KOMİSYON KONUŞMASI

BAŞKAN - Komisyon üyesi tüm arkadaşlarımız hemen hemen görüşlerini ifade ettiler.

Çok teşekkür ediyorum Sayın Tanal, çok özür diliyorum.

Her bir Komisyon üyesi arkadaşımıza çok teşekkür ediyorum.

Etki analizi konusu gerçekten çok önemli, benim de çok önemsediğim bir konu, onu özellikle ifade etmek istiyorum. Tabii, Hükûmetin kanun tasarısı sunamaması nedeniyle kanun teklifindeki etki analizinin doğal olarak Türkiye Büyük Millet Meclisinde bir şekilde yapılan bir iç düzenlemeyle yapılması gerektiğini ben de düşünüyorum, Sayın Kalaycı'nın düşüncesine de katılıyorum, mutlaka buna yönelik bir iç düzenleme yapılmalı ve bu düzenlemeye göre hareket edilmeli. Burada da sadece A veya B partisine değil, tüm partilere sorumluluk düşüyor. Dolayısıyla tüm yetkili grup başkanı, başkan vekillerimizin bu noktada ortak bir uzlaşıya ulaşması ve bir adım atılması son derece önemli diye düşünüyorum açıkçası.

Dile getirilen diğer bir husus, bu ihtisas komisyonu raporlarının neden gelmediği konusu. Yasa gayet açık "Kalkınma planı" deniliyor, bize gelen, Meclis Başkanlığından bize sevk edilen şey kalkınma planının bizatihi kendisi. Geçmiş uygulamalara da baktığımızda, genellikle ihtisas komisyonlarına gelmediğini -bildiğim kadarıyla söylüyorum, eski bir Planlamacı olarak söylüyorum- biliyorum. Ama kalkınma planı mutlaka gönderilmesi gereken bir doküman zaten yasal olarak. Dolayısıyla bu ihtisas komisyonu raporlarını, bunları elbette önümüzdeki hafta görüşmeye başladığımızda, o zaman gündeme getirip Sayın Cumhurbaşkanı Yardımcımızdan ve Strateji ve Bütçe Başkanımızdan talep etmemiz söz konusu olabilir diye düşünüyorum.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Onları mı ihtisas komisyonuna gönderdiler?

BAŞKAN - Hayır, hayır, şöyle: İhtisas komisyonu raporları normalde Türkiye Büyük Millet Meclisimize gelmedi, Meclis Başkanlığından bize ne geliyorsa, biz burada sizlere aktarıyoruz. Dolayısıyla bizim böyle bir yükümlülüğümüz de yok. Ama bunu elbette sizler Komisyon üyesi olarak burada gündeme getirebilirsiniz, talepte bulunabilirsiniz.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Torbayla ilgili, ihtisas komisyonlarına niye gitmedi diye sordum.

BAŞKAN - Arkadaşlar, bunu da, neticede...

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Ben torbayla ilgili sordum.

BAŞKAN - Ha, torbayla ilgili söylüyorsunuz?

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Evet.

BAŞKAN - Diğer komisyonlara gitmesi konusunu söylüyorsunuz?

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Evet.

BAŞKAN - Şimdi, o konuda karar verici yine biz değiliz, yine Meclis Başkanlığı. Biz değiliz ki karar verici olan, Komisyon Başkanı olarak bunun kararını ben veremem.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Ama "tali komisyon" yazıyor, raporları nerede Sayın Başkan, tali komisyon raporları nerede?

BAŞKAN - Tali komisyonumuz yok, onu da söylüyorum.

MEHMET BEKAROĞLU (İstanbul) - Yanlış yapıyor Meclis Başkanı.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Ya, sağlığı ilgilendiren bir teklifi...

BAŞKAN - Diğer bir husus, sivil toplum kuruluşlarına yönelik olarak, şimdi, biz, değerli arkadaşlar, bu yasa teklifiyle ilgili olarak 28 kamu kurum ve kuruluşunu, 27 sivil toplum kuruluşunu davet ettik. Şöyle bir ifade kullanıldı: "Burada otomotivciler var, bunların görüşleri alınmadı, onun için buraya gelmişler." Hâlbuki bu yasa teklifindeki bu maddenin konulmasını sağlayan o sivil toplum kuruluşları. Yani sivil toplum kuruluşlarının talebi doğrultusunda bunlar geldi. Bana en az 3-4 kez geldiklerini hatırlıyorum. Dolayısıyla sivil toplum kuruluşlarıyla yoğun bir irtibatın olduğunu da ifade etmek istiyorum.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Ama onların görüşlerini bize de yazılı iletmeniz gerekir Sayın Başkan.

BAŞKAN - Değerli arkadaşlar, bir diğer husus, yine, bu kalkınma planının planlanmasıyla ilgili, daha doğrusu "Önümüzdeki süreci nasıl yöneteceğiz?" şeklinde bir soru gündeme geldi. Bununla ilgili olarak da, normalde, pazar günü süre doluyor ama biz salı sabahına alıp salı sabahı kalkınma planı görüşmelerine Plan ve Bütçe Komisyonumuzda başlayacağız.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Ama torba Genel Kurulda salı günü görüşülecek Sayın Başkan.

