| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/1369) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 04 .12.2018 |
ZİYA ALTUNYALDIZ (Konya) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Sayın Başkan, Plan ve Bütçe Komisyonumuzun çok değerli üyeleri, kamu kurum ve kuruluşlarımızın ve sivil toplum kuruluşlarımızın değerli temsilcileri, kıymetli basın mensupları; Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'yle ilgili açıklamalar yapmaya başlamadan önce yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.
Sayın Başkan, değerli üyeler; kanun teklifimizde kamu hizmetlerinin daha etkin yürütülebilmesi amacıyla çok sayıda -sizlerin de ifade ettiği gibi- kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde değişiklikler öngördük ve burada huzurunuza getirdik. Her biri ayrı önem taşıyan bu düzenlemenin bazılarını öncelikle ifade etmek istiyorum.
Terörle kahramanca mücadele eden Türk Silahlı Kuvvetleri mensuplarına sağlanan sağlık hizmetlerinin güçlendirilmesi,
Kira bedelinin belirlenmesinde Üretici Fiyat Endeksi artış oranı yerine Tüketici Fiyat Endeksi artış oranının esas alınması,
Konut hesabına katılanlara uygulanan devlet katkısı tutarının artırılması,
Varlık Finansman Fonu'nun sermaye piyasalarında yaptıkları işlemlere BSMV istisnası sağlanması,
Lisanslı depoculuk kapsamında düzenlenen ürün senetlerinin elden çıkarılmasından doğan kazançlara sağlanan istisnanın ve imalat sanayisi için sağlanan KDV iade kolaylığı ile bu sektörde yatırım teşviklerinden daha yüksek oranlarda faydalanılmasına imkân veren düzenlemenin uygulama süresinin uzatılması,
Tacir tüzel kişilerin doğrudan veya ortak veya iştirakleri vasıtasıyla dolaylı olarak ortaklık ilişkisi içinde bulundukları diğer tüzel kişilere ödünç para vermesine imkân sağlanması.
Sayın Başkan, Komisyonumuzun değerli üyeleri; şimdi sizlere teklifle Komisyonumuzun takdirlerine getirdiğimiz düzenlemeleri biraz daha detaylı anlatmaya çalışacağım.
Öncelikle Emniyet Teşkilat Kanunu'na eklenen hükümle kamu düzeni ve güvenliğinden sorumlu Emniyet Genel Müdürlüğü mensuplarına sosyal ve ekonomik yardımlar sağlamak üzere kurulan Polis Bakım ve Yardım Sandığının daha güçlü bir mali yapıya kavuşturularak ortaklarına yaptığı yardımların arttırılması amacıyla kanun maddesinin yürürlüğe girdiği tarihten sonra yani bu kanun maddesi sizlerin takdiri ve Genel Kurulun takdiriyle yürürlüğe girdikten sonra Emniyet Genel Müdürlüğü kadrolarında göreve başlayan memurların sandığa daimî ortak olmaları önerilmekte ve teklif edilmektedir.
MEHMET BEKAROĞLU (İstanbul) - Zorunlu... Anayasa'ya aykırı.
ZİYA ALTUNYALDIZ (Konya) - Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu'na eklenen hükümle, Silahlı Kuvvetler mensuplarımızın yurt içi ve yurt dışı görevleri sırasında bulundukları yerler ve görev koşulları itibarıyla hastalara tabipler tarafından reçete edilen ilaçların eczanelerden temin edilerek hastaya ulaştırılmasının güç olduğu durumlarda Türk Silahlı Kuvvetleri envanterindeki ilaçların herhangi bir ücret veya katılım payı alınmaksızın görev yapan personelin tedavilerinde kullanılabilmesine imkân sağlanmaktadır.
Yine, Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu'nda yapılan değişiklikle Türk Silahlı Kuvvetlerinde görev yapan uzman tabip ve sağlık sınıfı personelinin her an göreve hazır hâlde bulunmalarını ve tıbbi becerilerinin korunmasını sağlamak amacıyla Sağlık Bakanlığı ve diğer üniversitelerde görevlendirilmelerine imkân sağlanmaktadır.
Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanunu'nda yapılan değişiklikle İstanbul Bilim Üniversitesinin ismi "Demiroğlu Bilim Üniversitesi" olarak, Gaziantep Bilim ve Teknoloji Üniversitesinin ismi "Gaziantep İslam Bilim ve Teknoloji Üniversitesi" olarak değiştirilmektedir.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; son yıllarda özel kişi ve derneklerin ülkemizde akreditasyon faaliyetlerinde bulunma teşebbüsleri olduğundan bu tür girişimleri engelleyecek açık bir düzenlemeye ihtiyaç duyulmuş olup Türk Akreditasyon Kurumuna İlişkin Çeşitli Hükümler Hakkında Kanun'a eklenen hükümle Türk Akreditasyon Kurumu dışında ülkemizde akreditasyon faaliyetinde bulunma ihtimalinin ortadan kaldırılması sağlanmıştır.
