Komisyon Adı | : | BAYINDIRLIK, İMAR, ULAŞTIRMA VE TURİZM KOMİSYONU |
Konu | : | Coğrafi Bilgi Sistemleri ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi (2/2512) |
Dönemi | : | 27 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 15 .01.2020 |
ABDULLAH GÜLER (İstanbul) - Biraz önce detaylandırdığımız hususları, kayıtlara geçmesi açısından da birkaç kelimeyi hemen hızlıca ifade edeyim, saat ilerledi Başkanım.
Mahmut Bey'e de ileteceğim bu kararları, Akif Bey'e ve Gökan Bey'e iletmiştim.
Başkanım, özetle, Komisyon üyesi arkadaşlarımızı burada şu şekilde bilgilendirmek istiyorum: Gecekondu önleme bölgesi, kısaca GÖB dediğimiz, 775... Yani gerek bina stoku olarak gerekse yaşam biçimi ve planlı şehirleri oluşturma adına gerek belediyelerimiz gerek Toplu Konut İdaresi Başkanlığımız gerekse de Çevre ve Şehircilik Bakanlığımız birçok şehrimizde bu tür bina dönüşümleri, sağlıklı binalar, daha yaşanabilir şehirler ve şehirlerimize katma değer oluşturma adına, altyapıyı güçlendirme adına birçok çalışma yürütüyorlar.
Şimdi, geçmişte yargıya intikal eden, ancak Toplu Konut İdaresi Başkanlığının, İmar ve İskân Bakanlığının görev, yetki ve sorumlulukları dâhilinde üstlenmiş olduğu birçok proje hâlihazırda yürütülürken bazı hususlardan dolayı dava konusu edilmiş ve bu davaların neticesinde temyiz mahkemesi olarak Danıştay 6. Dairesinin vermiş olduğu kararlar var. Bu kararlarda özellikle 5609 sayılı Gecekondu Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun birinci husus; 22/3/2007 tarihinde değiştirilen 5609 sayılı Gecekondu Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun'un ilgili maddesi; yine, 2/3/1988 tarihli 3414 sayılı 775 sayılı Kanun'a atfen yapılan kanunun 1'inci maddesi ve yine, 29/11/2000 tarihli 4608 sayılı Kanun'a atfen...
Burada Toplu Konut İdaresi Başkanlığının İmar ve İskân Bakanlığından kaynaklı görev, yetki ve sorumluluklarınıh bazen alındığı, bazen verildiği noktasında tartışmalı bir uygulama ortaya çıkmış ve bu uygulamanın sonucunda da Danıştay 14. ve 6. Dairesinin birçok kararı var. Bu kararın bir tanesinin özetini hemen size okuyarak bu şeyi tamamlamak istiyorum. "Gecekondu olarak nitelendirilemeyecek olan, uyuşmazlığa konu alanların gecekondu önleme bölgesi ilanına ilişkin 10/1/2011 tarihli Toplu Konut İdaresi Başkanlığı işleminde hukuka uyarlık, aksi yöndeki idare mahkemesi kararında ise hukuki isabet görülmemiştir." diye bozma kararı var. Burada da atıf 775 sayılı Kanun'un ek 2'nci maddesine.
"775 sayılı Gecekondu Kanununun belediye sınırları ile mücavir alanlardaki tatbikatı için Toplu Konut İdaresi Başkanlığına verilen hak, yetki ve görevler ilgili belediyelere devredilmiştir." hükmü vardır. "Belediyeler bu hak, yetki ve görevleri yetkili organları eliyle kullanırlar. Büyükşehirlerde bu Kanunun tatbikatı büyükşehir belediyelerinin koordinatörlüğünde ilçe belediyelerince yapılır." hükmü yer almaktadır. Bu kapsam içerisinde Toplu Konut İdaresi Başkanlığı tarafından verilen ve devam ettirilen gecekondu önleme bölgesi kararları iptal edilmiş duruyor. Ancak, tabii, bu iptal edilene kadar orada yürütülen birçok çalışma var, İmar İskân Bakanlığının yürütmüş olduğu birçok çalışma var. Dolayısıyla, buradaki faaliyetlerin hâlihazırda geldiği aşamayı da dikkate aldığımızda gerek ilçe belediye başkanlıklarımızın gerekse büyükşehir belediye başkanlıklarımızın bu yarım kalan işleri, mağduriyetleri giderme imkânları -hem maddi imkânlar açısından hem de teknik imkânlar açısından- olması mümkün değil. Bu düzenlemeyle bu her iki ifade ettiğimiz, biraz önceki 4608 sayılı Kanun'umuz, 4609 sayılı Kanun'umuz ve Toplu Konut İdaresi Başkanlığının 2985 sayılı Kanun'dan kaynaklı olarak... Bu maddeyle, en azından, aradaki bu ihtilaf konusu olan, gerçekten bu yetki var mıdır yok mudur gibi çelişkiyi ortadan kaldırmayı yeğledik ve ikinci fıkrayla da beraber mevcut, hâlihazırda belediye başkanlıklarımızın bu manadaki yetkilerinin de devam ettiği hususunu da belirtmiş olduk.
Arz ediyoruz.