereleri a)Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı b)Karayolları Genel Müdürlüğü c)Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu ç)Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 19 .11.2020 |
MUSTAFA BAKİ ERSOY (Kayseri) - Teşekkür ederim Başkanım.
Sayın Başkanım, Sayın Bakanım, Sayın Bakan Yardımcılarım, Komisyonumuzun çok kıymetli üyeleri, kıymetli milletvekillerimiz, değerli bürokratlarımız, basınımızın güzide mensupları; hepinizi saygılarımla selamlıyorum.
Sayın Bakanım, kalkınmanın ve medeniyetin yapı taşı yol, dolayısıyla ulaşımdır. İçinde bulunduğumuz çağda ulaştırma sisteminin hızlı, güvenli ve ileri teknolojiyi kullanan, çevreye duyarlı, uluslararası ulaşım ağıyla birleşen ve rekabeti tesis edecek maliyette ve ülkemizin kalkınması için sanayiyi yönlendirecek ve kullanışlı bir yapıda olmasının sağlanması gerekmektedir.
Ülkemiz, coğrafi konumu gereği hem deniz hem kara hem demir yolu hem de hava yolu ulaşımına son derece elverişli bir ülkedir. Bunların bir bütünlük içerisinde, koordineli bir şekilde planlanması ve uygulaması yapılarak ulaşım koridorları ve ağı oluşturulması gerekmektedir ancak bu şekilde coğrafi konumumuzu avantaja çevirebilir ve başta lojistik ve ticaret olmak üzere birçok sektörde kendimizi ileri taşıyabiliriz. Bana göre ülkemizde ulaşım sistemindeki problemimiz henüz ulaşım ağlarını tam olarak kuramamış oluşumuzdur. Ağlar arasındaki dengesizliğin giderilmesi için demir yolu ve deniz yolu fiziki alt yapısı geliştirilmeli; liman, demir yolu, kara yolları bağlantıları güçlendirilmelidir.
Sayın Bakanım, seçim bölgem olan Kayseri, bulunduğu bölgenin en gelişmiş sanayi ve sağlık altyapısına sahip ilidir; hâl böyle olunca Kayseri iline kara, hava ve demir yollarından ulaşımın kolay sağlanabilmesi sadece Kayserili vatandaşlarımız için değil, çevre illerden gelecek vatandaşlarımız için de hayati önem arz etmektedir. Fakat buna rağmen, ilimiz hâlâ bir otoban imkânına sahip değildir. Kayseri'miz 1 milyon 370 binin üzerindeki nüfusu, 4 üniversitesi, fakülte hastanesi ve Türkiye'nin en büyük şehir hastanesini bünyesinde bulunduran, başta Erciyes Dağı olmak üzere kış ve kültürel turizm imkânlarına sahip, güçlü organize sanayi bölgesiyle ülkemiz açısından her yönden önemli bir ilimizdir. Coğrafi olarak merkezî konumda olmasına karşın, maalesef, sahip olması gereken ulaşım yapısına henüz kavuşamamıştır. İlimizin elverişli ulaşım imkânlarına sahip olması, yine ilimiz hastanelerinden faydalanmakta olan çevre illerimizdeki vatandaşlarımız açısından da oldukça önemlidir. Tüm bu etmenlere rağmen, ilimizle bağlantılı herhangi bir otoyol projesi yapılmamakla birlikte ilimiz var olan projelere de dâhil edilmemiştir. Örneğin, 24 Ağustos 2017 tarihinde Ankara-Niğde Otoyolu projesi yapımına başlanmıştır. Ankara ve Niğde arasında yapılacak olan bu yolun toplam uzunluğu bağlantı yollarıyla birlikte 330 kilometreyi bulmaktadır ve tamamlanmıştır. Talebimiz, en azından hâlihazırda uygulama aşamasına gelmiş bulunan Ankara-Niğde Otoyolu projesine Kayseri ilinin de dâhil edilmesidir.
Sayın Bakanım, projesine başlanmış fakat ödenek bekleyen kara yolları projelerimiz de mevcuttur. Bunlar: Kayseri-Sivas ayrımı Bünyan yolu, Hisarcık ayrımı Develi arası, Develi batı çevre yolu ve Develi kuzey çevre yolu, Develi-Yahyalı yolu, Felahiye-Özvatan-Kermelik yolu, Boğazlıyan-Felahiye yolu, Pınarbaşı Karayolları 5'inci bölge Mersin hududu yolu, Pınarbaşı-Göksun, Pınarbaşı-Gürün-Darende yolu, Kayseri-Niğde devlet yolu, İncesu-Himmet Dede ayrımı Kayseri yolu gibi projelerimiz de yapım aşamasında olup ödenek beklemektedir.
Bununla birlikte, Sayın Bakanım, her fırsatta dile getirdiğimiz yaklaşık on yıldır şehrimize söz verilen bir yüksek hızlı tren projesi var. Bu yüksek hızlı tren projesiyle alakalı bizim talebimiz Yerköy'den Kayseri'ye 140 kilometrelik bir hattın ilave edilmesidir çünkü Kayseri, gerçekten İç Anadolu'nun fiziki yapısı da göz önünde bulundurulduğunda, yüksek hızlı treni hak etmektedir diye düşünüyoruz. Kaldı ki ben size bu soruyu sorduğumda siz şöyle bir cevap verdiniz bilgi notu olarak: "Başlangıç tarihi 2020, planlanan bitiş tarihi 2025 olup proje bedeli 6,1 milyar TL" olarak tarafımıza belirtildi. Tabii, bu şekilde bir cevap gelince de inşallah, başlamasını bekliyoruz bizler ama şöyle de bir şey söz konusu: Bizler, bitiş tarihinin 2025 yılından daha önce gerçekleşmesini talep ediyoruz.
Bunun yanında, sizler inşallah birtakım açılışlar için, temel atma törenleri için cumartesi günü Kayseri'mizde olacaksınız -bizleri de davet ettiniz, çok teşekkür ediyorum- bu temel atma törenlerinde de inşallah orada birlikte olacağız, bu temel atma törenlerini sağladığınız için de şehrimiz adına çok teşekkür ediyorum. İnşallah, bu yatırımların devamı gelecektir. Bizler her zaman sizlere güveniyoruz, devletimize güveniyoruz, devletimizin yanındayız ancak dediğim gibi Kayseri'de çok ciddi anlamda bir, otoban problemi; iki, hızlı tren beklentisi vardır. Çünkü bizim Kayseri-Ankara arası yaklaşık 330 kilometredir, Kayseri ile Ankara arasındaki bölünmüş yola baktığınızda yaklaşık 20 yerleşim biriminin içinden geçmektesiniz, 30 civarı trafik ışığında da durmak zorundasınız. Kayseri'ye hava yolu olmadığına göre, deniz yolu olmadığına göre, şu anda bir yüksek hızlı tren de olmadığına göre sadece kara yoluyla seyahat edebilmektesiniz. Kayseri'miz oysa ki Doğu Anadolu ve Güneydoğu Anadolu'yu da düşündüğünüzde merkezî bir konumda olan bir ilimizdir. Ve bizim bu taleplerimizi dikkate alacağınızdan biz eminiz ama yine de ben burada gündeme getirmek istedim.
Sözlerime son verirken Sayın Bakanım sizlere, Bakan Yardımcılarımıza, bürokratlarımıza, emeği geçen herkese çok teşekkür ediyoruz. Bakanlığınız 2021 yılı bütçesinin hayırlara vesile olmasını Cenab-ı Allah'tan niyaz ediyorum.
Sağ olun.