| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2021 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanun Teklifi (1/281 ) ile 2019 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanun Teklifi (1/280) ve Sayıştay tezkereleri a)Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı b)Karayolları Genel Müdürlüğü c)Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu ç)Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 19 .11.2020 |
BEKİR KUVVET ERİM (Aydın) - Sayın Başkan, kıymetli Plan ve Bütçe Komisyonu üyeleri, Sayın Bakanım, Bakan Yardımcılarım, kıymetli bürokratlar ve çok kıymetli basın mensupları; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
On sekiz yıllık hükûmetlerimiz döneminde Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan liderliğinde cumhuriyet tarihinin tamamında yapılanların 3 katı, 5 katı, 10 katı eserleri ülkemize kazandırdık. Her daim hizmet siyasetini benimsedik. Demokrasinin ve ekonominin gelişmesini aynı önemde görerek hem hak ve özgürlükleri genişlettik hem de ülkemizin 81 vilayetinin tamamını kalkındırdık.
Yol yapımının ülkemizin refah seviyesine sağlayacağı katkıyı düşünerek hareket ettik. Dünyayla entegre olmanın birinci yolu kara yoluydu. Yolun, medeniyet düzeyini belirleyen en önemli etken olduğu gerçeğini gözettik. Kara yollarımıza yaptığımız yatırımların ülkemize ve insanımıza artı değer olarak döneceğini biliyorduk. Doğu ile Batı arasındaki sosyal ve ekonomik entegrasyonun en önemli bileşenlerinden biri olarak dünyaya hizmet etmeyi sürdürüyoruz. İnsanlık ve kardeşlik adına gecemizi gündüzümüze katmaya devam ediyoruz.
İşte bu yüzden, Türkiye'nin en büyük avantajlarından biri, sahip olduğu jeostratejik konumudur. Gelişmenin ve kalkınmanın anahtarı olan ulaşım ve iletişim alanındaki bu avantajı kullanabilmek için son on sekiz yılda devrim niteliğinde adımlar attık. Bütün dünyanın gıptayla ve imrenerek baktığı dev projeleri bir bir hayata geçirdik. Türkiye'yi, Pekin'den başlayıp Londra'ya uzanan modern İpek Yolu'nun en kritik ve en avantajlı ülkelerinden biri yaptık. Doğu ile Batı'nın arasındaki köprü olduk. Marmaray, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Osmangazi Köprüsü, Avrasya Tüneli gibi dev ve birbirinden zor projeleri ardı ardına devreye soktuk. Ülkemizi baştan aşağı bölünmüş yollarla donattık. Türkiye'yi yüksek hızlı tren konforuyla tanıştırdık. Sivil havacılıkta tarih yazdık. Türk Hava Yolları, Avrupa'nın en iyi hava yolu şirketi oldu. Hava yolunu halkın yolu yaptık. Dünyada uçmadığımız yer kalmadı. Denizciliğe can suyu verdik. Ülkemizi bilişim otobanlarıyla donattık. E-devlet ile bilgi toplumu yolunda büyük bir adım attık. Bitmedi ve yetmedi, tüm dünyanın meraklı gözlerini üzerimize çekecek dev projeleri aziz, asil, payidar ve gazi milletimizin emrine sunmaya devam ediyoruz.
