KOMİSYON KONUŞMASI

RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Şimdi, değerli arkadaşlar, biz bu tali komisyonlara gönderildi mi, oradan cevap geldi mi diye sormuştuk. Sayın Başkan da "Evet, cevap geldi." deyince ben de dedim herhâlde bir cevap var, acaba ne geldi, ne zaman, nasıl görüştüler bu kadar kısıtlı zamanda? Gerçekten de 6 komisyonda...

BAŞKAN - Arkadaşlar, ben görüşüldü, rapor geldi demedim. Cevap geldi dedim, cevap değil mi bunlar?

RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Bir dakika, anladım, tamam, söyleyeceğim, cevabı söyleyeyim bilmeyen varsa diye. Sayın Bakan önünüzde var mı bu? 6 tali komisyondan cevap gelmiş. Hiçbirinde görüşülmemiş. 3'ü demiş ki, Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu, Millî Eğitim Kültür ve Gençlik Spor komisyonu ve İçişleri Komisyonu demiş ki: "Süresi içinde görüşülmesi mümkün olmadığından görüşemedik." Bir tanesi, Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu demiş ki: "İş yoğunluğumuz nedeniyle görüşemeyeceğiz." Diğer 2 komisyon da Adalet Komisyonu ve Sağlık, Aile ve Sosyal İşler Komisyonu da "Görüşmeyeceğiz." demiş. Yani Allah aşkına 6 tane cevap gelmiş, hiçbiri görüşmemiş arkadaşlar.

UĞUR AYDEMİR (Manisa) - Bizi ilgilendirmez ki.

RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Ya, 3 tanesi "Görüşemedik." diyor, "Süremiz yok." diyor. Niye süre vermiyoruz?

UĞUR AYDEMİR (Manisa) - O komisyonlar Plan Bütçeyi ilgilendirir mi?

RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Ya, Sayın Aydemir, süre olsa görüşecek adamlar 3 tanesi. Niye yapıyorsunuz, böyle bir usul var mı? Lütfen ya rica ediyorum.

BAŞKAN - Sayın Aydemir, lütfen...

Değerli arkadaşlar...

RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - Bir dakika bur hususu daha.

BAŞKAN - Arkadaşlar...

RAHMİ AŞKIN TÜRELİ (İzmir) - "Süremiz olmadığı için görüşemedik." diyorlar. Bir süre verelim. Biz de bir şey demiyoruz, oradan da görüş gelsin, alt komisyonda görüşelim, bir.

İkinci konu da şu: Arkadaşlar, elbette her milletvekili kanun teklifi verebilir ancak bizim dikkat çektiğimiz bazı hususlar var, birisi şu: Bunların bürokrasi tarafından hazırlandığı belli, zaten burada ifadelerden de belli, biliniyor. Daha önce bunlar gelmiş, değişik başka komisyona çıkmış. O açıdan baktığımız zaman bir kere buna işaret ediyoruz.

İkincisi şu: Bakın, bizim Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanunu'muzun özelliği çıkartılan her yasa hükmünün genel anlamda bütçeye, ekonomiye ne getirip ne götürdüğünün, özellikle gelirleri azaltıcı ve giderleri artırıcı bir şeyler getiriyorsa bunlar nedir? Bunların hepsinin ayrıntılı tartışılmasına ihtiyaç olduğunu söylüyor ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetim ve Kontrol Kanunu'nun 14'üncü maddesi düzenleyici etki analizi yapılmasını şart koşuyor hem tasarı hem tekliflere.

Ayrıca, Başbakanlığın Mevzuat Hazırlama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik de "Gene kanun tasarılarında düzenleyici etki analizi yapılır." diyor. Yani bunların düzenleyici etki analizleri zaten yapılmamış ki daha ne getirip, ne götürdüğünü bilmiyoruz. Burada birtakım araziler var, belli birtakım taşınmazlar devrediliyor bazı kurumlara, bazı istisnalar, vergiden muafiyetler var. Burada biz şunu biliyoruz: Bu şekilde tartıştığımız zaman, burada biz bürokrasiye yönelttiğimiz zaman bununla ilgili hazırlıkların yapılmadığını görüyoruz. Biz o yüzden bir alt komisyon kurulsun diyoruz, hızlı bir biçimde bu ne getiriyor, ne götürüyor... Sayın Bakan yani bu konuda hassas olmanız gerekmiyor mu? 5018 sayılı Kanun... Niye çıkarttık o zaman kanunlar eğer kâğıt üzerinde kalıyorsa. Daha yeni bütçe yaptık. Bütçenin içinde bunlar var mı, kapsamında mı, değil mi, bu konulara ilişkin ayrıntılı bilgi istiyoruz. Bunun için bunun alt komisyona gitmesine ihtiyaç var. Bir, bunların daha ayrıntılı tartışılması için. İki, ilgili taraflar kimlerse onlardan görüş alınması, onların fikirlerinin alınması için. Üç, düzenleyici etki analizlerinin yapılması için. Dört, o arada da gelen tali komisyon varsa onların görüşlerinin de burayı kapsaması için. O zaman son derece daha sağlıklı görüşeceğiz. Buna niye itiraz edildiğini ben anlayabilmiş değilim.

Teşekkür ederim.