KOMİSYON KONUŞMASI

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Sayın Başkanım, Komisyonumuzun değerli üyeleri; çok sayıda arkadaşımız söz aldı ve değerlendirme yaptı, hepsine teşekkür ediyorum.

Ben ilk konuşmamda da söyledim, bunun amacı, her ne kadar... Hukuki adı "varlık barışı" değil bunun, burada Gelir Vergisi Kanunu'na geçici bir madde ekliyoruz; var olan bir maddenin aslında süresi uzatılıyor, bir de daha önce yüzde 1 vergi alınıyordu, şimdi vergi alınmayacak.

Kara para konusunda Sayın Bakan Yardımcımız biraz sonra sizi aydınlatacak ama ben birkaç tespit var, onlara, özellikle sorulara cevap vermek istiyorum.

"6'ncı defa yapılıyor." dedi arkadaşlar. Ben sayısını bilmiyorum ama bunu kabul etsek bile 6 defa yapılmış; önümde son yapılandırmalara ilişkin, uygulamalara ilişkin veriler var, onları da sizinle paylaşmak istiyorum. Mesela, en son 2019 yılında yapılan varlık barışı düzenlemesinde sisteme -Sayın Kuşoğlu burada değil, o zaman kendisine iletebilirsiniz- 17 milyar Türk lirası para girmiş Türkiye'de. Bu, 2019'da çıkan Gelir Vergisi Kanunu'nun geçici maddesiyle beraber 17 milyar ve bundan da 170 milyon vergi elde etmişiz Türkiye olarak. Daha önceki yıllara ait de var, kafanızı fazla karıştırmak istiyorum ama mesela, 2018'de de 16 milyar girmiş ve 126 milyon vergi elde edilmiş. 2016'da veri yok, 2013'te 69 milyar girmiş sisteme, 1,4 milyar vergi elde edilmiş, böyle gidiyor geriye doğru. İşte, 2010'u da vereyim madem; 2010'da da 47,3 milyar sisteme girmiş ve 1,6 milyar...

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Sayın Öztürk, onların hepsini bir tekrar eder misiniz? Arkadaşların bir çoğunun sorularında vardı. Onu yıllar itibarıyla bir tekrar edin siz.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Kayıtlardan alabilir arkadaşlar, ben tekrar edeyim ama...

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Tekrar edin, ondan sonra diğer sorulara geçelim.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - O zaman tekrar ediyorum: 2019 yılında, çıkardığımız son yasadan sonra 17 milyar Türk lirası sisteme girmiş, 170 milyon Türk lirası vergi elde edilmiş; 2018 yılında 16 milyar sisteme girmiş, 126 milyon lira vergi tahsil edilmiş; 2013 yılında 69 milyar sisteme girmiş, 1,4 milyar vergi tahsil edilmiş; demek ki vergi oranları o zaman farklı. 2010 yılında 47,3 milyar sisteme girmiş, 1,6 milyar da vergi tahsil edilmiş. Bunlar bendeki bilgiler.

Sayın Emecan dedi ki: " Bu varlıklar nereye gidiyor?" İşte, Türkiye'deki finans sistemine giriyor bu paralar.

Sayın İpekyüz dedi ki: "Siz kara parayı mı teşvik ediyorsunuz?" Hayır, biz kara parayı teşvik etmiyoruz. Sayın Bakan Yardımcım bu kara parayla ilgili bilgi verecek.

Durmuş Yılmaz Milletvekilime teşekkür ediyorum "Böyle zamanlarda böyle kolaylaştırmalara ihtiyaç duyuluyor." dedi. Finans ekonomisine emek vermiş, Merkez Bankası Başkanlığı yapmış bir insanın da bunu söylemesi son derece yerinde ama siz diyorsunuz ki...

DURMUŞ YILMAZ (Ankara) - Bir dakika, yanlış anlaşılma olmasın.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Özür dilerim, devam edeyim.

DURMUŞ YILMAZ (Ankara) - Hane halkı çok sıkıntılı durumda. Dolayısıyla, burada bir sıkıntı var.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Yapılandırma, işte, matrah artırma...

DURMUŞ YILMAZ (Ankara) - Bunun yeniden yapılandırılması ihtiyacı had safhaya geldi, söylemek istediğim bu.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Devam ediyorum.