BAŞKAN - Muhtemelen, bildiğim kadarıyla hafta sonu görüşülecek, öyle bir şey var. Dolayısıyla yani pazar gününe almadık, zaman kazanılması açısından...

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Peki, kalkınma planı Genel Kurulda ne zaman görüşülecek?

BAŞKAN - Onu tabii parti gruplarıyla görüşmek lazım, bu benim yetkimde olan bir şey değil Sayın Paylan.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Yok, yok, öngörünüzü soruyorum Sayın Başkan.

BAŞKAN - Dolayısıyla yani sizin parti grup başkanınıza bunu sormanız lazım, bana değil açıkçası.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Siz her şeye hâkimsiniz Sayın Başkan.

BAŞKAN - Çok teşekkür ediyorum.

Yine, bildiğiniz üzere, 3067 sayılı Kalkınma Planlarının Yürürlüğe Konması ve Bütünlüğünün Korunması Hakkında Kanun'a göre, "Plan ve Bütçe Komisyonu, kalkınma planlarını kendisine havale edildiği tarihten itibaren en geç yirmi dört saat içinde gündemine alarak görüşmeye başlar ve en geç yirmi gün içinde karara bağlayarak Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunar. Komisyonda planın incelenebilmesi amacıyla gündeme alındığı tarihten itibaren görüşmelere beş gün ara verir." Yasa bunu söylüyor. Ayrıca "Plan ve Bütçe Komisyonu ile Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulunda aralıksız görüşülür." hükmü bulunmaktadır.

Onuncu Kalkınma Planı'nın Komisyondaki sürecine baktığımızda, sadece bir örnek vermek istiyorum, 18 Haziran 2013 tarihinde Kalkınma Bakanı tarafından Komisyona planın sunuşu yapılmış, Komisyon görüşmelere beş tam gün ara vermiş, 24-25 ve 26 Haziran 2013 tarihlerinde Komisyonda görüşülmüş, 1 Temmuz 2013 tarihindeyse Genel Kurulda kabul edilmiştir. Onuncu Kalkınma Planı'nın 24'üncü Yasama Döneminde Plan ve Bütçe Komisyonundaki görüşülme süreci incelendiğinde, sunumun olduğu 18 Haziran 2013 tarihinde (1/778) esas numaralı Devlet Memurları Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve (2/1613) esas numaralı Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin gündemiyle Komisyonun toplandığı ve aynı gün ilgili tasarı ve teklifin alt komisyona havale edildiği, Kalkınma Planı sunumunun ardından verilen beş günlük ara verme süreci içinde 19 ve 20 Haziran 2013 tarihlerinde Plan ve Bütçe Komisyonunda az önce ifade ettiğim tekliflere ilişkin alt komisyon toplantılarının gerçekleştirildiği; plan Genel Kurulda görüşülmeden önce 27-28 Haziran 2013 tarihlerinde de Genel Kurulda Plan ve Bütçe Komisyonu tarafından kabul edilen (1/778) esas numaralı Kanun Tasarısı ve (2/1613) esas numaralı Kanun Teklifi'nin görüşüldüğü; yine, beş günlük ara verme süresi içinde 19 ve 20 Haziran 2013 tarihlerinde Genel Kurulda, Komisyonumuzca kabul edilen (1/780) esas numaralı Ödeme ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para Kuruluşları Hakkında Kanun Tasarısı'nın görüşüldüğü ve kanunlaştırıldığı anlaşılmaktadır.

Benzer şekilde, 22'nci Yasama Döneminde Dokuzuncu Kalkınma Planı 13 Haziran 2006 tarihinde Komisyona havale edilmiş, 14 Haziran 2006'da Komisyona sunuş yapılmış, 28 Haziran 2006'da da Genel Kurulda kabul edilmiştir. Bu süre zarfında, (2/825) esas numaralı gelir vergisinde değişiklik öngören Kanun Teklifi 22 Haziran 2006 tarihinde Komisyonumuzda görüşülmüş; bunun dışında, 15 Haziran 2006 tarihinde Genel Kurulda Komisyonumuzca kabul edilen Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu Tasarısı kabul edilerek kanunlaştırılmıştır.

Bahsettiğim uygulamaların yanında, ayrıca, önümüzdeki hafta görüşmelerine başlayacağımız kalkınma planının görüşülme sürecininse Komisyonda aralıksız devam edeceğini ve bu sürede herhangi bir başka işin görüşülmeyeceğini ifade etmek isterim.

Sonuç olarak, kalkınma planının sunumunun ardından verilen beş günlük arada Plan ve Bütçe Komisyonunun çalışmasında teamüller ve ilgili mevzuat uyarınca usul açısından herhangi bir sorun bulunmamaktadır. Ancak hem bu konu hem de verilen yasa teklifi üzerinde usul açısından bir tartışma açılması talep edilmiştir.

Usul tartışması açılmasını oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler... Kabul etmeyenler... Kabul edilmemiştir.

Çok teşekkür ediyorum efendim.