KOMİSYON KONUŞMASI

BAŞKAN - Çok teşekkür ediyorum, çok güzel oldu. Bugün farklı bir şey yapalım, ilk defa, hemen soru ve cevaplara burada bir geçelim, fazla uzun sürmeden, daha sonra öbür konuya geçelim.

Önce, ben bir iki şey sorayım diyorum. İki tane kanunumuz gözüküyor bizde şu anda mevcut olan. Birisi, 2005 yılında çıkarılmış Engelliler Hakkında Kanun, bir de kanun hükmünde kararname var, o sizin bahsettiğiniz, 1997'deki, Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname var.

Benim birinci sorum: Şimdi, bu Engelliler Hakkında Kanun içerisine sizin dediğiniz özel eğitim kanununu, bu bir kapsayıcı kanun olarak, oraya yeni hükümler koyma gibi bir şey yapılarak çözülebilir mi?

AV. JÜLİDE IŞIL BAĞATUR - Ben çözülemeyeceğini düşünüyorum.

BAŞKAN - Ayrıyeten bir kanun olması gerekli.

AV. JÜLİDE IŞIL BAĞATUR - Evet.

BAŞKAN - İki: Bu özel eğitim kanunu dünyada var mı, örnekleri var mı?

AV. JÜLİDE IŞIL BAĞATUR - Var, evet var.

BAŞKAN - Bu örneklerden faydalanalım.

Bir de bu "7 Temmuz Yönetmeliği'nden sonra -yani 2018, geçen seneki yani bir yıl olmamış- bu yönetmelikten sonra kaynaştırıcı eğitimden ayrıştırıcı eğitime geçti." dediniz.

AV. JÜLİDE IŞIL BAĞATUR - Ben öyle düşünüyorum, evet.

BAŞKAN - Düşünmeyelim, bunu bize maddeler hâlinde, şimdi değil daha sonra yazılı olarak verebilirsiniz.

AV. JÜLİDE IŞIL BAĞATUR - Hazır efendim burada.

BAŞKAN - Hazırsa onu verelim.

Benim sorularım bunlar. Arkadaşlarımız sonra soracak, sırayla cevap verirsiniz, not olabilirseniz iyi olur.

Şöyle bir şey yapalım: Ben sözümü bitireyim. Millî Eğitim Bakanlığı temsilcisi arkadaşımız burada. Şimdi, sizin konu çok önemli. Yani nedir? Hukuki altyapı, hukuki temel hepsinden çok önemlidir. Onun için bizim bunu hukuki temelimizde araştırma komisyonu olarak önerilerimizde, tavsiyelerimizde net bir şekilde ortaya koymamız gerekiyor "şöyle yapılması" diye. Zaten Meclise düşen görevler kısmına da alacağız bunu. Yani yasal olarak nasıl bir düzenleme yapmamız lazım, bu konunun bizim açımızdan gayet açık ve net şekilde anlaşılması lazım. Ama bu çerçevede, tabii, Millî Eğitim Bakanlığından hem bu yönetmelikleri düzenleyen arkadaşlarımızı hem Otizm Eylem Planı'yla ilgili... Otizm Eylem Planı'nı uygulayan Sağlık Bakanlığı mı, Aile Bakanlığı mı?

AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL HİZMETLER BAKANLIĞI TEMSİLCİSİ YURDAGÜL GÜNEŞ - Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı.

BAŞKAN - Aile Bakanlığı, orası da olacak, Sağlık Bakanlığı olacak, Millî Eğitim Bakanlığı olacak ve biz sadece bu konuyla ilgili de bir toplantı yapacağız. Yani hukuki temelle ilgili bir toplantı yapacağız, siz burada olacaksınız, ilgili Millî Eğitim Bakanlığı burada olacak, Sağlık Bakanlığı burada olacak, Aile Bakanlığı burada olacak. Başka ne olabilir? Gençlik ve Spor Bakanlığı burada olacak, Maliye Bakanlığı da YÖK de burada olacak. Yani biz tamamen konumuz bu olan bir toplantı veya iki toplantı net, bir çalışma yapacağız. Şimdi bunu gündemimize aldık, buna göre hazırlanalım. İlgili arkadaşlarımız hem Sağlık Bakanlığındaki arkadaşlarımız hem Millî Eğitim hem Aile Bakanlığı temsilcilerimiz bu konuda bir çalışma içerisinde olsunlar. Benim sorularım bu kadar. Arkadaşlarımız soracak. Sorularınız var mı arkadaşlar? Yok. Siz cevap verebilirsiniz.

