| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | İzmir Milletvekili Yaşar Kırkpınar ve Düzce Milletvekili Ayşe Keşir ile 2 Milletvekilinin İşsizlik Sigortası Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi (2/3037) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 16 .07.2020 |
AYŞE KEŞİR (Düzce) - Sayın Başkanım, değerli Komisyon üyeleri; Engelliler Kanunu, Türkiye'nin hakikaten yüz akı bir kanun. 2005 yılında çıkarılan kanun pek çok şeyi kapsıyor. Erişilebilirlik dâhil istihdam, rehabilitasyon hizmetleri vesaire. Devrim niteliğinde bir kanundur. Bunu özellikle söylemek isterim. Çünkü ben mesleğime engelliler arasında başladım. Benim için çok önemli bir kanun. Tabii, zaman zaman ihtiyaçlar nezdinde de düzenlemeler yapılıyor.
Bu kanunda erişilebilirlikle ilgili toplu taşıma araçlarıyla ilgili belli bir süre verildi, iki yıl biliyorsunuz. Özellikle belediye otobüsleri yani kamuya bağlı otobüsler, belediye hizmetleri veren otobüslerin büyük bir kısmı artık yeni üretimde erişilebilir standartlarda üretildiği için, bu toplu taşımalarda özellikle belediye otobüsleri kısmı büyük oranda çözüldü. Ama ne yazık ki "minibüs" dediğimiz yani 9 ila 16 kişilik küçük araçlar, minibüsler, Avrupa'da hiçbir ülkede kullanılmayan taşıma araçları. Türkiye'de çok yaygın kullanılıyor bununla birlikte. Bununla ilgili bu verilen süre, iki yıl uzatılan süre ne yazık ki kâfi gelmedi bu süreç içinde.
Şurada birkaç rakamı paylaşmak istiyorum sizinle. Türkiye'de yaklaşık 103 bin minibüs var Şoförler Federasyonunun rakamlarına göre. Bunların ancak bugüne kadar yüzde 10 ila 15'i erişilebilirlik anlamında dönüşüm sağlayabildi. Diğer taraftan, rampa ve lift takılmasının yaklaşık maliyeti de 10 ila 15 bin lira araç başına. Bu da toplamda 100 bin aracı hesapladığımızda aşağı yukarı 1 milyar 300 milyon liralık toplam bir maliyet oluşturuyor. Bununla birlikte 7.500 adet şehirler arası tarifeli yolcu taşıma aracı ve 76 bin de servis aracı bulunmakta. Turizm taşımacılığı yapan araç sayısı da 1.551. Şehirler arası otobüslerin dönüştürülmesi ve erişilebilir hâle getirilmesinin ortalama tadilat maliyeti de 15 bin TL araç başına. Toplam maliyete baktığımızda bu da 1 milyar 163 milyon 265 bin liraya tekabül ediyor.
Tekrar söylüyorum, bu alanda çok eskiden beri çalışan bir milletvekili olarak bunun olabildiğince hızlı yapılması en büyük arzumuz ama yapılamadığı takdirde bu minibüsçü esnafının da küçük esnaf olduğu öngörüldüğünde, erişilebilirlik denetleme komisyonlarının ceza yazması söz konusu. Bununla ilgili hem sahadan gelen talepler hem de süreci daha sağlıklı yönetmek adına bu teklifi getirmiş bulunuyoruz. Takdir Komisyonun.
Teşekkür ederim.