KOMİSYON KONUŞMASI

HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Ben de bu açıklamaları çok gerçekçi bulmuyorum. Evet, bir zarar var, o zarar belki bu kuruluşları fizibil veya verimli çalıştırabilmek için böyle bir projeye... Uzun zaman da görüşüldü, daha önce de konuştuk bu konuyu. Ama şartnamede TSİ sertifikası olmasına rağmen bunun atlanması, yine hız testlerinin, vagon testlerinin Türkiye'de yapılamamış olması... Yani, arkadaşlar, bir projeye girerken garip bir şekilde... Tamam, evet, fabrikayı çalıştıralım, orada atıl durumda işçiler var. Böyle bir proje var, bizi de onurlandırır. Gerçekten, kendimizin, yerli malı olan bir şeyi pazarlayabiliyorsak bu da müthiş bir şey. İnanıyorum ki bu vagondaki yerlilik oranı çok düşük, bu yaptıkları vagonlarda yerlilik oranı çok düşük ve birçok malzemenin de dingiller, tekerlekler, bilmem neler, ana aksamlarının yurt dışından ithal olduğunu biliyorum. Zaten stok konusunda da zararları çıktı.

Evet, bu kangren hâline gelmiş bir konu. Nasıl çözdünüz? Ne oldu? Son durumu ne? Şeyden de bir şey anlaşılamıyor ama... Bunları veremedik galiba değil mi biz?

TÜVESAŞ GENEL MÜDÜR VEKİLİ HİKMET ÖZTÜRK - Vagonlar teslim edildi.

BÜLENT BELEN (Tekirdağ) - Burada yazmamışsınız cevabınıza.

HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Neyse... Teslim edildiyse... Yani, sonuçta...

TÜVESAŞ GENEL MÜDÜR VEKİLİ HİKMET ÖZTÜRK - Teslim edildi, 30 Nisan 2013'te teslim edildi bu vagonlar.

HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Sonuçta 13,5 milyonluk bir zarar var. Demek ki aynı diğer projelerde olduğu gibi, bu proje de iyi incelenmemiş, imzaladığımız şartnamenin farkına biz varamamışız. Bu sonuçla da kurum zarar ettirilmiş. Tabii ki bunun bir yaptırımı da olmalı ama bilemiyorum, Sayıştay bu konuda ne diyecek, bu konuda bir şey yapılmış mı kurum tarafından? Metinde geçmiyor, ilgililer niye böyle bir projeyi önce kabul etmişler? Niye projeye uygun, şartnameye uygun üretim yapmamışlar ya da ön çalışmayı niye doğru yapmamışlar? Bunu da anlamak mümkün değil.

Bu bize kötü örnek oldu. Bu 30 vagonla gerçekten yurt dışına açılacaktı bu kurum belki. Daha verimli, daha kaliteli ürünler üretmek için çaba sarf edecekti. Belki bir AR-GE birimi kurulacaktı. Ben nasıl bu işi yaparım? Belki vakumlu tuvaleti biz kendimiz yapabilecektik en azından. Onu da sonra söyleyeceğim. Ama böyle kötü örnekler hem kurumun şevkini kırıyor hem de milletin parasını zarar ettiriyor. Gerçekten, 13,5 milyon belki TCDD'nin genel bütçesi içinde rakam gibi görünmüyor harcanan paralara baktığınızda ama yazık, günah tabii, 1 kuruşun çok önemi var.

Daha dikkatli olunması gerektiğini söylüyorum.

Teşekkür ederim.