KOMİSYON KONUŞMASI

SELMAN ÖZBOYACI (Konya) - Tamam, şöyle: Tabii ki Yusuf Başkanım uzun süre büyükşehir belediye başkanlığı da yaptığı için kendisi çok daha konuya hâkimdir ama ben kendi açımdan sadece -çevreyle ilişkisini sordu Murat Bey- şu kadarını söyleyeyim: Yani neticede biz Büyükşehir Belediye Kanunu'nda bu bisiklet yolları, bisiklet master planları vesaire gibi konularda düzenleme yapıyoruz ve bunun hemen arkasından da bu konuda da neticede fiiliyatta bizim gördüğümüz... Ben -dün de bahsetmiştim- hem inşaat mühendisi olarak hem de daha önce yerel yönetimler başkanlığı yapmış bir kardeşiniz olarak bu konuda fiiliyatta şöyle bir sıkıntının olduğunu biliyorum. Ben önce sıkıntıyı anlatayım, daha sonra şeklini söyleyeceğim. Sıkıntı şu: Şu anda, mevcutta mesela bir yerde 5-6 tane apartman, site, konut -adına ne derseniz deyin- yapan insanlar onun altına normalde o konut kadar otopark koymak zorundalar. Bunu koyamazlarsa bir yer göstermek zorundalar, bir yer de gösteremezlerse işte, bu bizim otopark bedeli dediğimiz normalde büyükşehirlere aktarılan bedeli vermek zorundalar ve kanunen şu teminat altına alınıyor: "Bu bedeller otopark haricinde bir inşaat için kullanılamaz." diye. Şimdi buradaki mesele şu: fiyattaki sıkıntı. İlgili inşaat ruhsatını ilçe belediyesi veriyor ama bu bedeller büyükşehre gidiyor ve büyükşehir (C) belediyesinden otopark için aldığı bu bedeli gidip (D) belediyesinde bir başka yatırım için kullanabiliyor.

Dolayısıyla bizim burada yapmak istediğimiz tek şey şudur: Yerinde otopark meselesini çözmektir. Bölge otoparkları... Bölgesel otopark değil, onun da bu arada altını çizeyim, birkaç defa "bölgesel otopark" ifadesi kullanıldı. "Bölgesel otopark" denince sanki ilçeler arası falan bir otopark gibi algılanabilir. Bunlar kanunda daha önce tanımlanmış olan bölge otoparklarıdır. Mesele, ilçenin, kendi ruhsat verdiği ilçe belediyesinin gidip yerinde bu otopark problemini çözebilmesidir. Bizim içimizi en çok rahatlatan şey -33'üncü madde için konuşuyorum- şu ifadedir: "Gerekli arsa alımları ile inşasında kullanılır." diyor. "Bu gelirler bu fıkrada belirtilen amaç dışında kullanılamaz." diye zaten bu gelirin nereye kullanılacağı çok net bir şekilde biçimlenmiş oluyor diye düşünüyorum. Yani, bir mahallede, bir sokakta gelişigüzel sağa sola park edilmiş araçları atık gibi düşünürseniz, aslında bölge otoparkları onların geri dönüşümünü yapan, onları toplayıcı, çevreye zarar vermeyen bir şey olarak da görülebilir.

Teşekkür ediyorum.