AV. JÜLİDE IŞIL BAĞATUR - Efendim, ilk soru, engellilerle ilgili kanuna özel eğitim kanunuyla ilgili maddeler eklenebilir mi? Hayır, eklenemeyeceğini düşünüyorum ben. Gerekçe olarak da şunları söylemek istiyorum: Şimdi, Engelliler Hakkında Kanun aslında bu anlamda bütün engellileri kapsayan, multidisipliner, belediyeleri de içine alacak şekilde, genel terimleri, kavramları, kurum ve kuruluşların yükümlülüklerini içeren, genel düzenlemeleri içeren bir kanun. Hâlbuki özel eğitim kanunu... Bakın, Engelliler Hakkında Kanun'da eğitime ilişkin, zannediyorum 14'üncü maddeydi, 16'ncı madde var, bir de eğitsel değerlenme ve tanılamaya ilişkin madde var, başka da bir madde yok, sağlıkla ilgili var, belediyelerle ilgili hükümleri var; şimdi, bunlar yeterli değil. Benim buradaki kastım aslında... Bakın, rehabilitasyon merkezleri bir taraftan problemli bacağında, yayınlarla ilgili birçok sıkıntı var, işte özel eğitim kanunu... Yönetmeliğe bakıyorsunuz, mesela bu yönetmelikte üstün zekâ ve yeteneklilere ilişkin çok daha geniş hükümlerin yer aldığını görüyorsunuz. Yine tabirimi hoş görün, hangi engel grubu bir tarafından çekiştirirse aslında yönetmelik galiba onun elinde kalıyor diye düşünüyorum, hâlbuki benim buradaki kastım bütün... Çünkü sadece engelliler için değil özel eğitim kanunu, 18 yaşın altında eğitim hukukunda, eğitim mevzuatında engelli birey yok, özel eğitime ihtiyacı olan birey var. 18 yaşından sonra "engelli" kelimesi devreye giriyor. Bir kere, her şeyden önce burada ayrışıyoruz. Dolayısıyla özel eğitim kanununda bütün bunları düzenleyecek, zihinsel yani eğitim açısından çünkü yine aslında uluslararası mevzuata baktığımızda ÇÖZGER de yürürlüğe girdi... Şimdi, hâlâ bizde eğitsel değerlendirme ve tanılamada maalesef tıbbi yönü ağırlıkta kalıyor, oysa okullarda tedavi yapılmıyor, okullarda eğitim yapılıyor. Bakın, bir çocuğun hangi ilacı değil hangi çocuğa hangi şekilde eğitim verileceği...

BAŞKAN - Bizce eğitim boyutu yani bence şahsi olarak eğitim boyutu daha önemli.

AV. JÜLİDE IŞIL BAĞATUR - Daha önemli zaten öbürünü koyamazsınız, uluslararası sözleşmelere de aykırılık olur. Dolayısıyla bizim ayrı bir üstün zekâ ve yeteneklilik hâllerini de kapsayan ve kendisinden sonra çıkarılacak bütün yönetmeliklere... Çünkü bakın özel eğitim o kadar önemli ki bana göre Talim ve Terbiye gibi doğrudan bakana bağlanması gereken ya da bütün genel müdürlüklerin altında yer alması gereken bir bölüm. Dolayısıyla bunu ancak böyle yapabiliriz.

BAŞKAN - Çok teşekkür ediyorum.

AV. JÜLİDE IŞIL BAĞATUR - Rica ederim.

BAŞKAN - Şöyle yapalım: Siz de hemen bu konu da...

AV. JÜLİDE IŞIL BAĞATUR - Dünyada özel eğitim kanunu var mı? Var, hep var, IDEA'lar Amerika'da var, birçok ülkede var. Dünyada zaten kanunlar boyutunda bu iş yürütülüyor.

BAŞKAN - Çok teşekkür ediyorum.

Siz çalışmaya şimdiden başlayın. Yani önümüze kısa, net şeyleri...

AV. JÜLİDE IŞIL BAĞATUR - Zaten efendim ben tezimi yazıyorum, tezimin direkt konusu bu yani özel eğitim kanununun çıkarılmasını öneriyorum.

BAŞKAN - Yani tez jürisi şu anda burada, ona göre buradan geçmezse öbür tarafta zor olur. Şimdi, tabii, ben anladım dediğinizi, özel eğitimin, tabii, engellilerden çok daha farklı olduğuna şu anda aşağı yukarı ikna olduk. Öbürü bana şu açıdan kolay gelmişti: Bir kanun değişikliği yapacaktık, Meclis açısından o daha kolaydı bize ama yeniden kanun çıkarmak da zor değil, bizim partilerimiz bu konuda çok hassas ve çok ortak karar var, hemen kısa zamanda yapabiliriz.

AV. JÜLİDE IŞIL BAĞATUR - Efendim ama bunun için stratejik plan, benim orada ciddi tereddütlerim var. Yani özel eğitimin hâlâ... Bakın, hukuk fakültelerinde hukukçular bu işin içerisinde değil, özel eğitim ve yasalar dersini özel eğitimciler veriyor. Öğrencilerimin sorduğu sorulara bazen hukuken kendim bile yetersiz kalıyorum. Dolayısıyla benim öncelikli şeyim Millî Eğitim Bakanlığının bu konudaki vizyonu ve misyonunu net olarak belli... Yani bir yol haritası, bir stratejik planının olması lazım.

BAŞKAN - Yani buna ciddi bir ağırlık vereceğiz.

AV. JÜLİDE IŞIL BAĞATUR - Tamamdır efendim, sağ olun.

BAŞKAN - Tamam, teşekkür ediyorum, sağ olun.