Ayrıca, Mera Kanunu'nda yapılan değişiklikle jeotermal kaynak ve doğal mineralli sular için zaruri olan alanların tahsis amacının değiştirilmesine imkân sağlanmaktadır.
Mera gelirleri arasında yer alan, büyükbaş ve küçükbaş hayvanların satışından ve üreticilerden satın alınan sütün satın alma bedeli üzerinden alınan binde 1'lik pay, öncelikle hayvancılığın desteklenmesine katkı sağlanması, takibinin yapılmasındaki zorluk ve üreticiye getirdiği yük nedeniyle yürürlükten kaldırılmaktadır.
İşsizlik Sigortası Kanunu'nda yapılan değişiklikle işsizlik ödeneğinden yararlanma koşullarında kolaylık sağlanması amacıyla son yüz yirmi günlük "prim ödeyerek sürekli çalışma" şartı "hizmet akdine tabi" olma şeklinde değiştirilmektedir. Söz konusu değişiklikle yüz yirmi gün boyunca hizmet akdine tabi olmasına karşın devamsızlık hâllerinden kaynaklı mağduriyetler ortadan kaldırılmak istenmiştir.
Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu'nda yapılan değişiklikle Emeklilik Gözetim Merkezine, portföy yönetim şirketlerinin emeklilik yatırım fonlarına ilişkin faaliyetlerinin Sermaye Piyasası Kurulu tarafından gözetimine yönelik altyapıyı oluşturma ve raporlama yapma yetkisi verilmektedir.
Kamu İhale Kanunu'nda yapılan değişiklikle Kamu İhale Kanunu kapsamındaki kuruluşların, Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğünden yapacakları çay ve çay ürünleri alımları söz konusu kanun hükümlerinden istisna tutulmaktadır. Ayrıca, yine aynı kanunda gerçekleşmesi önceden öngörülemeyen ve hazırlık için yeterli süre bulunmayan uluslararası toplantılardaki harcamalar için, yılı merkezi yönetim bütçe kanununda yer alan istisna hükümlerinin ilgili kanun olan Kamu İhale Kanunu'na taşınmasına yönelik düzenleme yapılmaktadır.
Her yıl, yılı merkezi yönetim bütçe kanununun (E) cetvelinde uluslararası acil yardımların yapılmasına ilişkin olarak ödenek tefrik edilmekteyken, söz konusu hüküm Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilmiştir. Anayasa Mahkemesinin kararında yer alan iptal gerekçesinden yola çıkarak, iptal edilen söz konusu düzenlemenin, ilgili kanun olan 5902 sayılı Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun'da yer almasının uygun olması nedeniyle, söz konusu kanuna eklenen hükümle Strateji ve Bütçe Başkanlığının bütçesinde uluslararası acil yardım faaliyetleri ödeneği tefrik edilmesi, özel hesaplardan ve insani yardım kampanya hesaplarından yapılacak olan harcamaların 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ile 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu'ndan muaf tutulması sağlanmaktadır.
Sayın Başkan ve Komisyonumuzun değerli üyeleri; Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu'na eklenen geçici maddeyle, imalat girdilerinde meydana gelen beklenmeyen fiyat artışları dolayısıyla ülkemizin kalkınması için önem arz eden büyük projelerin ve kamu hizmetlerinin aksamamasını ve oluşabilecek muhtemel mağduriyetlerin giderilmesini teminen yüklenicilere idare onayına bağlı olarak sözleşmeleri fesih ya da devir hakkı getirilmektedir.
BAŞKAN - Fesih değil de tasfiye diyelim.
ZİYA ALTUNYALDIZ (Konya) - Fesih ve tasfiye. Yani fesih, arkasından tasfiye.
Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemine geçilmesi ve bakanlıkların yeniden yapılandırılması çalışmaları kapsamında Hazine Müsteşarlığı ve Maliye Bakanlığının tek bir yapı altında, Hazine ve Maliye Bakanlığı olarak birleştirilmesi ve Kalkınma Bakanlığının ilga edilmesi sebebiyle uygulamada ortaya çıkabilecek ihtilafların bertaraf edilmesi amacıyla, Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanun kapsamında gerekli görülen değişiklik ve uyarlamalar yapılmaktadır.
Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu'nda yapılan değişiklikle, er ve erbaşların genel sağlık sigortalısı sayılmayan eş ve çocukları ile anne ve babaları bakmakla yükümlü olduğu kişi kapsamına alınmaktadır.
Yine Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu'nun ilgili hükmü yürürlükten kaldırılarak 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu'nun 20'nci maddesi kapsamındaki sandıkların statülerine tabi personel için verilen teşvik uygulaması sonlandırılmaktadır.
Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu'na eklenen madde bir diğer maddeyle yaşlılık, malullük, ölüm aylığı almakta olan emeklilerimize ve hak sahiplerine ödenen aylıklar için bin liralık alt sınır belirlenmektedir.
Sayın Başkan, Komisyonumuzun çok değerli üyeleri; Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu'nda yapılan değişiklikle numune analiz sonuçları teknik düzenlemelere uygun olmayan kaçak akaryakıtın veya atığın kaynağında ayrılmak suretiyle, çevre kirliliğine sebebiyet verilmesinin önlenmesi amacıyla çevre lisansı almış olan atık yakma ve beraber yakma tesislerinde bertaraf edilmesi sağlanmaktadır.
Değerli milletvekilleri, bir diğer düzenleme, sigortacılıkta özellik arz eden risklere karşı teminat sunulamaması ve ürün çeşitliliği konusunda piyasanın yeterli derinliğe ulaşamamasının en önemli sebeplerinden biri olarak reasürans imkânlarına erişimin sınırlı olması gösterilebilir. Bu doğrultuda, geleneksel olarak özellikle reasürans korumasına bağlı teminat verilen sigorta türlerinde, reasürörlerce ülkemiz sigorta sektörü için ayrılan yıllık kapasiteler uluslararası piyasalardaki daralma dönemlerinde ekonomide ve buna bağlı olarak sigorta talebindeki büyümeyle orantılı bir artış gösterememekte ve buna bağlı olarak bazı sektörlerin sigorta teminatı istenilen ölçüde karşılanamayabilmektedir.
Dünya uygulamalarına baktığımızda, kamu otoritelerinin sigortacılık sektörü tarafından teminat sağlanamayan risklerin sigortalanması veya piyasa ihtiyaçları doğrultusunda yeni ürün geliştirme çalışmalarında bulunmak üzere doğrudan ya da özel amaçlı kuruluşlar aracılığıyla sigortacılık sektörüne destek sağladığı görülmektedir.
İşte bu nedenlerle, söz konusu sorunların çözümü amacıyla, dünya örnekleri de incelenerek ve dikkate alınarak Sigortacılık Kanunu'na eklenen maddeyle ülkemiz sigortacılık sektöründe etkin ve proaktif bir yaklaşımla çözümler sunulabilmesi amacıyla Türk Reosürans Anonim Şirketi kurulmaktadır.
MEHMET BEKAROĞLU (İstanbul) - Var öyle bir şirket zaten.
ZİYA ALTUNYALDIZ (Konya) - Afet Sigortaları Kanunu'nda yapılan değişiklikle DASK'ın her beş yılda bir ihale edilen teknik işleticilik görevinin gerekmesi durumunda, münhasıran bu amaçla kurulacak bir şirket üzerinden yürütülebilmesine imkân sağlanmaktadır. Ayrıca, uluslararası anlaşmalar kapsamında, kurumun uluslararası bilinirliğinin ve reasürans alanındaki tecrübesinin artırılması amacı göz önünde bulundurularak uluslararası sigorta ve reasürans şirketlerine ortak olmasına da imkân sağlanmaktadır. Ayrıca, bir diğer düzenlemeyle DASK'ın sunabildiği teminatlara ilave olarak, özellik arz eden riskler sonucu meydana gelebilecek zararların karşılanabilmesi için DASK'ın kolaylaştırıcı olarak devreye girmesi ve kamu yararı açısından gerek görmesi hâlinde afet riskleri bakımından piyasada meydana gelebilecek teminat boşluklarının giderilebilmesi için ihtiyaca göre sigorta veya reasürans teminatı vermesine imkân sağlanmaktadır.
Bir diğer düzenlemeyle Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansman Şirketleri Kanunu'na eklenen maddeyle tacir tüzel kişilerin doğrudan veya ortak veya iştirakleri vasıtasıyla dolaylı olarak ortaklık ilişkisi içinde bulunduğu diğer tüzel kişilere ödünç para vermesi ve ödünç para verme işlerinin yapılabilmesi imkânı sağlanmakta olup bu mahiyetteki işlemlerin vergisel boyutunun kendi mevzuatları çerçevesinde değerlendirilmesine devam edilmesi hükme bağlanmaktadır.
