KOMİSYON KONUŞMASI

YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Teşekkürler.

Sayın Başkan, kıymetli milletvekillerimiz, Sayın Bakanım, Değerli Bakan Yardımcılarımız, bürokratlarımız, basınımızın çok değerli mensupları; ben de hepinizi sevgiyle saygıyla selamlıyorum.

Sayın Bakanım, 2020 yılı bütçenizin hayırlı ve bereketli olmasını temenni ediyorum. Tabii, sunumunuzu çok dikkatli, heyecanlı ve gururla takip ettim, gerçekten çok fevkalade bir sunumdu. Onurlandıracak ve bizleri gururlandıracak şeyler yapılmış bu on yedi yıl içerisinde. Belki de yetmiş seksen yıl içerisinde yapılamayacak çok büyük hizmetlere hep birlikte AK PARTİ iktidarları olarak imza atmış olmanın onurunu ve gururunu yaşıyoruz.

Bugün 18'inci bütçemizi yapıyoruz. Çok iyi biliyorum ki bu 18'inci bütçemizi yapmamızda sizin Bakanlığınızın payı çok büyük. Dolayısıyla, ben bundan dolayı size ve ekip arkadaşlarınıza gerçekten bir kere daha teşekkür ediyorum. (Uğultular)

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Arkadaşlar, lütfen biraz sessiz, rica ediyorum.

YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Her alanda olduğu gibi ulaştırmada da ülkemize çağ atlatan, başta Sayın Cumhurbaşkanımıza, yine son Başbakanımız Sayın Binali Yıldırım'a, yine şimdi Komisyon Başkanımız olan eski Ulaştırma Bakanımız Lütfi Elvan'a, Ahmet Arslan Bakanımıza ve siz Ahmet Turhan Bakanımıza ve şu an karşımda duran gerçekten çok muhteşem ekibe, ben yapmış olduğunuz bu çalışmalardan dolayı bir kere daha şükranlarımı ifade ediyorum.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Cahit değil mi?

YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Özür diliyorum, Cahit Turhan. Yani bu kadar çok hizmet karşısında heyecanlandığım için, kusura bakmayın.

Ayrıca tabii, konuşmamın başında, bugün şehit olan, şüheda olan şehitlerimize de Allah'tan rahmet, yakınlarına da başsağlığı diliyorum.

Tabii, ulaştırma ve haberleşmenin çok önemli olduğunu biliyoruz. Batıdan doğuya ticaretin hareket ettiğini ve özellikle ülkemizin de jeopolitik konumunu dikkate aldığımızda gerçekten bu anlamda ulaştırmayla ilgili yapılan hizmetlerin hem üretim hem kalkınma açısından fevkalade önem arz ettiğini ben ifade etmek istiyorum.

Yine, yapmış olduğunuz çalışmalarla ilgili, yolun bir medeniyet olduğu anlayışını benimsemiş bir kültüre sahibiz. Hava yolunu halkın yolu yaptık, az önce yine bir konuşmacı ifade etmişti "Uçaklara kim biniyor?" diye, gerçekten "Hava yolu halkın yolu oldu." diyoruz.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Garibanlar binemiyor.

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Sayın Paylan, lütfen...

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Ben konuşurken nasıl oluyordu?

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Ben herkese aynı şeyi söylüyorum, müdahale etmeyelim.

Şimdi, "Ben konuşurken nasıl oluyordu?" diye devam ediyorsunuz, her iki taraf da devam ediyor, o zaman biz sıkıntıya düşüyoruz.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - O zaman yapmasınlar.

UĞUR AYDEMİR (Manisa) - Sen yapınca biz de yapıyoruz.

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Bence bir anlaşma yapın aranızda, bundan sonra biz de sıkıntıya girmeyelim.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Tamam, bilmukabele.

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - O zaman tamam.

Sayın Kırkpınar, buyurun.

YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Hava yolunu halkın yolu yaptık, çünkü bizden önceki dönemlerde hava yoluyla yolculuk yapanlar hep birbirlerini tanıyorlardı.

CAVİT ARI (Antalya) - Şu an kaç para uçak biletleri?

YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Şimdi gerçekten halkın yolu, hiç kimse birbirini tanımıyor. Çünkü bizim zamanımızda hava yoluyla, gerçekten Türkiye'de 82 milyonun tamamına yakını istediği zaman hava yolculuğu yapabildi. 45-50 TL'ye uçak biletlerinin alındığını biliyoruz. Bunu ifade etmek istiyorum özellikle.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - O üç dört yıl önceydi.

YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Yine, yolları böldük, gönülleri birleştirdik biz. Hani "İnsan var mı bu yolların içerisinde?" dediniz ya Sayın Bakanıma, biz yolları böldük insanları birleştirdik.

