KOMİSYON KONUŞMASI

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Sayın Başkanım, Komisyonun değerli üyeleri, Sayıştayın kıymetli denetçileri, TCDD'nin Genel Müdür ve Yönetim Kurulu, diğer kamu kuruluşlarının temsilcileri; hepinizi saygıyla sevgiyle selamlıyorum. Hoş geldiniz, sefalar getirdiniz.

Öncelikle, Demiryolları Genel Müdürümüzün yeni olması hasebiyle hayırlı olsun dileklerimi iletmek istiyorum.

Biliyorsunuz, Ulu Önder Atatürk "Demir yolu refah ve ümran tevlit eder." der. Dolayısıyla demir yolculuk bir kültür, bir idealdir. Demiryollarında çalışan her demir yolcu bir an önce demir yollarının gelişmesini ister. 2003'te bir anket yaptırmıştık, hakikaten halkımızın yüzde 98'i demir yolunu seviyor ama yüzde 2'si biniyor tam tersine. Dolayısıyla Hükûmetimiz bir karar aldı, Sayın Cumhurbaşkanımız, o zaman Ulaştırma Bakanımız, Başbakanımız karar aldı, Hükûmet bir karar aldı ve demir yollarının geliştirilmesi gerektiği kararını verdi ve bu demir yollarında çalışmalar başladı. Şu anda elbette ki hızlı trenler artık Türkiye'de çalışıyor ve Avrupa'da 6'ncı, dünyada 8'inci sıradayız. Dolayısıyla da Türkiye hızlı tren açısından hakikaten hem gelişti hem de gelişmeye devam ediyor.

Benim bugün asıl konuşmak istediğim şu: Dün bir tren geldi Çin'den, Bakanımız davet etti ama burada toplantımız olduğu için gidemedim o açılışa. Hakikaten Çin'den Avrupa'ya şu anda trenler çalışmaya başladı, dün başladı, bugün inşallah Marmaray'dan geçecek ve Avrupa'nın göbeğine kadar gidecek. Ne diyorduk? İnşallah Pekin'den Londra'ya kesintisiz demir yolu olsun, Türkiye'den geçsin. Bu da başarıldı, onun için çok mutluyum diyebilirim. Bu nasıl oldu? Hem AK PARTİ hem CHP hem grubu bulunan diğer bütün partiler hakikaten demir yollarıyla ilgili bütün konularda destek oldular. Bunun için ayrıca, özellikle teşekkür ediyorum ve de demir yollarının gelişmesini gıptayla izliyorum ama şimdi eleştiriler var, bu konuları söylerken elbette ki eleştiriler de var. Ne oldu bilmiyorum, dünden beri bu altyapı meselesi bir tartışma meselesi oldu.

Efendim, şimdi müsaade ederseniz, bütün vekillerimizin, diğer arkadaşların da bilmesini istiyorum, bazı tecrübelerimi anlatmak istiyorum çok kısa. Şimdi, bir demir yolu projesi yaptınız. Bedri Yaşar Bey "Böyle proje yapılmıyor." diyor, yapılıyor projeler, her şey uygulama projelerine kadar yapılıyor ancak bazı yerler var, işte tüneldi, yarmaydı, viyadüktü... Şimdi, tünelden aşacağız, yerini söylemiyorum; 1.500 metre, dağın tepesinden tünelin geçtiği yerin mesafesi 1.500 metre. 1.500 metre derine ineceksiniz, orada bir sondaj yapacaksınız ve oranın kalitesini öğreneceksiniz. Bu toprak 50 metrede bir, 20 metrede bir değişiyor yani bir tarafta taş var, biraz ileride kum var, biraz ileride kil var, daha ileride kireç var; her şey var toprağın içinde. Sizin bunu bulmanız lazım ki tam ne olduğunu uygulama projesini yapasınız. Tünelde o zaman her 50 metrede, belki 20 metrede bir 1.500 metrelik dağı deleceksiniz, yine de olmayacak. Onun için, bu uygulama projelerini bazı noktalarda hakikaten yapmak zor, çok zaman alıyor. Öyle bir sene falan değil, on beş sene süren projeler var. Bu Avrupa'da da böyle yani gidin, Alplerin altından da hızlı tren geçti, hiçbiri uygulama projesi değildi, beraber gidip bakalım. Ben "İlla uygulama projesi yapılmasın." demiyorum, çok istiyorum, bütün projeler uygulama projesi olabiliyorsa olsun. Bunu Sayıştay da böyle belledi yani her seferinde yazıyor "uygulama projesi" diye ama o da biliyor yapılamayacağını, ben biliyorum, Sayıştay da biliyor. Hepsi yapılmaz, ben "Yapılamaz." demiyorum, çok uzun sürer. Onun için, bazı projelerde bir bölümü uygulama, bir bölümü kesin proje yahut avan projeyle çıkılabilir. Daha sonra öyle oluyor ki Başkanım, tünelin içerisine giriyor müteahhit ya da biz denetçiler olarak, neyse, her 1 metrede bir toprak değişiyor, ona göre iksa koyuyorsunuz, ona göre bulon yapıyorsunuz, ona göre tüneli açıyorsunuz yoksa tüneli açamazsınız. Onun için de orada uygulama projesi yapılıyor.

Neyse, bunu niye anlatmak istedim, gerçekten bu konu çok gündeme geliyor, hâlâ da gelecek, KİT Komisyonu olduğu müddetçe, bütün altyapı yatırımları yapan kurumların hepsinde bu konu gündeme gelecek. Daha önceden yapılan işler de var, belki onlar da gelecek. Dolayısıyla da bu kesin projelerle ihaleye çıkılabilir. Zaten kanunu da var, kanunda, KİK kanununda illa uygulama projesiyle değil kesin projelerle de çıkılabilir diyor. Dolayısıyla bu eleştirilere cevap vermek istedim. Ama bu "Her yerde kesin projeyle çıkın." demek değil uygulama projesi yapabiliyorsanız yapın.

Bir de sayın vekilim, Japonya'da 7 şiddetinde deprem oldu, bir şey olmadı... Ya ülkemizi biraz hakikaten bu kadar şey yapmayalım yani Japonya'da bir tren kazası oldu, 100 kişi öldü yani Japonya'da olmuyor değil ki. Almanya'da oldu, 104 kişi öldü. Biz, yanlış anlaşılmasın, tren kazalarını korumuyoruz yani olmasın hiç, tren kazası en çok demir yolcuları üzer, tren kazası olmasın ama bu, dünyada başka yerlerde de oluyor. Yani Japonya'da 7 şiddetinde deprem oldu, bir sürü sıkıntılar oldu biliyorsunuz, Türkiye'de de inşallah olmaz diyoruz.

"Hatlar geç açılıyor." diye bir eleştiri var. Biz bir liste yaptırdık, arkadaşlarda varsa söylesinler; hızlı tren hatları en erken Türkiye'de açıldı. Yani nasıl karşılaştırıyorsunuz? Böyle başka ülkelerle karşılaştırmak lazım, Türkiye'nin içindekiyle değil. Geç açılan yerler de var, sıkıntılı olan yerler de var.

Bütün bunlara rağmen gerçekten, ben, demir yolcu arkadaşlarıma, Demiryollarında Çin'den Pekin'den Avrupa'ya kadar bu yolun bitirildiği ve burada böyle bir proje yapıldığı için teşekkür ediyorum.

Hepinize saygılar sunuyorum. Sağ olun.