Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/2633) |
Dönemi | : | 27 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 26 .02.2020 |
NİLGÜN ÖK (Denizli) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.
Biliyorsunuz ki maalesef Elâzığ ve Malatya'da, iki gün önce de Van Başkale'de deprem yaşadık; ülkemiz deprem bölgesi. Biz bu getirmiş olduğumuz 1'inci ve 13'üncü maddelerde deprem sebebiyle bir şekilde etkilenen vatandaşlarımızın ve işletmelerimizin bir nebze de olsa mağduriyetlerini gidermeye yönelik maddeler getirdik.
Madde 1'de şöyle: Deprem, yangın, su baskını, yer kayması, kaya düşmesi, çığ ve tasman gibi doğal afetler sebebiyle ortaya çıkan, vatandaşlarımızın ödemek zorunda kaldıkları elektrik ve doğal gaz gibi faturalarını bir yıl süreyle Cumhurbaşkanlığına öteleme yetkisi veriyoruz. Bunun sonucunda da biz eğer bu maddeyi geçirirsek, Elâzığ ve Malatya'daki depremden, yine Van'daki depremden etkilenen vatandaşlarımızın da bu düzenlememizden yararlanabilmesi adına bunun tarihinin de 1/1/2020 tarihinden itibaren geçerli olmasını öngörüyoruz.
Şimdi, tabii, Elâzığ ve Malatya depremlerine baktığımızda rakamlarla da birkaç bilgi vermek istiyorum. Elâzığ'da 43 bin abone sayısı var, Malatya'da da 12 bin abone sayısı var, toplamda 55 bin abone sayımız var. Tabii, biz bu vatandaşlarımızın faturalarını öteliyoruz ama tabii ki bu abonelikleri veren özel şirketler. Bu özel şirketlerin de bundan kaynaklanan sıkıntıları, mağduriyetleri söz konusu oluyor. Biz bu getirdiğimiz düzenlemeyle, bu özel şirketlerin, dağıtım şirketlerinin mali yükümlülüklerini bu ertelemeden dolayı gerçekleşen -sanırım, yeni önergemizde de finansmanı oldu- finansman maliyetinin Enerji Bakanlığı bütçesinden karşılanmasını getiriyoruz. Şöyle bir öngörü var: 55 bin abonede bir yıl ödenmemesini varsayarsak, Bakanlık bütçesinden gecikme yani finansman bedeli olarak yaklaşık maliyetin 30 milyon TL olacağını öngörüyoruz. 1'inci maddemiz bu.
Başkanım, 13'üncü maddeyi de şimdi açıklayayım.
13'üncü maddede de mücbir sebeplerden dolayı... Mücbir sebepler ne, onları bir ifade edeyim. Sel, yangın, deprem, grizu patlaması, çökme ve heyelan gibi mücbir sebep hâllerinde zarar gören maden işletmecilerimiz için bir düzenlememiz var. Maden işletmelerimizin ödemek zorunda oldukları ruhsat bedeli, devlet hakkı bedeli gibi bazı mali yükümlülükleri var. Tabii ki bu doğal afetler sonucu bazen madenler çökebiliyor ya da işçi bulma, çalışma faaliyetlerini devam ettiremiyorlar fakat bir taraftan da devlete olan yükümlülükleri var. Bu süreç içerisinde Bakanlığımıza yetki vererek Bakanlık gidip yerinde tespit edecek mücbir sebeplerden etkilenen işletmeleri. Eğer Bakanlık uygun görürse, yine eklediğimiz önergede de Maliye Bakanlığımızdan görüş alarak, onların bu yükümlülüklerini tespit ederek söz konusu bedellerin ertelenmesi ya da taksitlendirilmesi için Bakanlığa yetki veriyoruz.
ABDÜLLATİF ŞENER (Konya) - Hangi bedeller için?
NİLGÜN ÖK (Denizli) - Bu ruhsat bedeli, devlet hakkı bedeli çünkü bunlar asla ötelenemiyor, ödemek zorunda oldukları bedeller.
BAŞKAN LÜTFİ ELVAN - Diyelim ki maden hakkı ödemesi gerekiyorsa -değil mi- böyle bir mücbir sebep olması hâlinde...
NİLGÜN ÖK (Denizli) - Redevans gibi.