Yine, duble yollarla, özellikle 780 bin kilometrekare ülkemizin her noktasına, her alanına vatandaşlarımızın ulaşmasını sağladık. Dağları deldik, medeniyetleri birleştirdik. Denizin altından ve üstünden kıtaları birleştirdik. Bunların hepsini Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları on sekiz yıldan beri görüyorlar ve sandıkta da bizi takdir ediyorlar. Bizim hesap vermemiz gereken milletimiz, milletimize de her seçimde bunun hesabını veriyoruz.

Yine, özellikle, Atatürk'ün "Yurdumuzun dört bir tarafını demir ağlarla ördük." sözüne yakışan bir hizmetimiz, hem yüksek hızlı trenlerle hem demir yollarıyla bu çalışmalarımız hızlı bir şekilde devam ediyor. Yine, bizden önce olmayan fiber altyapı devrimiyle ülkemizde iletişim alanında çok büyük bir yenilik gerçekleştirdik. Zaten Sayın Bakanımız ifade ettiler 4,5G'yle ilgili şu an yapılan hizmetler ortada. Uzayla ilgili yaptığımız uydu çalışmaları, MERNİS gibi, UYAP gibi çalışmalar, özellikle ticaretimizin gelişmesiyle ilgili, ticari hayatla ilgili lojistik merkezler ve limanların hayata geçirilmesi ve havacılık açısından yapılan hizmetlerin hepsi ortada.

Sürem yettiği ölçüde ben bu yaptıklarımızın bir kısmına özellikle değinmek istiyorum. Tabii ki bu kadar çok yapılan şeyi on-on beş dakika içerisinde anlatmak mümkün değil. Yine, Ankara-İzmir Hızlı Tren Projesi'nin tüm kesimlerde altyapı yapım çalışmalarının devam ettiğini özellikle Sayın Bakanımız ifade etti. Sayın Bakanım, biz de İzmir'e gidip geliyoruz, özellikle bunun bitirilmesini arzu ediyoruz. Yine, özellikle İzmir-İstanbul Otoyolu'nun açılmış olması gerçekten çok önemli. Yedi sekiz saatlik yolun üç saate düşürülmesi fevkalade önemli. Bu sadece ulaşım açısından, yolcu açısından değil, ticaretimiz açısından da çok önemli. İzmir de tarım açısından çok önemli bir ilimiz ve buradan sebze ve meyvelerin zamanında, kısa bir süre içerisinde ulaşması gereken pazarlara ulaştırılması söz konusu. Tabii, biz bu yolu yaparken diğer yolu da ortadan kaldırmadık, bu yol da duruyor, bu yolları da genişlettik. Az önce konuşmacının ifade ettiği gibi, bu yollardaki vatandaşlarımız da TOFAŞ ve diğer araçlarıyla kısa süre içerisinde İzmir'e, İzmir'den İstanbul'a ulaşabiliyorlar. Bu hem zaman tasarrufu açısından...

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Zenginlere ayrı yol, garibanlara ayrı yol.

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Sayın Paylan, lütfen müdahale etmeyin.

YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - ...hem de ticaretimiz açısından tüm araçlar için çok fevkalade önemli bir gelişmedir. Tabii, ufku bu tip hizmetlere ulaşmakta zorlanan arkadaşlarımızın bu tip eleştirilerini de ben normal karşılıyorum, bunu da ayrıca ifade etmek istiyorum.

UĞUR AYDEMİR (Manisa) - Ufuk meselesi.

YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Bunların hepsi bir ufuk meselesi.

Yine, 2002 yılında 26 havalimanı varken bu sayı İstanbul Havalimanı Projesi'nin de hayata geçirilmesiyle birlikte 56'ya ulaşmış durumda. 2002 yılında 4.471 iş yerinde hizmet sunan PTT'nin bugün, 2019 yılında çok ciddi rakamlara ulaştığını ben ifade etmek istiyorum. Tabii, e-devlet sisteminin uygulamaya sokulmuş olması ve buradan 44 milyon vatandaşımızın yine hizmet alıyor olması ayrıca yapmış olduğumuz yenilikler içerisinde. 2016 yılında sunulmaya başlanan 4,5G hizmetlerini kullanan abone sayısının haziran itibarıyla 75 milyonu aştığını ifade etmek istiyorum. Yine, fiber internet abone sayısının 3 milyon olarak gerçekleşmiş olması nereden nereye geldiğimizi göstermesi açısından çok önemli. 2019 yılı Haziran ayı itibarıyla yerleşik ve alternatif işletmecilerin fiber kablo uzunluğu da 365 bin kilometreyi aşmış durumda.

