KOMİSYON KONUŞMASI

ŞUAY ALPAY (Elâzığ) - Başkanım, teşekkür ediyorum.

Aslında, bu HSYK'ya benzer tartışmalar, bildiğiniz gibi HSYK meselesi tartışılırken, konuşulurken geniş geniş müzakere edildi. Orada da yine hem Anglosakson uygulamaları hem Kara Avrupası'yla ilgili olarak hem de Amerika örnekleri verildi, büyük oranda bu benzeri hâkimler savcılar kuruluyla ilgili olarak özellikle Avrupa örneklerinde Parlamentonun oraya üye seçtiği...

BAŞKAN - Ortaklaşa.

ŞUAY ALPAY (Elâzığ) - ...ortaklaşa üye seçtiği, bir kısmının işte kürsü hâkim ve savcıları tarafından temsiliyet esaslarına göre yapıldığı, bir kısmının da yine Parlamento tarafından ağırlıklı olarak özellikle seçildiği bilinen vakadır ve birçok yerde de Adalet Bakanlığının bu konuda bu kurula başkanlık ettiğine dair metinler geldi, zaten bunları biliyoruz. Dolayısıyla da buradaki düzenlemeler yapılırken aslında yargı faaliyetinin olduğu yerde, yargı faaliyeti nerede varsa orada bağımsızlık ve teminatla ilgili şey mutlaka korunmalı. Bu askerî hâkimlerin olduğu yer de olsa, sivil hâkimlerin olduğu yer de olsa zaten bu olmaz olmaz, bundan yana problem yok, burada da zaten tereddüt yok. Yürütmeden uzak olmak demek her hâl ve şartta yürütmenin yargı dışında kalması anlamına asla gelmez. HSYK yapılarında olduğu gibi, örneklerinde olduğu gibi oraya üye vermek, seçmek yasama organlarının, işte yürütmeyle birlikte yürütebileceği bir faaliyettir. Aslolan hâkimlerin karar verirken, davaları görürken kendilerine emir ve talimat verilmemesidir, vicdani kanaatleri, hukuki ehliyetleri ve yeterliliklerini gözeterek dosya kapsamına göre karar vermeleridir ve bu kararları verirken de hiçbir baskı altında yani kadrolarından olma, işte görevinden edilme gibi tehlikelerden azat olarak karar vermeleridir, yaklaşım budur, dolayısıyla bu önemlidir.

Tabii, bütün bu tartışmaları biz başından beri şöyle değerlendiriyoruz. Aslında temel problem, Anayasa problemidir, çok açık ve Türkiye'de yaşanılan bütün problemlerin temelinde artık delik deşik hâle gelen Anayasa vardır, darbe Anayasası vardır, vesayet organlarının ürettiği metinler vardır, biz bütüncül olarak bu meseleye sivil bir anayasa yapılmak şekliyle, milletin var ettiği, kısa, adil, özgürlükçü, hakkaniyete uyan bir sivil anayasa yapmak suretiyle son verilmesini doğru buluyoruz. Bu metin içerisinde de yargının tek başlık altında toplanmasını, askerî yargı, işte idari yargı gibi, adli yargı gibi ayrımların doğru olmadığını düşünüyoruz ve anayasal yapı içerisinde tek başlık altında bunun düzenlenmesini başından beri söylüyoruz, doğru olan budur ancak seksiyonlar hâlinde çalışabilir bu şeyler, tek başlık altında, bu ahvalde problemlerin büyük oranda çözüleceğini başından beri biliyoruz. Bu sebeple de bizim yaklaşımımız inşallah yeni süreçlerde demin bahsettiğim özelliklere, vasıflara sahip bir Anayasa'nın bütün bu problemleri çözeceğini ve sıkıntıların aşılacağını biliyoruz. Ancak şunu da görmek lazım: İyi kanunlar kötü uygulayıcılar elinde kötü kanun, kötü kanunlar iyi uygulayıcıların elinde iyi kanun olur, dolayısıyla da hem doğru mekanizmaları kurmak hem de doğru insanlar eliyle bu işi yürütmek gerekir. Müzakereler sırasında Ömer Ağabey mi söylemişti, bilmiyorum, hatırlamıyorum ama mecellede muhteşem bir hâkim tarifi var. Bu, -aslında kim söylemişti hatırlamıyorum- benim de önerdiğim bir şeydi, keşke imkân olsa bundan sonraki süreçlerde hâkimlik mesleğine alımlarla ilgili olarak mecelledeki o süzgeçten geçecek bir yaklaşımı ortaya koyabilsek.

BAŞKAN - Kriterleri.

ŞUAY ALPAY (Elâzığ) - Genelde de hukukçu yaklaşıma sahip olan ağabeylerimiz, arkadaşlarımızın bu konuda ittifak hâlinde olduğunu görüyoruz, biz ehliyet ve liyakat esasına göre iyi hukukçularla birlikte doğru mekanizmaların kurulmasını önemli buluyoruz, bunu da dediğim gibi yeni sivil bir anayasanın yapacağına olan inancımızı bir daha da ifade etmek istiyorum.