KOMİSYON KONUŞMASI

CELAL DİNÇER (İstanbul) - Çok teşekkür ediyorum Sayın Başkan.

Ben tekrar herkesi saygıyla selamlıyorum. Görüşmekte olduğumuz tasarıyla İçişleri Bakanlığının yanı sıra emniyet teşkilatında, jandarma teşkilatında ve Sahil Güvenlik teşkilatında çok önemli operasyonel düzenlemeler yapılmaktadır. Bu operasyonel düzenlemelerin gerekçesi de biliyorsunuz, defalarca söyledik, bu maddeler, jandarma teşkilatına geçtiğimiz için başından söylemek istiyorum. Polis kolejinin kapatılması, emniyetteki örgütlenme piramidinin değiştirilmesi, bu düzenlemelerle iktidarın tümüyle nüfuz edeceği yeni bir emniyet yapısının temelleri atılmaktadır dedik. O görüştüğümüz, görüşmesini tamamladığımız emniyetle ilgili bölümlerde tamamen yeni bir emniyet yapısının temeli atılıyor. İktidarın tümüyle nüfuz edeceği bir emniyet teşkilatı yaratılmak isteniyor. İşte, bu ve bu maddeden sonra görüşeceğimiz 20, 21'inci maddeye kadar olan tasarıda da jandarma teşkilatı büyük ölçüde iktidarın kontrolüne alınarak teşkilat üzerinde bakan ve valilerin yetkileri artırılmakta. Dolayısıyla siyasete açık hâle getirilmek istenmektedir. Hükûmet yargı ve polis teşkilatına siyaseti bulaştırarak buraları böldüğü gibi bu yasa tasarısıyla jandarmayı, Sahil Güvenliği de baskı altına alarak bölmek istemekte ve jandarmaya siyasete bulaştırmak istemektedir.

Şimdi, jandarmanın görev sahalarının değişikliğiyle ilgili 14'üncü maddeyi görüşüyoruz. 14'üncü maddenin mevcut hâli neydi, nasıl savunuluyordu bu konuda? Diyor ki: "Jandarmanın genel olarak görev ve sorumluluk alanı polis görev sahası dışı olup bu alanlar il ve ilçe belediye hudutları haricinde kalan veya polis teşkilatı bulunmayan yerlerdir. Jandarma kendisine verilen görevlerin ifasıyla ilgili olarak diğer güvenlik kuvvetleriyle iş birliği ve koordinasyon içinde çalışır. Jandarmanın diğer güvenlik kuvvetleriyle iş birliği ve koordinasyonu esasları emir ve komuta ilişkileri yönetmelikle belirlenir." Biz görev yaptığımız sıralar yürürlükteydi, bilmiyorum kalktı mı? Polis ile jandarmanın görev sahasını belirten bir yönerge vardı 1966 tarihli yanılmıyorsam Sayın Bakanım. O yönerge daha hâlâ yürürlükte mi bilmiyorum. O yönergede bu sınırların düzeltilmesi, nasıl bölüneceği, işte valinin veya görevlendireceği kişinin başkanlığında toplanıyordu, tespit ediliyordu. Daha sonra Bakanlıkça bu yetkiler değiştirildi bildiğim kadarıyla. Şimdi, sanıyorum bu yasayla getirilmek istenen yeni kurulan Büyükşehir Yasası'ndan dolayı sınırların genişlemesi gerekçe gösterilerek bu düzenleme yapılıyor.

"Belediye sınırları içinde olmakla birlikte hizmet gerekleri bakımından uygun görülen yerler jandarmanın görev ve sorumluluk alanı olarak tespit edilebilir." Eskiden buna engel bir hâl var mıydı? Bu engel çıkan kuruluş var mıydı, onu bilmiyorum. Jandarma mı karşı çıkıyordu, bakanlık mı karşı çıkıyordu? Böyle bir gerekçe görüldü. Ama başlangıç itibarıyla gene de zararsız bir madde. Yani bunun bu şekilde çıkmasının çok fazla bir mahzuru yoktur diye düşünüyoruz.

Bu nedenle, bu maddenin kabul edilmesinde, bu maddenin bu şekilde düzenlenmesinde çok fazla bir mahzur da görmüyoruz. Ama bundan sonraki maddelerin bu masum maddeden hemen sonra getirilmiş olması bizim diğer maddelere de olumlu bakacağımız anlamına gelmesin. O konudaki görüşlerimizi de diğer arkadaşlarımın belirttiği gibi biz de madde görüşülürken tekrar gündeme getireceğiz. Ancak bu değişikliğin bu hâliyle yapılması bizim için çok fazla bir önem arz etmemektedir. Çok büyük bir sakınca da arz etmemektedir.

Teşekkür ediyorum. Konuşmamı şimdilik burada kesiyorum.