Kamu iktisadi teşebbüsleri hakkında kanun hükmünde kararnameye eklenen maddeyle teşebbüslerin birbirlerine ödünç para verirken yıllık genel yatırım ve finansman programında yer alan hedefleri de gözetecek şekilde Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından belirlenen usul ve esaslara göre hareket etmeleri sağlanmaktadır.
Sermaye piyasalarına derinlik kazandırmak ve bu piyasalardaki ürünleri çeşitlendirmek için varlık finansman fonlarının sermaye piyasalarında yaptıkları işlemler nedeniyle lehe aldıkları paralara banka ve sigorta muameleleri vergisinden istisna getirilmektedir.
Gelir Vergisi Kanunu'nun geçici 76'ncı maddesinde düzenlenmiş olan 5300 sayılı Tarım Ürünleri Lisanslı Depoculuk Kanunu kapsamında düzenlenen ürün senetlerinin elden çıkarılmasından doğan kazançlara ilişkin gelir ve kurumlar vergisi istisnasının uygulama süresi -bu süre hepinizin malumu olduğu üzere 31/12/2018'de bitiyordu- lisanslı depo kapasitesinin tamamlanması, bu alanın genişletilmesi, tarımda ürünlerin menkul kıymetlerle satışının gerçekleştirilebilmesi ve tarımda bir anlamda pazar derinliğinin, borsa derinliğinin sağlanabilmesi amacıyla sistemin geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması için söz konusu istisna 31/12/2023 tarihine kadar uzatılmaktadır.
Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanun'da yapılan değişiklikle Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından iç ve dış piyasalarda farklı kira sertifikası türlerinden ihraç yapabilmesine imkân sağlanmaktadır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; kurumlar vergisinde önerilen bir değişiklikle 2017 ve 2018 yıllarında yapılan imalat sanayisi yatırımları için yatırım teşviklerinden daha yüksek oranlarda faydalanılmasına imkân veren düzenlemenin 2019 yılında da uygulanması sağlanmaktadır. Ayrıca Cumhurbaşkanına bu uygulamanın sürelerini -her yıl yasayla düzenleme gereği olmasın diye- beş yıla kadar uzatma yetkisi verilmektedir.
Katma Değer Vergisi Kanunu'nda yapılan değişiklikle yine imalat sanayisi yatırımları üzerindeki katma değer vergisinden kaynaklı finansman yükünü gidermek amacıyla 2018 yılında yapılan yatırım kapsamı inşaat harcamaları dolayısıyla yüklenilecek olan KDV'nin iadesine yönelik uygulama 2019 yılına uzatılmakta olup Cumhurbaşkanına bu uygulamanın süresini -yine demin ifade ettiğim gerekçeyle- beş yıla kadar uzatma yetkisi verilmektedir.
Özellikle enerji piyasasındaki gelişmeler ve yenilenebilir enerjideki hem maliyet düşüşleri hem de ülkemizin yenilenebilir enerjideki kaynak zenginliği nedeniyle yenilenebilir enerji kaynaklarının organize sanayi bölgeleri, küçük sanayi siteleri ve tarımsal üretimde yaygınlaşması ve etkin olarak kullanılmasıyla üretim maliyetlerinin önemli oranda düşürülebilmesi amacıyla anılan yerlerdeki -yani organize sanayi bölgeleri ve küçük sanayi sitelerindeki- yenilenebilir enerji yatırımlarına katma değer vergisi istisnası getirilmektedir.
Yine, Katma Değer Vergisi Kanunu'nda yapılan değişiklikle ithalatta olduğu gibi yurt içinde de yabancı paraya dayalı olarak yapılan teslim ve hizmetlerde bedelin tamamen veya kısmen sonradan tahsil edildiği durumlarda kur farklarının matraha dâhil olduğu hususu netleştirilmektedir. Esasen uygulamada olan bu husus, sizlerin de malumu olduğu üzere, yasaya taşınmaktadır.
Gelir Vergisi Kanunu'nda yapılan bir diğer değişiklikle kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere, Türk Hava Kurumu ile sivil havacılıkta görevli pilotlar ve sertifikalandırılmış personele ödenen uçuş tazminatlarına yönelik istisnayı gerçek safi ücretin belli bir kısmıyla sınırlandırıyoruz.
Diğer taraftan, Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi Kanunu'nda yapılan değişiklikle...
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Sayın Başkan, yalnızca okuyor arkadaş, gerekçesini söylemiyor.
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Bırak Allah aşkına ya!
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - "Değiştiriyoruz" diyor da niye olduğunu söylemiyor.
