KOMİSYON KONUŞMASI

İBRAHİM AYDIN (Antalya) - Teşekkür ediyorum Başkanım.

Sayın Başkanım, değerli Bakanım, çok kıymetli Komisyon üyeleri ve milletvekili arkadaşlarım, çok değerli bürokratlarımız, basınımızın değerli temsilcileri; hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Ülkemizde tüm sektörlerde olduğu gibi ulaşım ve iletişim sektöründe de, Türkiye'nin dört bir yanında devam eden kara, hava, demir, deniz ve iletişim altyapı ve işletme çalışmaları Covid-19 salgınına karşın aksamadan devam etmiştir, bu konuda Sayın Bakan ve ekibine teşekkür ediyorum.

Tüm sektörlerde olduğu gibi ulaşım ve iletişimde ülkemizde birçoğu dünya ölçeğinde olan büyük projelere imza atılmıştır. Son on sekiz yılda, ulaşım ve iletişim için 908 milyar liralık yatırım yapılmıştır. Geçtiğimiz on sekiz yılda, bölünmüş yol uzunluğumuz 6.100 kilometreden 27.700 kilometreye, bölünmüş yollarla bağlanan il sayısı, 6'dan 77'ye, 2003 öncesi 1.714 kilometre olan otoyol ağı, bugün 3.325 kilometreye, 2003'de 26 olan aktif havalimanı sayımız 56'ya çıktı, hava yolu halkın yolu hâline geldi. Yapımı devam eden 5 yeni havalimanı tamamlandığında, ülkemizin havadaki gücü daha da artacaktır. Antalya'mızda 2 havalimanı mevcut, 3'üncü havalimanı olarak -batı Antalya'da, Kaş'ta- bu havalimanımız yapıldığında turizme büyük katkı sağlayacaktır.

Ülkemizin toplam dış ticareti içinde deniz yolunun parasal payı 2003 yılında 57 milyar dolar iken 2019 yılında 222 milyar 100 bin dolara yükseldi. 2003'te sadece 37 olan tersane sayısı bugün 83'e çıktı. Ülkemiz, gemi söküm endüstrisinde Avrupa'da 1'inci, dünyada 3'üncü sıradadır.

Türkiye, Avrupa'nın altıncı, dünyanın sekizinci yüksek hızlı tren işletmecisi oldu. Bakü-Tiflis-Kars demir yolu hattı ve Marmaray'ı yaparak Pekin'den Londra'ya kadar uzanan demir ipek yolu tamamlandı. Bunların yanında; İstanbul Havalimanı, Avrasya Tüneli, Yavuz Sultan Selim ve Osmangazi Köprüsü, İstanbul-İzmir Otoyolu gibi küresel ölçekte büyük projeler tamamlanarak halkın hizmetine açıldı.

1915 Çanakkale Köprüsü, Filyos Limanı, Ankara-Sivas ve Ankara-İzmir Yüksek Hızlı Tren hatları gibi daha nice projelerin yapımı büyük bir hızla devam ediyor. Bilişim teknolojileri anlamında fiber hat uzunluğu 404 bin kilometreye çıktı. Sabit geniş bant abone sayısı, 15 milyon 300 bini aştı. Mobil abone sayısı 83 milyona, geniş bant abone sayısı 78 milyon 400 bine ulaştı. Yapılan kara, hava, demir ve denizyolu iletişim modları arasındaki akıllı iletişim ve eş güdüm çalışmaları hızla devam ediyor. Yapılan yeni lojistik merkezleriyle birlikte Türkiye, Asya-Avrupa ve Asya-Afrika arasında ulaşım ve lojistik geçiş ve kavşak noktası olacaktır.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Eylül 2020'de kamuoyuna ilan ettiği Ulusal Akıllı Ulaşım Sistemleri Stratejisi Belgesi ve 2020-2023 Eylem Planı'yla tüm ulaşım modlarında seyahat sürelerinin azaltılması, trafik güvenliğinin artırılması, mevcut yol kapasitesinin daha etkin ve daha verimli kullanılması, dijital eş güdümün sağlanması, enerji verimliliğinin artırılarak ülkemizin ekonomisine katkı sağlaması ve çevreye verilen zararların azaltılması konusunda önemli adımlar atmıştır.

Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; 2020 yılı içinde dünyada olduğu kadar ülkemizde etkisini gösteren Covid-19 salgını karşısında Ulaştırma Bakanlığının ülke genelinde de devam eden ulaşım, haberleşme yatırımlarının hiç durmadan devam ettiğini bu yıl yaptıkları büyük projelerin hizmete açılmasıyla da rahatlıkla görebiliyoruz. Bunlar arasında Ankara-Niğde Akıllı Otoyolu'nu, Samsun-Sivas Yüksek Hızlı Tren Demir Yolu Hattı'nı, Kuzey Marmara Otoyolu'nun önemli kesimlerini, Amasya Çevre Yolu'nu sayabiliriz. Ankara-Sivas yüksek hızlı tren yolu yakın bir zamanda hizmete girecektir.

Covid-19 sürecinde tüm ulaşım modlarındaki tedbirlerini yerinde ve zamanında almıştır. Hava yolu ulaşımında da havalimanlarında uluslararası gerçekliğe sahip olan sertifikasyon sistemi geliştirilmiştir. Özellikle salgından dolayı kara ve hava yolu ulaşımında diğer ülkelerin ulaşım sistemlerine getirdikleri kısıtlamalar bizi de yakından etkilemiştir. Bu süreçte de özellikle yük taşımacılığında demir yollarımızı çok efektif bir şekilde kullandık.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının, klasik ulaşım modlarının ötesinde, kent içi raylı sistemlerin yapımında da etkin bir role sahip olduğuna şahit oluyoruz. İstanbul, Ankara, İzmir ve Antalya başta olmak üzere GAZİRAY, KONYARAY ve AFRAY gibi büyük kent içi raylı sistemlerine de destek verdiğini görüyoruz.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, kent içi ve kentler arası ulaşım planlamasında, hizmet sunumunda, regülasyonlarda, erişilebilirlikte daha bütüncül bir vizyon oluşturmak için çalışıyor, bu alanda ulusal hareketlilik stratejimizi oluşturmak ve bu alana yönelik eylem planlarımızı oluşturmak için çalışmalarını yoğun bir şekilde sürdürüyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımız üniversitelerle iş birliği yaparak bu konuda bilimsel metotlarla hareket etmektedir.

Yapılan ulaşım ve iletişim yatırımlarıyla ülkemiz, ulaşımı ve iletişimiyle birlikte, lojistik ve yayıncılık alanında da bölgesinde lider, dünyada önde gelen ülkeler arasında yerini alacaktır.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımız, ülkemizin Asya-Avrupa ve Asya-Afrika geçiş noktalarındaki stratejik konumuna uygun olarak demir, kara, hava ve deniz yolu altyapılarını gelişmiş ülkeler düzeyinde iyileştirmeye çalışıyor, ülkemizi geçiş ve kavşak noktası olarak uluslararası yolcu ve yük taşımacılığında kilit ve lojistik merkez yapmak istiyor.

Sayın Başkan, kıymetli milletvekilleri; yeni ulaşım anlayışında kara parçamızdaki ulaşım ve iletişimde olduğu kadar "mavi vatan" olarak nitelendirilen denizlerimizde "siber vatan" olarak tanımlanan sanal dünyada da ülkemizin hak ve menfaatlerinin takip edilmesi konusunda gece gündüz çalışan bir Bakanlığımız var.

Dünyada olduğu kadar, uzayda da ülkemizin yörünge haklarının tam ve rantabl kullanılması konusundaki haberleşme ve gözlem uydularımızla da Türkiye'nin bölgesinde lider, dünyada önde ülkeler arasında yer alması konusunda gerekli desteği vermemiz gerekiyor.

Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; yollar, akarsu gibidir; geçtikleri yerin ticaretine, üretimine, istihdamına, eğitimine, kültür ve medeniyetine katma değerli hizmetler sağlar.

Karayolları Genel Müdürlüğümüzün Antalya'mıza yapılan hizmetlerine de kısaca değinmek istiyorum.

Antalya ilimizde daha önceki yıllardan başlayıp 2002 yılı sonuna kadar toplam 197 kilometre bölünmüş yol yapılmışken, 2003-2020 yılları arasında 3 milyar 841 milyon TL harcamayla 448 kilometre bölünmüş yol daha yapılarak toplam 646 kilometre bölünmüş yol ağına ulaşılmıştır. Ayrıca, 320 kilometre yol iyileştirme yapımı, 706 kilometre bitümlü sıcak kaplama yapımı, 18 kilometre uzunluğunda 18 adet tünel yapımı, 17 kilometre uzunluğunda 152 adet köprü yapımı gerçekleştirilmiştir.

