KOMİSYON KONUŞMASI

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Sayın Başkan, Komisyonumuzun değerli üyeleri, Demiryolları Yönetim Kurulu Başkanı, genel müdürlerim diyeceğim, birçok genel müdür var, çalışma arkadaşlarım, Sayıştayın sevgili üyeleri; hepinizi sevgiyle saygıyla selamlıyorum. Hoş geldiniz, sefalar getirdiniz.

Bugün biraz geç kaldım çünkü 14 ilin daha belediye başkan adayı açıklandı, burada Erzincan'da vardı, onun için Cumhurbaşkanımızın yaptığı programa gitmiştim.

Biliyorsunuz, daha önce ben Demiryollarında Genel Müdürlük yaptım. On beş yıl önce 2003 yılında TCDD Genel Müdürü olarak çalışma arkadaşlarımla birlikte ilk KİT Komisyonuna katıldığım günkü heyecanı şimdi de duyuyorum. Bu vesileyle, on beş yıldır bu Komisyonda görüşlerini, eleştirilerini Demiryollarından yana, Demiryolculardan yana, demir yollarının gelişmesinden yana kullanan Başkan ve üyelerimizin tamamına huzurlarınızda teşekkür ediyorum.

Müsaadenizle yine on üç yıl beraber çalıştığım ve Demiryolcu olmanın heyecanını ve sevincini birlikte yaşadığımız arkadaşlarıma, Genel Müdüründen en alt kademedeki personeline kadar bütün Demiryolcu kardeşlerime teşekkür ediyorum.

Demir yollarımızın geliştirilmesi, cumhuriyetin ilk yıllarında olduğu gibi, 2003 yılında Hükûmetimiz tarafından yeniden devlet politikası olarak ele alındı. Bu politikaya bütün partilerimiz heyecanla katıldı, siyasi partilerin hepsi destekledi. Bugün Türkiye, yüksek hızlı tren ülkesiyse evvela bu karar sayesindedir, bu politika, bu destek sayesindedir. Yeni yüksek hızlı tren hatları yapılıyorsa ve devam ediyorsa bu politika sayesindedir.

Raya muhtaç Türkiye ray satar duruma gelmişse, yüz yıldır el değmeyen yollar yenilenmişse, kendi rayını, kendi malzemelerini kendisi üretiyorsa bunlar demir yollarının devlet politikası olmasıyla gerçekleşmiştir. Siyasi ayrım gözetmeden bütün partilerimiz demir yollarına gerçekten destek vermiştir.

Bugün Marmaray işliyorsa, kent içi ulaşımda raylı sistem çözümleri üretilmişse bu kararların sonucudur. Millî sinyal başta olmak üzere, yerli bir demir yolu endüstrisinin temeli atılmışsa bundandır. Lojistik merkezler kuruluyorsa bu politikanın sayesindedir.

Doğu Asya'dan Batı Avrupa'ya Modern İpek Demir Yolu bağlantısı sağlanmışsa bu kararın meyvesidir.

Demir yolları ülkemizin küresel ve kıtalar arası ticaretten daha fazla pay alması için stratejik bir öneme sahiptir. Trilyonlarca dolarlık kıtalar arası ticarette köprü konumunda bulunuyoruz. Bir yandan, Pekin'den Londra'ya kesintisiz İpek Demir Yoluyla, Asya'dan Avrupa'ya ve Avrupa'dan Asya'ya taşımacılıkta en avantajlı koridor hâline gelirken bir yandan da Körfez ülkeleriyle Avrupa ticaretinde en kestirme ve en ekonomik seçeneğin demir yolu olması için yatırım yapıyoruz.

Yurt içinde üretim merkezlerinin demir yoluna bağlanmasıyla bu fotoğraf bir arada düşünüldüğünde demir yolu, Türkiye lojistik ve ticaretinin vazgeçilmezi hâline geliyor.

Bu yatırımlar her şeyden önce Türkiye'nin geleceğine yapılan yatırımlardır.

Bütün bunları demir yollarının devlet politikası olarak ele alınmasına borçluyuz. Burada, mirasını devralmaktan iftihar duyduğumuz cumhuriyetin kurulmasıyla birlikte demiryolu yapımını millî hedef hâline getiren Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve arkadaşlarını minnetle, rahmetle yâd ederken, ikinci demir yolu seferberliğini talimatıyla başlatan Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan'a da şükranlarımı arz ediyorum. Onun Ulaştırma Bakanı, şimdiki Meclis Başkanımız Sayın Binali Yıldırım'a çok teşekkür ediyorum.

Her Komisyon toplantısında demir yollarında atılan her adımdan bizimle birlikte heyecan duyan, demir yolu meselesini millî mesele olarak kabul edip her türlü desteği veren son on beş yılın KİT Komisyon başkanlarına ve üyelerine bir kez daha şükranlarımı arz ediyorum.

Demiryolcu arkadaşlarıma başarılar diliyorum.

Sayın Başkanım, değerli milletvekillerim; müsaade ederseniz eski fotoğrafı yeniden hatırlatmak istiyorum demir yollarında. Demir yollarını halkımızın yüzde 100'ü seviyor ancak yüzde 5'i trene biniyor. Kara tren gecikmesiyle maruftu. Demiryolcularda ihmal edilen, yatırım yapılmayan kurum psikolojisi hâkimdi. Hızlı tren rüyaydı, Marmaray rüyaydı, yerli demir yolu endüstrisi ise daha da çok rüyaydı.

Demiryolcular, kendi içlerine kapanmış, yarım asırlık ihmalin neredeyse kapısına kilit vurma noktasına getirdiği bir buçuk asırlık bu mirası güç bela ayakta tutmaya çalışıyorlardı.

Bugün gelinen nokta pek çok açıdan TCDD'yi dünyanın ilk 10 ülkesinin demir yolları arasında gösteriyor. Demiryolcuların gerçekleşmesini bekledikleri rüyalardan güç alındı, milletimizin demir yolu sevgisinden güç alındı, Parlamentomuzun, siyasi partilerimizin, özellikle KİT Komisyonumuzun sınırsız desteğinden güç alındı, hep birlikte demir yolu bugüne geldi.

Bu yatırımlar 2023 yılına kadar hız kesmeden devam etmeli. On beş yılda halkımızın hızlı demir yollarından istifade edebileceği bir demir yolu hazırlandı. On beş yılda 61 milyar TL demir yolu yatırımı yapıldı, proje stokunun büyüklüğü ise daha hâlâ 98 milyar dolar civarındadır.

Hedef, insanımızın tamamının demir yollarından istifade edebileceği bir ağ oluşturarak gelecek kuşaklara miras bırakmaktır. Demir yolu yatırımlarını 81 milyon insanımızın tamamı destekliyor, siyasi irade destekliyor, siyasi partilerimiz destekliyor, Parlamentomuz destekliyor, toplumun bütün katmanları, bütün kesimleri destekliyor. Bugüne kadar olduğu gibi bundan sonra da KİT Komisyonumuzun desteğinin demir yollarının yanında olacağına inanıyorum ki zaten bugün de böyle. Türkiye bu alanda dünyanın ilk sıralarına yerleşene kadar, ülkemiz yeniden yüksek hızlı demir yolu ağıyla örülene kadar bu yatırımlar sürmeli.

Sözlerime son verirken başta zatıâliniz ve Komisyon üyelerimiz olmak üzere, Demiryolunda çalışan tüm arkadaşlarıma ve Sayıştay üyelerine de teşekkür ediyorum.

Hepinize tekrar saygılarımı sunuyorum, sağ olun.