Milletimize atfettiğimiz değer hiçbir şeyle ölçülemez. 2002-2020 yılları arasında kara yollarına 477,3 milyar TL yatırım yapılmıştır. On sekiz yıl önce ülkemizde sadece 6 ilimiz bölünmüş yol ağıyla birbirine bağlıyken bugün 77 ilimiz bölünmüş yollarla birbirine bağlanmıştır. Ülkemizde, 2002 yılı sonunda otoyol dâhil toplam 6.101 kilometre olan bölünmüş yol ağı uzunluğu, 2020 yılı Ekim ayı itibarıyla 27.714 kilometreye, aynı süre zarfında bitümlü sıcak karışım kaplamalı yol uzunluğu 8.591 kilometreden 26.982 kilometreye ulaştırılmıştır. Toplam uzunluğu yaklaşık 2.164 metre, orta açıklığı yaklaşık 1.408 metre olan 2x4 şeritli otoyol ve 2x1 şeritli demir yolu geçişine sahip Yavuz Sultan Selim Köprüsü İstanbul'a kazandırılmıştır. Avrasya Tüneli 20 Aralık 2018'de hizmete açılmış, Asya ve Avrupa kıtaları bir kez de deniz tabanının altından kara yoluyla birbirine bağlanmıştır. Bölünmüş yol çalışmalarıyla birlikte otoyol çalışmalarına da hız verilmiş, 2002 yılı sonunda ülke genelinde 1.714 kilometre olan otoyol ağı uzunluğu 2020 yılı Ekim ayı itibarıyla 3.325 kilometreye ulaştırılmıştır. Geçilmesi zor güzergâhlar tünellerle artık daha kolay geçilmektedir. Ülkemizde 2002 yılı sonunda toplam 50 kilometre olan tünel uzunluğu, 11 katı aşarak geçtiğimiz ay itibarıyla 553 kilometreye çıkarılmıştır.
Ülkemizin kalkınma planları arasında lojistik merkezleri önemli yer tutmaktadır. Lojistik sektörümüz hızla gelişiyor. Diğer ulaşım sistemleriyle entegre bir demir yolu hizmeti sunmak ve kombine taşımacılığı geliştirmek için lojistik merkez yapımıyla önemli sanayi ve üretim merkezlerinin demir yolu ağımıza bağlantılarını yapmaya devam ediyoruz.
2002 ile 2020 yılı Ekim ayı arasında demir yollarına 105,5 milyar Türk lirası yatırım yapılmıştır. 2002 yılında 10.948 kilometre olan toplam demir yolu ağı uzunluğu 2020 yılı Ekim ayı itibarıyla 12.803 kilometreye çıkarılmıştır. Hâlihazırda 1.889 kilometre yüksek hızlı tren, 1.626 kilometre hızlı tren, 357 kilometre de konvansiyonel olmak üzere toplam 3.872 kilometre demir yolu hattının yapım çalışmaları sürdürülmektedir. 2002'de ülkemizde bulunmayan yüksek hızlı tren hatları 2020 yılı Ekim ayı itibarıyla 1.213 kilometreye ulaştırılmıştır. Yüksek hızlı trenlerle yılda 8,3 milyon yolcu taşınmaktadır, 2020 yılı Eylül ayı sonu itibarıyla 46,2 milyon yolcu taşınmıştır. Ankara-Eskişehir Yüksek Hızlı Tren Hattı 2009'da, Ankara-Konya Yüksek Hızlı Tren Hattı 2011'de, Eskişehir-Konya Yüksek Hızlı Tren Hattı 2013'te, Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren Hattı ile İstanbul-Konya Yüksek Hızlı Tren Hatları 2014'te işletmeye açılmıştır. Bu güzergâhlardaki 7 il merkezinde nüfusun yüzde 33'üne doğrudan hizmet sunulmaya başlanmıştır. 2020 yılında Ankara-Sivas Yüksek Hızlı Tren Hattı tamamlanacaktır. 2019 yılında Gebze-Haydarpaşa, Sirkeci-Halkalı Banliyö Hatları Projesi hizmete açılmıştır. Marmaray 29 Ekim 2013'te hizmet vermeye başlamıştır. Başkentray Projesi 12 Nisan 2018'de hizmete açılmıştır. İzmir'de Egeray hayata geçirilmiştir. Londra'dan Pekin'e kesintisiz demir yolu ulaşımının en önemli halkası Kars-Tiflis-Bakü İpek Demiryolu Projesi hayata geçirilmiştir. Demir yollarına yapılan yatırımlar ve alınan önlemlerle 2002 yılında 478 adet olan kaza sayısı 2019 yılında 83'e indirilmiştir.
