KOMİSYON KONUŞMASI

MUSTAFA BAKİ ERSOY (Kayseri) - Sayın Başkanım, Sayın Bakanım, Sayın Bakan Yardımcılarım, Komisyonumuzun çok değerli üyeleri, değerli bürokratlar, basınımızın değerli mensupları; hepinizi saygılarımla selamlıyorum.

Sayın Bakanım, ulaştırma, kalkınmanın en temel yapısı; yol ise medeniyettir. Ulaştırma sisteminin hızlı, güvenli ve ileri teknolojiyi kullanan, çevreye duyarlı, uluslararası ulaşım ağıyla birleşen ve rekabeti tesis edecek maliyette ve ülkemizin kalkınması için sanayiyi yönlendirecek ve kullanışlı bir yapıda olmasının sağlanması gerekmektedir. Ülkemiz coğrafi konumu gereği hem deniz hem kara hem demir yolu hem de hava yolu ulaşımına son derece elverişli bir ülkedir. Bunların bir bütünlük içerisinde koordineli bir şekilde planlanması ve uygulaması yapılarak ulaşım koridorları ve ağı oluşturulmalıdır.

Ülkemizde ulaşımla ilgili en büyük problem, ulaştırma modları arasındaki dengesizliktir. Bu dengesizliğin giderilebilmesi demir yolu ve deniz yolu fiziki altyapısı geliştirilmeli, liman-demir yolu-kara yolları bağlantıları güçlendirilmelidir.

Sayın Bakanım, bakınız, Türkiye'nin başkenti Ankara'dayız. Ben kendimden örnek verecek olursam; seçim bölgem olan Kayseri'ye gidebilmek için sadece kara yolu alternatifini kullanabilmekteyim. Oysaki iç Anadolu Bölgesi'nin fiziki yapısı yüksek hızlı tren ağının rahatlıkla oluşturulabilmesine oldukça uygundur. Aynı zamanda, bu yol güzergâhının fiziki problemlerine konuşmamın devamında ayrıca değineceğim.

Yüksek hızlı trene gelecek olursak Sayın Bakanım, ben zatınıza geçen yıl bütçe görüşmelerinde bu yılan hikâyesine dönen, uzun yıllardır Kayseri gündemini meşgul eden, Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan ve dönemin Başbakanı Sayın Binali Yıldırım'ın meydan mitinglerinde "Yerköy- Kayseri hızlı tren hattı hayırlı olsun." ifadeleriyle Kayseri halkına müjdeledikleri hızlı tren hattını bizzat sormuştum. Siz de geçen yıl, yapım ihalesiyle ilgili çalışmaların devam ettiğini söylemiştiniz. Bizim bildiğimiz kadarıyla da projelendirildi, ihaleye de çıktı yalnız ihale iptal edildi. Yine zannediyorum, bu yılki ödenekler uygun olursa ihaleye çıkmayı düşünüyorsunuz ama Kayseri halkı, gerçekten, Sayın Bakanım, bu hızlı treni sabırsızlıkla bekliyor çünkü bu hızlı tren olayı 2011 yılından bugüne yani tam sekiz yıldır, biraz önce ifade ettiğim gibi, Sayın Cumhurbaşkanımızın söz verdiği bir hadisedir ve Kayseri gündemini inanın çok fazla meşgul eden, beklentileri yükselten ve bu beklentiler olmadığında da tepkiye dönüşen bir hadisedir. Bunun bilinmesini istiyorum.

Sayın Bakanım, bu konunun tekrardan üzerinde durulması gerektiğini ifade ettikten sonra; Kayseri'miz 1 milyon 370 binin üzerindeki nüfusu, 4 üniversitesi, fakülte hastanesi ve Türkiye'nin en büyük şehir hastanesini bünyesinde bulunduran, başta Erciyes Dağı olmak üzere kış ve kültürel turizm imkânlarına sahip, güçlü organize sanayi bölgesiyle ülkemiz açısından her yönden önemli bir ilimizdir. Coğrafik olarak en merkezî konumda olmasına karşın, maalesef, olması gereken ulaşım yapısına henüz kavuşamamıştır. İlimizin elverişli ulaşım imkânlarına sahip olması, yine ilimiz hastanelerinden faydalanmakta olan çevre illerimizdeki vatandaşlarımız açısında da oldukça önemlidir. Tüm bu etmenlere rağmen, ilimizle bağlantılı herhangi bir otoyol projesi yapılmamakla birlikte var olan projelere de dâhil edilmemektedir. Örneğin, 24 Ağustos 2017 tarihinde Ankara-Niğde Otoyolu Projesi yapımına başlanmıştır. Ankara ve Niğde arasında yapılacak olan bu yolun toplam uzunluğu bağlantı yollarıyla birlikte 330 kilometreyi bulmaktadır. Talebimiz, en azından hâlihazırda uygulama aşamasına gelmiş bulunan Ankara- Niğde Otoyolu Projesi'ne Kayseri ilinin de dâhil edilmesidir.

