| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi (2/2019) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 10 .07.2019 |
MUSTAFA SAVAŞ (Aydın) - Sayın Başkanım, malum munzam karşılıklar şu andaki mevcut düzende mevduat üzerinden belli bir oranda kesilerek Merkez Bankasına yatırılıyor. Sadece pasif yani mevduat üzerinden. Bugünkü şu andaki bu maddeyle artık bundan sonra bilanço içi ve bilanço dışı aktif kalemler üzerinden de artık munzam karşılık yani zorunlu karşılık ayırmasına imkân getiriyoruz.
Diğer taraftan ikinci konu: "Banka talepleri gerçek zamanlı ve anlık karşılanır." diyor. Şu anda Merkez Bankası bankaların yapmış olduğu işlemleri iki gün sonra o verilere, işlemlere ulaşabiliyor. BDDK aynı gün ulaşabiliyor ama Merkez Bankası iki gün sonra ulaşabiliyor o verilere. Biz anlık bir şekilde o verilerin, bankalarda yapılan işlemlerin aynı gün eş anlı bir şekilde ulaşılmasını sağlayacak bilgi sistemleriyle ilgili iş birliğinin yapılmasını bu düzenlemenin içerisine koyuyoruz. Bununla birlikte artık bu munzam karşılık bir para politikası aracı olarak mevcut yapıda kullanılmakta. Diğer ülkelerde de özellikle 2008 krizinden sonra bu munzam karşılıklar sadece pasif üzerinden, mevduat üzerinden değil bilanço içi ve bilanço dışı kaynaklar üzerinden de kesilmeye başlandı. Özellikle bazen kullandırılmak istenen veya desteklenmek istenen sektörlerle ilgili kredilerde munzam karşılıklar sıfıra kadar indirgenmeye başladı. Yani böylelikle aktif üzerinden de munzam karşılıklar düzenlenmeye başladı. Şimdi mevcut yapıda -eski bir bankacı olarak değerlendirme yapıyorum- rekabet anlamında mevduatta yoğun bir rekabet var ve bazı bankalar mevduat toplama konusunda çok agresif davranabiliyor yani yıkıcı bir rekabet içerisine girebiliyor. O topladığı kaynakları riskli alanlarda kullanmıyor, kredi vermeyebiliyor, devlet tahvili alabiliyor, hazine bonosu alabiliyor, onu bir şekilde siz yönlendiremiyorsunuz, teşvik edemiyorsunuz, Merkez Bankası olarak bunu bir para politikası aracı olarak kullanamıyorsunuz. Bundan sonra siz Merkez Bankası olarak ileride teşvik etmek istediğiniz kredi alanlarında bunu kullanmak isteyeceksiniz. Bununla ilgili bir düzenleme.