Aynı zamanda yerli ve millî demir yolu sanayimizi de geliştirmeye devam ediyoruz. Millî trenimizi 2020 yılında raylara indirdik, 2021 yılında da seri üretime başlayarak millî trenimizi hızlı ve yüksek hızlı tren hatlarımızda inşallah kullanacağız. Millî yük vagonunu ürettik, kullanıyoruz. Uluslararası düzeyde rekabet gücü kazanmak için millî lokomotif ile millî yüksek hızlı tren çalışmalarımıza da tüm hızıyla devam ediyoruz. Önümüzdeki dönemde de rekabet gücünün geliştirilmesi, ticaretin kolaylaştırılması ve ülkemizin transit taşıma koridorlarında etkinliğini artıracak lojistik altyapı yatırımlarına devam edilecektir.
Kara ve demir yolunda olduğu gibi hava yollarında da son yıllarda önemli mesafeler katettik. 2002 yılında uçuşa açık havalimanı sayısı 26 iken 2019 yılı sonu itibarıyla bu sayı 56'ya yükseltilmiştir. Önümüzdeki süreçte havalimanı sayısının 63'e çıkartılması hedeflenmektedir. İstanbul'u havacılıkta uluslararası aktarma merkezine dönüştürecek İstanbul Yeni Havalimanı'nın 1'inci etabı 29 Ekim 2018 tarihinde hizmete açılmıştır. 6 Nisan 2019 tarihi itibarıyla tüm uçuşlar İstanbul Havalimanı'ndan yapılmaya başlanmış olup, 14 Haziran 2020'de ise 3'üncü bağımsız pist hizmete alınmıştır.
Türk denizciliğinde küresel marka yaratılması ve dış ticaret lojistiğindeki dışa bağımlılığımıza son verilmesi yönünde çalışmalarımız da tüm hızıyla devam etmektedir. Filyos ve Çandarlı Limanları başta olmak üzere, küresel ticaret koridorlarına yönelik büyük ölçekli bölgesel ana liman yatırımlarına da öncelik verilecek, transit ticareti kolaylaştırılacak ve ülkemizin önemli bir aktarma merkezi olması sağlanacaktır.
Tünel, köprü ve viyadükler yaptık, dağları deldik, vadileri aştık. Şehirlerimiz, bölgelerimiz arasındaki mesafeyi kısalttık, ama en önemlisi insanlarımız arasındaki mesafeyi ortadan kaldırdık. Millî birlik ve beraberliğimizi perçinledik. Yatırımlarımızla, eserlerimizle, projelerimizle her daim ülkemize vefa borcumuzu ödemenin gayreti içinde olduk. Eğitimde, sağlıkta, adalette, emniyette, ulaşımda, turizmde, ticarette, tarımda ülkemizi on sekiz yıl öncesine göre çok farklı bir konuma taşıdık. Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan liderliğinde, bu anlayışla yolumuza devam edeceğiz.
Sözlerime son vermeden, Sayın Paylan "Vizyon yok." diyor.
CAVİT ARI (Antalya) - Garo Bey yok.
BEKİR KUVVET ERİM (Aydın) - Yapacak bir şey yok, kayıtlara geçsin. "Vizyon yok" diyor, "Şimdi, elektrikli araçlar yok." Diyor; iyi de yapılan yolları, köprüleri kullanmayacak mı elektrikli araçlar? Onunla ne alakası var? Havadan mı gidecek? Davulu kasnağına kasnağına vuruyor.
CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Garo Bey sana söylüyorum, Cavit Bey sen işit.
BEKİR KUVVET ERİM (Aydın) - Sözlerime son verirken mesafeyi kısaltan, insanları sevdiklerine kavuşturan Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın 2021 yılı bütçesinin devletimize ve milletimize hayırlı olmasını temenni ediyor, sizleri saygıyla selamlıyorum.
Ayrıca, hafta başı temelini attığımız Aydın-Denizli otoyolu için Sayın Bakanımıza ve tüm bürokratlarımıza da teşekkür ediyorum.