| Komisyon Adı | : | KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğünün (TCDD) ve bağlı ortaklıklarının (TÜLOMSAŞ, TÜVASAŞ, TÜDEMSAŞ) 2015 ve 2016 yıllarına ait bilanço ve netice hesaplarının görüşmeleri |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 06 .12.2018 |
SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Sayın Başkan, Komisyonun değerli üyeleri; ben bu kazayla ilgili konuşmayı çok...
ATİLA SERTEL (İzmir) - İkinci kez...
BAŞKAN - İkinci kez söz vermemizin nedeni, siz biraz önce kazalarla ilgili...
SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Yani, bir iki şeye açıklık getirmek istiyorum.
BAŞKAN - Karşılıklı konuşmayın, size söz vereceğim dedim, ona istinaden veriyorum.
ATİLA SERTEL (İzmir) - Tamam.
SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Müsaade ederseniz, bir iki şeye açıklık getirmek istiyorum.
BAŞKAN - Tabii.
SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Hakikaten, bu kazalarla ilgili söz almayı, çok da laf etmeyi sevmem yani. Şöyle diyeyim: Bu kazalarda halkımız elbette üzülür yani diğerleri de üzülür ama Demiryolcular 50 misli üzülür, çok üzülürler, gerçekten olmasını da istemezler.
Ben şurayı düzeltmek istedim: Bu, bütün dünyada böyledir. Şimdi göstereceğim her ülkede de, maalesef, en az kaza olsa bile vardır, bu olmaktadır. Bunun için de, biz, demir yolları gelişince... Türkiye olarak Yönetim Kurulundayız Uluslararası Demiryolları Birliğinde, hâlâ da devam ediyor sanıyorum. Başkan yardımcısı olarak seyahate de gidilecek bir gün.
Demiryolları Genel Müdürlüğü olarak zaman zaman toplanırız ve birinci konumuz bu kazalar olur. Kazalarda ne yapmalıyız ki demir yolları kazaları olmasın? Bu, nereden geliyor? Gerçekten Almanya'da 2004 yılında hızlı tren kazası oldu ve 101 kişi, maalesef, öldü; ondan sonra, Japonya'da bir kaza oldu, 132 kişi; Belçika'da... Sayabilirim yani burada bütün hepsinin resimleri var. Bunların birçoğu da teressübat gelmesi, işte, doğa olayları, bazıları başka hatalar ama bütün bu kazalara rağmen en az kaza olan ulaştırma sektörü demir yolları. Öbürlerinin onda 1'i, yirmide 1'i ama keşke hiç olmasa, keşke bu kazaları hiç konuşmasak.
Müsaade ederseniz, önce bir de, hakikaten, Tekirdağ kazasında hayatını kaybeden 25 vatandaşımıza Allah'tan rahmet, yakınlarına başsağlığı diliyorum. Hastanede hâlen tedavisi devam eden 1 yaralımız kaldı galiba, ona da acil şifalar diliyorum. Bu kaza sadece ve sadece bir bölgede, çok küçük bir bölgede bir buçuk saat içerisinde 70 kilogram yağmurun aniden yağması ve Meteoroloji istasyonlarının da bunu göstermemesi sebebiyle Demiryollarının haberinin olmaması... Yüz kırk beş yıldır bu menfez devam ediyor ve tren geçiyor ama böyle bir olay oldu. Biz bu kazalarda kazayı hiçbir şekilde müdafaa etmiyoruz, bunu etmeyeceğim yani ben çıkıp da kazayı müdafaa etmiyorum ama sadece neden olduğunu açıklamamız lazım. Bir tek nedeni var, o da: Oraya ani bir yağmurun yağması ve bundan Demiryollarının haberinin olmaması. Haberi olması için ne gibi sistemler kurulabilir, bunu zaten arkadaşlar açıklayacak, çalışıyorlar ama benim sadece demek istediğim şu: Hakikaten bu kazalar bütün ülkelerde olur, bütün ülkelerin derdi ve şu anda da listelere göre, Almanya'dan da, Fransa'dan da, Polonya'dan da, Romanya'dan da daha az kaza bizim ülkemizde oluyor, bizde daha az kaza oluyor. Hindistan, Pakistan, onları da saymıyorum.
ATİLA SERTEL (İzmir) - Onların tren yolu mesafesi ile seninki bir mi? Hızlı tren bir mi?
SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Ama hiç olmasın, ben kazayı müdafaa etmiyorum, kaza hiç olmasın.
İkincisi de, bu TÜVASAŞ çok dillendiriliyor. Evet, böyle bir gecikme değil de şöyle oldu: Yani, üretimde gecikilmedi. Gitti Bulgaristan'a, yok "Standart farkı." dediler; "Daha detaylı yaz." deriz, "Yok, bizim standardımız bu değil. Sizin standardınız bu." dediler. Biz de Demiryolları olarak araç üretimini ilk defa, işte hep Doğu'ya ihraç ediyorduk, işte, İran'a, Irak'a, o gibi yerlere, bir de Avrupa'ya ihracat yapalım dedik ve de hepimiz birden bu işe çalıştık. İhracat da yaptık; şu anda Amerika'ya da yapıyoruz, Avrupa'ya da yapıyoruz, Romanya'ya yaptık. Orada üç kuruşun, beş kuruşun hesabını yapmak için yapılan bir şey. İnşallah, o mahkemeyi biz kazanacağız çünkü biz zamanında götürdük vagonları benim bildiğim kadarıyla ama orada "Yok, bu teknikte de test yapalım, şu teknikte de test yapalım." diye diye geciktirdiler. Onun için buna da bir açıklık getirmek istiyorum. Yani bunu yapınca da hakikaten Demiryollarındaki arkadaşların bu sefer bir yerde ihracat yahut dış ülkelerle iş görmede cesaretleri azalıyor. Ben de istiyorum ki bu kadar ihracat yaptık da bir gecikme oldu. Bakalım, sonucunda inşallah biz kazanacağız yani Demiryolları kazanacak diye düşünüyorum.
Bir de tabii İzmir hakikaten bizim çok önem verdiğimiz bir tren yani Ankara-İzmir hızlı trenini en kısa zamanda yapmak için çok mücadele ediyor Demiryolları da. Bunun için de...
BAŞKAN - Sayın genel müdürüm yanıtlar herhâlde Sayın Karaman.
SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Peki, yanıtları genel müdüre bırakıyorum.
Çok teşekkür ediyorum, sağ olun.