Akdeniz Sahil Yolu'nu yani Antalya-Mersin yolunu, tabii, yıllardır bekliyoruz; sahil yolu bittikten sonra gerçekten, belki geç kalındı ama standardı yüksek bir yol yapılıyor şu anda. Bu yolun uzunluğu, Akdeniz Sahil Yolu Projesi'nin 439 kilometredir, 393 kilometresi tamamlanmıştır. 45,7 kilometre uzunluğunda 34 adet tünel ve 15 kilometre uzunluğunda 81 adet köprü, köprülü kavşak ve viyadük bulunmaktadır. 11 kilometre uzunluğunda 17 adet tünel ve 8,7 kilometre uzunluğunda 59 adet köprü, köprülü kavşak ve viyadük tamamlanmıştır. Yapım çalışmaları tamamlandığında güzergâhta 40 kilometre kısalma olacaktır. Yine, bu yolun devamı olarak düşündüğümüz de Antalya-Kemer-Tekirova-Finike yolu: Bu yolun da mevcut uzunluğu 101 kilometre, proje uzunluğu 99 kilometredir ve 80 kilometresi bölünmüş olarak tamamlanmıştır. Ayrıca, Antalya-Kumluca arasında toplam uzunluğu 35 kilometre olan 10 adet çift tüplü tünel, 10 adet farklı seviyeli kavşak projelendirilmiştir. Bu yol da bittiği zaman daha rahat bir şekilde olacak fakat buna da devam edip Finike-Demre arasındaki tünelin de başlanması gerekiyor.

İç Anadolu'yu Akdeniz'e bağlayan yollarımız var. Bu yollardan Antalya'nın en doğusundan başlarsam, Alanya ayrımı Hadim yolu yani Konya yolu; Konya-Alanya arası iki saat olacak. Bu, Türkiye'nin arazi şartlarının en çetin yolu olan "Kuş Yuvası" dediğimiz yol. Burası ilk zaman orman yolu olarak başlandı ama şu anda çalışmalar devam ediyor, yol bittiği zaman 8 kilometre kısalacaktır. Antalya-Akseki-Seydişehir-Konya yolu, yine, aynı şekilde Torosların zirvesinde, 1.825 rakımda Alacabel'inden geçen, bu yol kışın sürücülerin korkulu rüyasıdır. Bu yolda proje mevcut, yol uzunluğu 235 kilometre, proje uzunluğu 215 kilometredir, 118 kilometresi bölünmüş yol olarak tamamlanmıştır.

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Sayın Aydın, lütfen tamamlar mısınız.

İBRAHİM AYDIN (Antalya) - Burada, Alacabel Tüneli dediğimiz 2x7.360 metre yani 14.720 metre uzunluğundaki çift tüp Alacabel Tüneli yapılmak üzeredir. Yapım çalışmaları tamamlandığında güzergâhta 20 kilometre kısalma olacaktır. Antalya-Taşağıl-Manavgat-Derebucak yolu, bu, Beyşehir yolu dediğimiz yol. Burada da Demirkapı Tüneli yapılıyor, 2x5 bin metre olarak, bu da bittiği zaman yine, Antalya'mıza kısa bir şeklide İç Anadolu'dan inebileceğiz.

Yine, Isparta-Antalya-Dereboğazı yolumuz, bu yol da toplam uzunluk yine 114 kilometre, bu yolda da çalışmalar devam ediyor. Yani resmen Antalya şu anda İç Anadolu'dan sıcak denizlere inen bir yol şantiyesi şeklindedir. Bu yol da hızlı bir şekilde yapılırsa daha rahat, konforlu bir şekilde gidebileceğiz.

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Sayın Aydın, teşekkür ediyoruz.

İBRAHİM AYDIN (Antalya) - Toparlıyorum Başkanım.

Teşekkür ediyorum.

Bir de Kızılkaya ayrımı, Antalya yolu var, Çubukbeli yolu. Buraya da tünel yapılırsa kısa bir şekilde inebileceğiz. Yine, Kızılkaya ayrımı, Korkuteli-Elmalı-Finike yolumuz var, batı Antalya yolu. Bu yolu da mutlaka yapmamız gerekiyor. Antalya'nın doğusunda olduğu gibi batısında da hızlı bir şekilde.... Yine, Antalya-Korkuteli-Söğüt-Denizli yolu var, bu yol tamamlanmıştır. Kasaba-Sinekci Beli-Elmalı-Kalkanlı yolu, bu yol da çok önemli yollarımızdan biridir. Kalkan-Sütleğen-Elmalı yolu da bu yıl bitecek. Her ne kadar bunları yapsak da mutlaka Antalya-Alanya otoyolu da mutlaka yapılmalıdır Sayın Bakanım.

Ben bu duygu ve düşüncelerle 2021 yılı bütçemizin hayırlı ve uğurlu olmasını diliyorum, sizleri de saygıyla selamlıyorum.