KOMİSYON KONUŞMASI

İSMAİL EMRAH KARAYEL (Kayseri) - Bak, 9.898 lira yeniden değerleme oranıyla, biz onu kişiler için 10 bin lira, gemiler için 20 bin lira yapmışız. Bu var burada. Bu sizin önünüzdeki dosyalarda da var sormanıza gerek yok zaten de ben size mantığını anlatayım isterseniz.

Bakın, denizlerimizdeki en büyük sıkıntılarımızdan bir tanesi kaçak avcılık olduğu için -bu gerek trol gerek gırgır gerek midye gerek deniz patlıcanı gerek "beyaz midye" dediğimiz Enez'de vesairede ve diğer iç sularda kaçakçılığı yapılanlar- genel prensip itibarıyla kaçak avcılık yapana trol de olsa, midye de olsa, gırgır da olsa -ki özellikle İstanbul, İzmir, Karadeniz'de de var, diğer yerlerde de var; denizlerimizdeki en büyük sıkıntılardan bir tanesi özellikle kaçak trol tekneleri- bunlarla ilgili direkt el koyma hükmü getirdik. Ama trol, biliyorsunuz, tamamen yasak değil...

İLHAMİ ÖZCAN AYGUN (Tekirdağ) - Direkt el koyma hükmü getirsen gemiyi de alman lazımdı.

İSMAİL EMRAH KARAYEL (Kayseri) - Alıyoruz efendim, alıyoruz, imha ediyoruz.

İLHAMİ ÖZCAN AYGUN (Tekirdağ) - Ama bir dahaki sefer alıyorsun.

İSMAİL EMRAH KARAYEL (Kayseri) - Hayır, ilk seferde alıp imha ediyoruz, dikkatlice okuyun, ben bunu 50 kere okudum.

İLHAMİ ÖZCAN AYGUN (Tekirdağ) - Ya, arkadaşım, az önce kendi söylediğin cümleyi söylüyorum.

İSMAİL EMRAH KARAYEL (Kayseri) - Ama bakın, ruhsatlı o dediğim.

BAŞKAN - Ruhsatlı, ruhsatsız ayrımı var.

İSMAİL EMRAH KARAYEL (Kayseri) - Müsaade ederseniz ben anlatayım isterseniz genel mantığını.

Bakın, ruhsatlı olabilir, trol tamamen yasak değil, belli alanlarda, belli şartlarla izin verilen bir şey ve ruhsatlı trol tekneleri var. Bunların ruhsatlı olanları için aynısını getirmiyoruz, ruhsatlı ve ruhsatlı olmayan arasında bir fark olması için, ruhsatsızların tamamının en yakın zamanda devreden çıkarılması için -bunların hepsi su ürünlerinin sürekliliği için, sürdürülebilirliği için çok gerekli, elzem şeyler- bunlardan ilkinde para cezası, artı, su ürünlerine biraz önce söylediğim şeyleri uyguluyoruz ruhsatlılarda. Bu, gırgır için de aynı şekilde. Ruhsatsız bir gırgır teknesi varsa o zaman buna el koyuyoruz ve gene bunda da imha söz konusu. Gırgır, ruhsatlı ama aykırı hareket ediyor, ilk seferinde istihsal vasıtaları gemi hariç ve su ürünlerine el koyuyoruz, para cezası var; orada yazıyor para cezası ve ruhsatını bir ay alıyoruz. Bakın, burada balıkçılıkla uğraşan insanların hepsinin ortak şeyi vardır, hâlâ buradalarsa söyleyebilir sektör temsilcileri de, bir ay ruhsatın elinden alınması çok büyük bir maliyettir. Bu arada, "istihsal vasıtaları gemi hariç" dediğimiz şeyler, gırgır için söyleyeyim, milyonlarca değerinde, ağlardan bahsediyoruz yani dolayısıyla, çok ciddi yükümlülükler getiriyoruz. Bakın, önceki kanunda buna benzer düzenlemeler vardı zaten ama biraz önce anlattığım gibi, Yargıtay kararından sonra uygulaması olmadığı için biz bunu idari yaptırım hâline getirdik ve idareye bu kararları alabilme yetkisini verdik. Yoksa deniz kıyısındaki birçok yerde -işte, sayın vekilimiz şimdi burada değil, Sinop'ta da vardır- herkesin bildiği birçok kaçak trol teknesi var, midye teknesi var, deniz patlıcanıyla ilgili tekne var vesaire; bunlara el koyamıyorsunuz. Bunlar ruhsatsız oldukları zaman el koyacağız, ruhsatlı oldukları zaman ruhsat tezkeresine ilkinde bir ay -en ağırlarını söyleyeyim- ikincisinde üç ay el koyacağız, üçüncüsünde de iptal edeceğiz. Bir tezkerenin iptalinin mali boyutu geminin boyutuna göre çok ciddi rakamlara ulaşıyor. Ruhsat tezkereleri 10 metrenin altındaki tekneler için belki çok fazla değil ama 10 metre üstüne, 20 metre üstüne -burada sayıları da var- yukarı çıktıkça milyonları bulan rakamlardan bahsediyoruz. Burada en önemli hususlardan bir tanesi uygulama. İnşallah işte mahkemelerden idareye geçirdiğimiz zaman bu uygulamayı da tesis edeceğiz ve hep birlikte, burada katkı koyduğumuz bu kanun sayesinde. Burada sektör temsilcileri de var, onlar da gerçekten bunu bekliyorlar, sabırsızlıkla bekliyorlar. Hepsinin, bakın, ruhsatlı büyük balıkçılar dâhil, küçük tekne balıkçıları dâhil, kıyı balıkçıları dâhil ülkemizde denizlerde balıkçılık yapanların çoğu, gene iç sularda da bu ve benzerleri var; herkesin beklediği bir şey bu. Son derece elzem ve bu cezaların caydırıcı olduğuna inanıyoruz. Bunu da defalarca okuduk, çalıştık. Bunun taraflarıyla, bürokratik taraflarıyla ve diğer taraflarıyla görüştük. Ve siz biraz da belki istihzai şekilde "Bir senedir çalışmışsınız." gibi tabirler de kullanıyorsunuz ama gerçekten bunun taraflarıyla çalıştık ve herkes bunun son derece iyi olacağı kanaatinde.

Hatta, bu ışıkla avlanma konusundaki birçok baskıya rağmen biz bunu tutuyoruz siyaseten. Özellikle Marmara Denizi'nde bunu tutuyoruz çünkü İstanbul Boğazı, Marmara Denizi ve Çanakkale Boğazı bizim balık varlığımız açısından son derece önemli.

Yani bu balıkçılardan bu işe uymayanları var, onları da cezalandırarak, uyanları da taltif etmiş olacağız, onları da ödüllendirmiş olacağız. Bu kısım son derece detaylı şekilde hazırlandı.

Bunun hazırlanmasında biz bulunduk, çalıştık, Bakanlıkla çalıştık. Adalet Bakanlığıyla çalıştık bazı yerlerde. Mesela midye kaçakçılığında hapis cezası öngörülüyor. Transfer araçlarıyla ilgili, onlara el konulması öngörülüyor, çok detaylı bir çalışma yaptık. Emin olun bunun uygulaması gerçekleştiğinde hepimiz göğsümüzü gere gere "Bunun altında imzamız var." diyeceğiz.

Diğer hususlarla ilgili de birçok konuda çok farklı düşünmediğimiz kanaatindeyim ben. Umuyorum çok ittifakla bu kanun çıkar.