| Komisyon Adı | : | BAYINDIRLIK, İMAR, ULAŞTIRMA VE TURİZM KOMİSYONU |
| Konu | : | Komisyon gündeminde bulunan (2/1988) esas numaralı Kanun Teklifi'ne ilişkin açıklaması |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 04 .07.2019 |
BAŞKAN - Tabii, ben, bundan önceki yasama döneminde, daha önce farklı komisyonlarda başkanlık yapan, şu anda teklif sahibi milletvekillerimizden Ziya Bey'le de konuşmuştum, bizim Komisyon pek çalışmamış aslında geçtiğimiz yasama döneminde ama 27'nci Yasama Dönemi bereketli başladı ve devam edecek gibi gözüküyor. İnşallah Cenab-ı Hak hayırlı kararlar almamıza bizleri vesile kılsın diyor ve tekrar hepinize teşekkür ediyoruz.
Bakan Yardımcımız, Bakanlık bürokratlarımız ve davet ettiğimiz kuruluşlarımız oldu, onlardan katılan arkadaşlarımız var. Kültür ve Turizm Bakanlığımızın yanında, haberdar ettiğimiz, süre sınırlı da olsa Hazine ve Maliye Bakanlığı, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Odalar ve Borsalar Birliği, Seyahat Acentaları Birliği, Türkiye Otelciler Federasyonu, Otelciler Birliği, Türkiye Turizm Yatırımcıları Derneği, Turizm, Restoran Yatırımcıları ve Gastronomi İşletmeleri Derneğini de toplantımızdan haberdar ettik ve katılmaları durumunda toplantımıza katkı yapacaklarını ifade ettik.
Bugün gündemimizde olan konu, malumunuz, cuma günü yani yarın saat 15.00 gibi çağrı yapmıştık ama Danışma Kurulu kararıyla, grup başkan vekillerimizin imzasıyla, milletvekillerimizin de talebi üzerine bu saate çekilmiş oldu.
Gündemimizde olan konu, Kültür ve Turizm Bakanlığının bir kuruluşu olarak ama özel kişiliği haiz ve özel hukuk hükümlerine tabi olmak üzere bir ajans kurulmasına yönelik, Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı kurulmasıyla ilgili teklif. Yurt dışında da birçok ülkede de örneklerini gördüğümüz kuruluşlardan biriyle ilgili olduğunu düşünüyoruz bu teklifin. Ajansın organları olarak, yönetim, denetim ve danışma kurulunda özel sektör temsilcilerinin aktif olarak katılımını sağlayacak ve bu kurulların üyelerine de görevlerini yürütürken herhangi bir ücret ve huzur hakkı ödenmeyeceğini de belirten bir düzenleme. Ajansın, Kültür ve Turizm Bakanlığınca belirlenen turizm strateji ve politikaları doğrultusunda fakat hareket kabiliyeti olması açısından bağımsız olarak faaliyetlerini yürüteceği öngörülüyor teklifte. Sektör temsilcilerinin turizm faaliyetlerinden elde ettikleri gelirden alınan payla ajansın faaliyetleri önemli oranda yürütülecek. Yani ajansın, incelediğimize göre, gelirlerinin en önemli bölümünü turizm sektöründen alınacak paylar oluşturuyor, belki yüzde 90'ını bu paylar oluşturuyor. Turizm payı, ilgili vergi dairelerince tahsil edilecek, yüzde 5'i de genel bütçe geliri olarak ayrılacak. Ödenen turizm payları kurumlar ve gelir vergisi matrahına esas kazanç tespitinde gider olarak yazılabilecek. Ajansın diğer gelirleri, bir özel hukuk kişisi hüviyetinde de olması dikkate alınarak, genel bütçeden ayrılabilecek -varsa, ki buna her yıl herhâlde karar vermek gerekir ayrıca- onun yanında, her türlü bağış ve yardımlarla ajansın yapacağı ticari faaliyetlerden elde edeceği gelirlerden oluşuyor; teklifte öngörülen budur. Ajans gelirlerinin en az yüzde 70'i ülkemizin tanıtım faaliyetleri finansmanında kullanılmak üzere belirlenmiş olacak. Bütçesi icra kurulunca yıllık olarak hazırlanacak. Ajansın faaliyetlerinin, hızlı kararlar alabilmesi, zaman kaybetmeden uygulamaya geçilebilmesi amaçlı olarak damga vergisinden muaf olması ve Sayıştay Kanunu ile Kamu İhale Kanunu'na tabi olmaması da teklifte öngörülüyor. Yönetim kuruluna sektör temsilcileri arasından da seçimler yapılacak. İncelediğimizde zaten bunlar gözüküyor.