| Komisyon Adı | : | BAYINDIRLIK, İMAR, ULAŞTIRMA VE TURİZM KOMİSYONU |
| Konu | : | Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı Hakkında Kanun Teklifi (2/1988) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 04 .07.2019 |
ZİYA ALTUNYALDIZ (Konya) - Teşekkür ederim Değerli Başkanım.
Bu maddeyle ajansın gelirlerini düzenlemekteyiz ve özellikle ajansın gelirleri arasında şu anda Bakanlık tarafından kullanılan, genel bütçeden aktarılarak kullanılan bir pay var ve bugün itibarıyla yaklaşık 25 milyon dolar karşılığı TL gibi bir rakama tekabül ediyor. Bu rakamın, yasada düzenlenmek suretiyle özellikle iki başlı bir yapıdan kurtulması ve özellikle turizm tanıtım faaliyetlerinin tamamıyla ajans tarafından yerine getirilmesi amacıyla bu kaynağın da ajansın kaynakları arasına girmesini ve ajans tarafından kullanılmasını öngördük. Ayrıca bu konuda teknik arkadaşlarımız hem ilgili bakanlıklarla hem bütçe birimleriyle teknik görüşmeler yaptılar ve doğrusu bu konuda yasallık anlamında işin son aşamasında bize aktarılan bir tereddüt ya da endişe ortaya çıkmadı. Benim şahsi kanaatimde de burada yasa olarak düzenlenip Meclis iradesinin ortaya konması hâlinde -demin Değerli Başkanının da ifade ettiği gibi- bu kaynakların amaçları da belli olmak kaydıyla kullanılabileceğini doğrusu değerlendiriyorum.
Diğer taraftan, deminden beri konuşulan bir husus, ajansın gelirlerinin en az yüzde 70'inin tanıtım amacıyla kullanılması. Değerli arkadaşlar, burada "en az yüzde 70" diyoruz, bu yüzde 80 de olabilir yüzde 90 da olabilir ancak zaten geri kalan yüzde 30'un tamamı yatırımlara kullanılacakmış gibi bir algı ya da görüş geliştirmek doğru görünmüyor. Zira burada hem faaliyet giderleri var hem Türkiye turizminin niteliğinin artırılması, belki turizm tesislerindeki çalışan arkadaşların şu anda farklı faaliyetlerle yeteneklerinin artırılmasına dönük yürütülen faaliyetlerde ilave unsurların getirilmesi -yurt içi, yurt dışı- yani toplam turizm sektörünün algı ve olgu olarak yukarıya çekilmesini gerektirecek ya da getirecek her türlü faaliyet bu yüzde 70'in dışındaki gelirle yapılacak faaliyetlerdir. Burada bir sınırlama da yok işin açığı. O nedenle, buraya dönük olarak çok fazla yoğunlaşmak doğrusu bu anlamda kanunla düzenlenen amaçla çok fazla örtüşmüyor kanaatindeyim. Hem yüzde 70'in en az yatırımda kullanılmasını düzenliyoruz hem de diğer tarafın tamamıyla sektörün daha çok nitelik kazanmasına dönük her türlü faaliyetle... Demin arkadaşlarımız da ifade ettiler, bu uluslararası faaliyetler olabilir, uluslararası organizasyonlar olabilir, eğitim faaliyetleri olabilir, nitelik artırıcı her türlü faaliyet olabilir ve bunlara ilişkin giderlerin bu kaynaktan sağlanması hususu düzenlenmiştir.
Ayrıca, bütçe çok net. Bütçeye ilişkin gelirler çok net ifade ediliyor, bütçeye kaydedilmesi ifade ediliyor ve her yıl ağustos ayında bütçenin yapılması, bütçenin gelirleriyle, giderleriyle, öngörüleriyle ortaya konulması ifade ediliyor ve sonuç itibarıyla da sonunda Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu tarafından Türkiye finansal raporlama standartlarına uygun olarak hazırlanan yıllık finansal tabloların, kamu yararına olan şirketleri denetleyen en az 3 bağımsız şirketten teklif almak ve birine karar vermek suretiyle de her yıl faaliyetlerinin denetlenmesi öngörülüyor. Dolayısıyla, burada sektöre ilişkin olarak ortaya çıkacak her türlü gelir ve faaliyetin bir denetim altında olduğu ve bağımsız denetçiler tarafından denetleneceği hususu da çok net bir şekilde düzenlenmiştir.
Teşekkür ediyorum.