Kayseri'mizin ulaşımla ilgili bir diğer problemi de mevcut havalimanının kapasite olarak şehrimizin ihtiyaçlarını karşılamıyor oluşudur. İstatistiklere baktığımız zaman, 2019 yılı içerisinde ekim ayı sonuna kadar Kayseri Havalimanı'na iç hatlar 10 bin 434, dış hatlar 2 bin 147 olmak üzere toplamda 12 bin 581 uçak seferi gerçekleştirilmiştir. Yolcu seferi sayıları ise iç hatlarda 1 milyon 659 bin 610, dış hatlarda 303 bin 494 olmak üzere toplam 1 milyon 963 bin 104 seyrinde gerçekleşmiştir; bu rakamlar, sadece bölge değil Türkiye ortalamasının üzerindedir fakat gelin görün ki Kayseri Havalimanı'nın kapasitesi bu yolcularımızı ağırlamak için yeterli değildir; bu konuda da ilgilerinizi beklemekteyiz.

Değinmeden geçemeyeceğim bir başka konu ise Kayseri ili sınırları içerisinde bulunan Nevşehir-Niğde-Adana yolu bağlantı noktası olan ve şehri doğudan batıya, batıdan doğuya bağlayan Boğazköprü meselesidir.

Sayın Bakanım, Kayseri halkı, yöre çiftçileri ve çevre şehirlerden seyahat eden vatandaşlarımız için oldukça önemli bir fonksiyona sahip olan bu köprü, bahsi geçen lokasyonda kullanılabilecek tek alternatiftir fakat 9 Nisan 2014 tarihinde köprü ayaklarında zayıf zemin nedeniyle oluşan sıvılaşma, taşıma gücü kaybı nedeniyle köprü ayaklarının güçlendirileceği gerekçesiyle trafiğe kapatılmış, 3 Kasım 2014 tarihinde dönemin valisi tarafından tüm eksikliklerinin giderildiği açıklaması yapılarak yeniden trafiğe açılmıştır. Fakat 11 Nisan 2019 tarihinde yaklaşık 3.500 metrelik yol zeminin hücresel dolgu sistemi uygulamasıyla iyileştirilmesi, zeminin güçlendirilmesi amacıyla yeniden trafiğe kapatılmış ve 108 milyon Türk lirası gibi büyük bir harcama rakamı ile 18 Ekim 2019 tarihinde yeniden kullanıma açılmıştır.

Şimdi, Sayın Bakanım, burada sorgulanması gereken birkaç husus var diye düşünmekteyim. Söylediğim gibi, buranın tadilatı birden çok kez yapılmıştır; yapılan imalatın sonucunda, yeniden meydana gelen deformasyonlar doğal sebeplerden mi kaynaklanmıştır yoksa imalattan mı kaynaklanmıştır? Eğer imalattan kaynaklandıysa yüklenici firmaya herhangi bir yaptırım uygulanmış mıdır; uygulanmadıysa uygulanması gerekmez midir? Kayseri halkının cevap beklediği sorulardan bir tanesi de budur çünkü Kayseri halkı şunu sorguluyor, diyor ki: "Üç dört yıl önce yapılan bir tadilat var, yine yedi sekiz ay kapalı kaldı Boğazköprü; açıldı, üç dört yıl sonra yeniden kapandı, bir yedi sekiz ay daha..." Esnafımız, özellikle oradaki esnafımız çok mağdur oldu. Mağduriyetleriyle alakalı dilekçeleri olmasına rağmen hiçbir şekilde kendilerine karşılık verilmedi. Birçok esnafımız da orada ciddi mağduriyetler yaşayıp iflasın eşiğine geldi. Bunun da mutlaka ilgilenilmesi gereken bir konu olduğunu düşünüyor, çalışmalarınızdan dolayı şahsınız adına tüm Bakanlık çalışanlarınıza teşekkür ediyor, 2020 yılı bütçemizin hayırlara vesile olmasını Cenab-ı Allah'tan niyaz ediyorum.

Sağ olun.