Hâlihazırda yüksek hızlı tren, hızlı tren ve konvansiyonel olmak üzere toplam 3.944 kilometre demir yolu hattının yapım çalışmaları sürmektedir. Yine, demir yollarında 2002 yılında yılda 73,1 milyon yolcu taşınırken 2018 yılı itibarıyla 185 milyon yolcu taşındığını da belirtmek istiyorum. 2002'de ülkemizde bulunmayan yüksek hızlı tren hatları 2019 yılı itibarıyla 1.213 kilometreye ulaşmış durumda. Tabii, 2019 yılı Eylül ayı sonu itibarıyla da 51 milyonu aşmış durumda yolcu sayımız. Ankara-Eskişehir yüksek hızlı tren hattı 2009 yılında hizmete açıldı. Yine, Ankara-Konya yüksek hızlı tren hattı 2011'de hizmete açıldı. Eskişehir-Konya yüksek hızlı tren hattı da yine 2013'te hizmete açıldı. Diğer taraftan dünyanın en önemli projelerinden biri olan ve 29 Ekim 2018 tarihinde ilk fazı açılan ve ikinci faz çalışmaları devam eden İstanbul Havalimanı, tüm fazları tamamlandığında 5,5 milyon ton kargo kapasitesiyle küresel ölçekteki en büyük kargo merkezlerinden biri hâline gelecektir. Bu ticari yönü özellikle.

İlk fazı tamamlanan ve yıllık 90 milyon yolcu kapasitesine sahip İstanbul Havalimanı'nda 2019 Ekim ayı itibarıyla toplam 41,5 milyon yolcu sayısına ulaştığını belirtmek istiyorum.

Ankara-İstanbul yüksek hızlı tren hattı ile İstanbul-Konya yüksek hızlı tren hatları 2014'te yine işletmeye açılmış. Çalışmaları süren Ankara-Sivas yüksek hızlı tren hattının da 2020 yılında çok kısa bir süre içerisinde hizmete açılacağını Sayın Bakanımız ifade etti.

Yine, Marmaray 29 Ekim 2013'te hizmete başlamıştır. Avrasya Tüneli 20 Aralık 2018'de hizmete açılmış, Asya ve Avrupa kıtaları bir kez de deniz tabanının altından kara yoluyla birbirine bağlanmıştır.

Yine, Londra'dan Pekin'e kesintisiz demir yolu ulaşımının en önemli halkası Kars-Tiflis-Bakü İpek Demiryolu Projesi hayata geçirilmiştir. Tabii, bunlar bir hayaldi. AK PARTİ hükûmetleri zamanında bu hayaller gerçekleştirildi.

2002 yılında 2.122 kilometre olan elektrikli hatlar 2019 yılı itibarıyla 5.530 kilometreye ulaşmış durumda. Yine, 2.505 km olan sinyalli hatlar 5.809 kilometreye ulaştırılmıştır. 2002 yılında yüzde 19 olan elektrikli hat yüzdesi 2019 yılı Ekim ayı itibarıyla yüzde 43'e ulaşmış durumda. Aynı zamanda demir yollarında yapılan yatırımlar ve alınan önlemlerle 2002 yılında 478 adet olan kaza sayısı 2018 yılı itibarıyla 71'e inmiştir.

2010 yılında dizel tren sistemleri üretimine başlanmıştır. Yerli ve millî demir yolu sanayisinin geliştirilmesine yönelik olarak millî elektrikli tren 2019 sonunda raylara indirilecek ve 2020 yılında seri üretimine de inşallah başlanacaktır.

Diğer taraftan 2015 yılında E68000 tipi elektrikli lokomotif üretimine, 2011 yılında da DE36000 tipi dizel elektrikli lokomotif üretimine başlanmıştır. 2017 yılında millî yük vagonunun üretimine başlanmış olup Taşımacılık AŞ tarafından da demir yollarında etkin bir şekilde kullanılan vagonların ihracatına da başlanmıştır.

Yine, 2002 yılından günümüze 9 adet lojistik merkez işletmeye açılmış, bu anlamda ihracatımız ve ithalatımız açısından çok önemli bir destek sağlanmıştır.

2002 yılında 382 kilometre olan iltisak hattı uzunluğu 2019 yılı Kasım ayı itibarıyla 440 kilometreye ulaştırılmıştır.

Yine, 2002-2019 yılları arasında kara yollarına 370 milyar TL yatırım yapılmıştır.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Sayın Kırkpınar, tamamlar mısınız lütfen.

YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Teşekkür ediyorum.

Gerçekten anlatmak istediğim, ifade etmek istediğim şeylerin yarısına bile gelemedim.

Tabii, aslında, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın hizmetlerini burada sunum yapmaya, anlatmaya hiç gerek yok çünkü vatandaşımıza en çok birebir dokunan yatırımlar, hizmetler.

ALİ ŞEKER (İstanbul) - Cebine dokunan...

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Bakanın söylediklerinin aynısını söyledin.

YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Dolayısıyla ben, burada, zamandan da tasarruf etmek adına, Garo Bey gibi iki yıldan beri aynı şeyleri tekrarlamamak için, ben burada konuşmalarıma son verirken...

İBRAHİM AYDEMİR (Erzurum) - Ne iki yılı? Geldiğinden beri devam ediyor.

YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Ben iki yılını bildiğim için.

Sayın Bakanım, sizin ve kurumlarınızın bütçesinin hayırlı ve bereketli olmasını temenni ediyor, sizlere teşekkür ediyorum.