| Komisyon Adı | : | BAYINDIRLIK, İMAR, ULAŞTIRMA VE TURİZM KOMİSYONU |
| Konu | : | Komisyon gündeminde bulunan (2/2512) esas numaralı Kanun Teklifi'ne ilişkin açıklaması |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 15 .01.2020 |
BAŞKAN TAHİR AKYÜREK - Komisyonumuza gelen bu teklifle birlikte, Coğrafi Bilgi Sistemleri Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi dışında 10 kanunda değişiklik yapma teklifinde bulunuluyor.
Coğrafi Bilgi Sistemleri Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi hükümlerinde düzenlenemeyen hükümlerin bu kanun teklifiyle düzenlenmesi amaçlanıyor.
Ayrıca, 775 sayılı Gecekondu Kanunu, 1164 sayılı Arsa Üretimi ve Değerlendirilmesi Hakkında Kanun, yine İdari Yargılama Usulü Kanunu, İmar Kanunu, Kıyı Kanunu, Yapı Denetimi Hakkında Kanun, Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu ve yine 5368 sayılı Lisanslı Harita Kadastro Mühendisleri ve Büroları Hakkında Kanun ve İskân Kanunu'nda bazı değişiklikler teklif ediliyor.
Bunlara ilişkin değerlendirmemiz zaten süreç içinde yapılacak. Teklif sahibi arkadaşlarımız da gereken açıklamaları yapacaklar. Ama kamuoyu açısından çok önemli ve kamuoyunda yüksek ilgiye mazhar olan bazı konularda bir iki cümleye değinerek toplantımızı açmak ve süreci ilerletmek istiyorum.
Özellikle belediyecilikten gelen arkadaşlarımızın yıllardır seslendirdikleri parsel bazında imar tadilatı yapılmaması, ada bazında bunun gerçekleştirilmesi konusu bu teklifte yer alıyor. Aynı zamanda, doğal artışından kaynaklanan katma değerin, bu artışın kamuya mal edilmesi ve bunun kamu kontrolünde olması bu teklifle sağlanmış oluyor.
Yine, bina yükseklikleriyle ilgili bir teklif var. Yüksekliklerin belediye meclislerince mahallin, bölgenin durumuna göre tespit edilmesi ve bunun bir süreye bağlanması konusu teklifte yer alıyor. Ruhsata aykırı yapılar, projeye aykırı yapılarla ilgili de tapuda beyanlar hanesine şerh konularak bunun satışında ve kiralanmasında caydırıcı bir etkiye dönüştürülmesi, böylece ruhsata aykırı yapıların, imara aykırı yapıların önüne geçilmesi, azaltılması, yapılmamasının sağlanmasına yönelik bir yönlendirme gerçekleştirilmiş oluyor. Cezalarla ilgili kaçak yapılar, imara aykırı yapılarla ilgili cezalar da maktu tarife yerine, değerine göre oransal cezaların alınması. Bu da son derece önemli bir teklif, bu da Komisyonumuzda değerlendirilmiş olacak.
Kıyı Kanunu'nda yapılacak değişikliklerle özellikle kıyılardaki kirliliğin, keyfî iskele yapımının, rekreatif amaçlı iskelelerin yapılmasının önüne geçilmesi amaçlanıyor. İmar barışından yararlanan Yapı Kayıt Belgesi'ne sahip olan yapıların da yine deprem riskine karşı süreç içinde güçlendirilebilmesi konusu teklifte yer alıyor. Ada bazında da olsa imar tadilatlarında, imar plan değişikliklerinde özellikle bölge sakinlerinin, hak sahiplerinin, şehir insanının buna vâkıf olabilmesi ve gereken itirazlarını süresinde yapabilmesine yönelik olarak daha iyi bir duyuru sisteminin kurulması, muhtarlıklar ve diğer iletişim araçlarıyla duyurulmasının yanında, aynı zamanda tadilat yapılan bölgede tabelalarla -ki onun şekli belirlenmiş olacak, ebatları belirlenmiş olacak- vatandaşa bunun duyurulması konusu da teklifte yer alıyor. Bunun gibi birçok konu teklifle Meclisimizde ve Komisyonumuzda değerlendirilmiş olacak.