KOMİSYON KONUŞMASI

İSMAİL EMRAH KARAYEL (Kayseri) - Kooperatiflerde birçok insanın bu konuda, yapmak konusunda istekli olduğunu göreceksiniz. Yani birçok kıyı şeridinde...

İLHAMİ ÖZCAN AYGUN (Tekirdağ) - 10 bin lira cezayı duyan kaçar.

İSMAİL EMRAH KARAYEL (Kayseri) - İnsanlar 10 bin liraya rağmen bu işe... Kötü niyetliler için koyduk bunu. Siz dediniz ya "Karşıdaki şirketin adamı olur, ihbar eder, ceza kestirir." Adamın bir belgesini elinden alıyoruz, yetkisini; öyle söyleyeyim size. İki, 10 bin lira da para cezası kesiyoruz. Zaten su ürünleri mühendisini doğal olarak yönetmelikle yapacağız ya, su ürünleri mühendisleri zaten yapmaz bunu. Öbür tarafta kötü niyetliler varsa zaten elinden bu yetkisi gidecek. Bir sefer için bunu yapmaz. Birçok yerde insanlar, özellikle İstanbul'da, İzmir'de birçok insan, siviller bu yönden son derece rahatsız. İşte, biraz önce sayın vekilimiz buradaydı, kendisi amatör balıkçılık yapıyor, eminim defalarca karşılaşmıştır ve bu işle ilgili bir şeyler yapabilmek istiyor. O yüzden son derece önemli. Yani siz biraz onu tiye alıyorsunuz.

OKAN GAYTANCIOĞLU (Edirne) - Tiye almıyorum, bakın, almıyorum ama şimdi...

İSMAİL EMRAH KARAYEL (Kayseri) -Tiye alıyorsunuz ama sivilleri katmak son derece önemli.

OKAN GAYTANCIOĞLU (Edirne) - Hocam, şimdi, normal bir vatandaş, bir profesör ama yani normal bir vatandaş olarak da şikâyet edemez mi? Eder, ille...

İSMAİL EMRAH KARAYEL (Kayseri) - Burada kanunda adınızın geçtiği bir şey var, yönetmelikle düzenlenecek bir eğitim alacaksınız, bir de tutanak düzenleyeceksiniz, fotoğraf çekeceksiniz cep telefonunuzla. Yani örnek verelim, işte herhangi bir kıyı şehrimizde kaçak midye çıkaran birisini çektiniz, ertesi gün gittiniz -veya bu belki internet üzerinden bile yapılabilir- fotoğrafını attınız. O tekneyle ilgili... Bakın, birçok örnekten hepimiz biliyoruz -keşke Sinop'tu herhâlde vekilimiz, orada olsaydı- onların hepsi biliniyor zaten. Kaç tane kaçak gırgır teknesi var, kaç tane trol teknesi var bunların çoğunu midyeciler bilir. Kim yapıyor, ne yapıyor biliniyor. Bunlarla ilgili işlemler de yapılıyor. Bakın, sahil güvenlik komutanımız orada ama mahkemenin buna yetkisi olmadığı için şimdiye kadar bunlara el konulamıyordu, imha edilemiyordu. Şimdi bunların hepsi özellikle imha edilecek. Yani aslında trol tekneleriyle ilgili çok müzakere ettik. Bunların üzerinde "istihsal vasıtaları" derken -detaylı şey, motoru mesela- imha edeceğiz, niye? Çünkü bu teknelerin bir şekilde tekrar sahiplerine dönme riski var. Sahada konuşuyoruz, işte siz de herhâlde benzer şeyleri söyleyeceksiniz. Dolayısıyla bunları imha edeceğiz. Bu işin kararlılığını göstermesi açısından önemli, psikolojisi açısından önemli ve gerçekten bu işlerin yapılmaması, ruhsatlı yapılmasını teşvik anlamında son derece önemli.

Burada sizinle birçok ortak yönümüz olduğuna bakış açısı olarak ben gerçekten inanıyorum.

Başkanım, açayım sesi, kayda geçmesi açısından. Herhâlde zor oluyordur öbür türlü.

Çünkü şöyle: Balık türlerinin sürdürülebilir olması çok önemli. Buraya tekne sayılarını da getirdik, hep birlikte...

BAŞKAN - 15.300...

İSMAİL EMRAH KARAYEL (Kayseri) - 15.300 tekne var, onların içerisinde 82 milyonun menfaatini ve 15.300 balıkçı teknesinin sahiplerinin menfaatini bir şekilde dengelemek zorundayız. Bu denge içerisinde tabii ki türün korunması, balıkçılığın korunması, doğanın korunması ve sürdürülebilirliğin temini, o insanların, özellikle kaçak avcılık yapanların para kazanmasından çok daha kıymetli. Dolayısıyla onlara gerekli yaptırımın yapılması, ruhsatlılarla ilgili de, eski alışkanlıklarından olabilir, yanlışlıkla olabilir, çeşitli şekillerde bir sefer bu hatayı işlediğinde bunu telafi edebilme imkânı ama cezasız kalmadan telafi edebilme imkânı, yani bir ay, işte, balık sezonu içerisinde bir gırgır teknesinin bağlanması çok ciddi... Ve çok ciddi, biliyorsunuz tuttuğu su ürünlerine el koyuyoruz, istihsal vasıtalarına el konulmasına kadar gidiyor.

OKAN GAYTANCIOĞLU (Edirne) - Ekmek teknesini alıyorsunuz.

İSMAİL EMRAH KARAYEL (Kayseri) - Hayır, şöyle, tekneyi özellikle almıyoruz, ruhsatlı olduğu için üçüncü seferde... Tekneyi de almıyoruz, çünkü başka araçlarla kullanılabilir. Çünkü el koyduğumuz tekneleri imha ediyoruz biliyorsunuz. Yani milyon dolarlık tekneler var.

BAŞKAN - Bağışlamadıklarımızı imha ediyoruz.

İSMAİL EMRAH KARAYEL (Kayseri) - Bağışlamadıklarımızı imha ediyoruz. Milyon dolarlık teknelerde adamın ruhsatını alarak. Zaten, herhâlde, bir teknenin değeri kadar zarar görüyor bu. Dolayısıyla bunu, zaten fiiliyatta konuştuğumuz kadarıyla, büyük teknelerin ruhsat sahiplerinin, gırgır teknelerinin hiçbirisi göze alabilecek durumda değil, gerçekten o zaman tekne gitmiyor ama ekmek teknelerinden olacaklar. Tekne kendilerinde de kalsa... Özellikle bu cezanın caydırıcılığı ve amaç anlamında birbirine uyması konusunda gerçekten hassasiyetle çalıştık. Yani bundan son derece güzel uygulamayla birlikte... Burada sahil güvenlik komutanımız da var, onlar da bu uygulama konusunda ellerinin kollarının bağlı olduğunu defalarca ifade ettiler. Su ürünleri genel müdürümüz hakeza. İşte, Adalet Bakanlığımızla konuştuğumuzda, süreç itibarıyla Kabahatler Kanunu uyumlaştırması yapılmadığı için, buna idarenin yetkisi alınmadığı için mahkemelerin veremediğini, onların da elinin kolunun bağlı olduğunu Yargıtay kararı münasebetiyle öğrendik. Bunu, inşallah, doğru uygulanabilecek çok güzel neticelerin alınması için son derece iyi niyetli çıkarıyoruz ve bunu, sektörden de bu işi gerçekten ruhsatlı yapanlar ve bu işi hakkıyla yapanların hepsi de destekliyor. Haksızlara da ceza...

Teşekkür ederim.