Sadece varlık barışı için demiyorsunuz.

DURMUŞ YILMAZ (Ankara) - Yoksa ben Türkiye'den, aldığımız dış borçlardan yurt dışına para kaçırılsın, o para da tekrar gelsin, yeniden yapılandırın; böyle bir şeye razı olamam, böyle bir şey de söylemedim.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Sözlerinizi not aldım, böyle söylediğinizi iddia etmiyorum. Devamında diyorsunuz ki: "Yapılandırma, matrah artırımı, varlık barışı..." ve biraz önce dediniz ki: "Sosyal medyadan aldığım bilgilere göre de yapılandırma 1924'ten beri devam ediyor."

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Sayın Öztürk, Sayın Yılmaz onları yapılandırmayla ilgili söyledi.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Tamam işte, ben de onu söylüyorum.

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Bu maddeyle ilgili başka görüşleri oldu. Onu yapılandırma sırasında değerlendirelim.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Borçların yeniden yapılandırılmasına ihtiyaç olduğunu söylüyor. Bu bir şeyi ifade eder yani finans, para sistemde kaldığı müddetçe ülke ekonomisine, bireysel ekonomiye katkısı olur.

Bilim Kurulunun ne düşündüğünü sordunuz, bunu şahsen ben de merak ediyorum, bilmiyorum.

Sayın Özen -bilmiyorum orada mı ama bizim Komisyonumuzun üyesi olmayan bir milletvekilimiz- "Türk vatandaşı veya yabancı ayrımı yok." dedi. Doğrudur. Türk vatandaşı-yabancı ayrımı yok bu meselede. "Türkiye'de bir kara para aklama merkezi suçlamasıyla karşı karşıya kalabilir." dedi. 6 defa böyle bir varlık barışı olmuş -bu 6'ncı- daha önce bir suçlamayla karşılaşmadık. Bavulla gelen paranın gümrükle beyan edilme zorunluluğu var, bunu arkadaşımız bilmiyor olabilir. Dediğim gibi, kara para konusunda sözü Sayın Bakan Bey'e vereceğim.

Sayın Kuşoğlu'nun sorusuna cevap verdim, ne kadar para girişi olduğunu, kaç kişi olduğunu bilmiyoruz ama 17 milyar son para girişi.

Sayın Kaboğlu, merak etmeyin, Fransa'daki paranızı gönül hoşluğuyla Türkiye'ye getirebilirsiniz. Fransa'da belki size yeterince faiz tahakkuk ettirmiyorlardır çünkü faizler orada neredeyse negatifte ama Türkiye'de siz birikimlerinize iyi bir faiz alabilirsiniz, endişe etmenize gerek yok. Bildirmeyenlere, getirmeyenlere de bir yaptırım yok Türkiye'de hâlen; yani getirmek zorunda değilsiniz, getirirseniz de "Niye getirdiniz, size vergi tahakkuk ettiriyoruz." diye de bir sistem yok. Gönlünüz ferah olsun.

Sayın Okyay Sındır -Kamil Hoca- suç işlenerek elde edilen kazancın affedilmesi, böyle bir şey kesinlikle söz konusu değil. Suç işlenerek kazanılan para Türkiye'de farklı yöntemlerle takip ediliyor; bununla ilgili MASAK var, çeşitli kurumlar var ama burada yapmış olduğumuz şey kaynakların sisteme girişi. Ben tekrar ediyorum: Yapılan düzenleme geçmişteki düzenlemenin yeni şekli; eskisinden vergi alınıyordu, şimdi vergi yok. Tek meselemiz, sisteme giren paranın teşvik edilerek gerek gerçek kişilerin gerek tüzel kişilerin varlıklarını sisteme getirmeleri.

Bir şeyi daha düzelteyim: Her defasında Cumhurbaşkanına yetki verilmesi konusu gündeme geliyor bütün kanun maddelerinde, haklısınız. Bu bir sistemin gereğidir, yeni yönetim sisteminin gereği. Ne deniliyor? Cumhurbaşkanlığı hükûmet sisteminde icranın birinci kişisi olarak Cumhurbaşkanına böyle bir yetki verilmesi yönetim sisteminden kaynaklanan bir şey, yoksa Sayın Cumhurbaşkanının şahsıyla ilgili değil.

Ben teşekkür ediyorum.