ZİYA ALTUNYALDIZ (Konya) - Sayın Paylan, şu an sunumumu yapıyorum, müsaade edersen, eğer sorarsan gerekçesini de açıklarım.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Maddeyi bize okuyor, gerekçeyi söylemiyor.
MEHMET BEKAROĞLU (İstanbul) - Daha sonra söyleyecek, daha sonra...
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Hayır, sorun varsa sor.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - "Gelir vergisini şöyle yapıyoruz." diyor, "Niye"yi söylemiyor. Ben bunu görüyorum zaten.
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Ya sonradan sorarsın sorunu.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - O zaman bu sunumun ne anlamı var Başkan? Okuyacaksa sunumun ne anlamı var?
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Garo Bey nasıl istiyorsa öyle söyleyin yani.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Ha okuyor çünkü. Biz okuyabiliyoruz, okuma yazmamız var. "Gelir vergisini şöyle yapacağız." diyor, niye olduğunu söylemiyor, şundan dolayı böyle yapmak istiyoruz demiyor.
BAŞKAN - Sayın Altunyaldız, lütfen devam edin.
ZİYA ALTUNYALDIZ (Konya) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
BAŞKAN - Biz sizi ilgiyle dinliyoruz.
ZİYA ALTUNYALDIZ (Konya) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
BAŞKAN - Arkadaş, bunu yaptıklarına göre mutlaka bir gerekçesi vardır. Her maddeyi konuşurken de gerekçelerini öğreneceğiz.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Ama yapmayın Başkan.
BAŞKAN - Gerekçelerini de şimdi söylerse müzakere edecek bir şey kalmaz ki.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Biz bütünü üzerinde nasıl konuşacağız?
BAŞKAN - Zaten torba yasalarda bütünü üzerinde çok fazla konuşulmaz. Maddeleri tek tek ele alırsın, maddelerde konuşursun. Bu böyledir. Onu da mı ben öğreteceğim?
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Tamam Başkan.
İBRAHİM AYDIN (Antalya) - İnsicamını bozdunuz ya.
BAŞKAN - Sayın Altunyaldız, buyurun.
ZİYA ALTUNYALDIZ (Konya) - Sayın Başkan, teşekkür ediyorum.
Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi Hakkında Kanun'da yapılan değişiklikle TCDD'nin ilgili yatırımlarının Hazine ve Maliye Bakanlığı bütçesinden sermaye transferi yoluyla finanse edilmesi, böylece kuruluşa yapılacak sermaye aktarımlarının sağlıklı bir şekilde takip edilebilmesi, bütçe ve nakit yönetiminde etkinliğin sağlanması ve sermaye aktarımlarının diğer KİT'lerde olduğu gibi Hazine ve Maliye Bakanlığınca koordine edilmesi sağlanmaktadır.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Şimdi oldu.
BAŞKAN - İşte bu. İşte bu.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - İşte bunu istiyoruz.
AYŞE KEŞİR (Düzce) - Azıcık sabır...
ZİYA ALTUNYALDIZ (Konya) - İller Bankası Anonim Şirketi Hakkında Kanun'da yapılan değişiklikle İller Bankasının safi kârının yüzde 51'inin, nüfus ve altyapı sektörü kıstası olmadan -belli kıstaslar altında yapılıyordu bunlar biliyorsunuz- yerel yönetimlerin kentsel dönüşüm, altyapı ve üstyapı projelerinin finansmanında hibe ve gerektiğinde faiz desteği şeklinde kullanılabilmesine, banka aktif büyüklüğü ve kredi hacminin artması neticesinde, özellikle kentsel dönüşüm projelerine hız kazandırılması ve bankanın gelir temin etmesi amacıyla yurt içi ve yurt dışında doğrudan veya ortaklıklar aracılığıyla projeler geliştirmesine de imkân sağlanmaktadır.
Sayın Başkanım, Özel Tüketim Vergisi Kanunu ekinde yer alan (III) Sayılı Liste'nin (A) Cetveli'nde yapılan değişiklikle şalgam suyu ve Türk Gıda Kodeksi'ne göre çeşnili ve aromalı içme sütleri ile bebek ve devam sütleri ÖTV kapsamından çıkarılmaktadır.
BAŞKAN - Peki, limonatanın ne günahı var?
ZİYA ALTUNYALDIZ (Konya) - Sayın Başkanım, Komisyonun takdirindedir.
CAVİT ARI (Antalya) - Şalgamcılar daha iyi kulis yapıyor demek ki.
ZİYA ALTUNYALDIZ (Konya) - Yine aynı kanuna eklenen maddeyle, söz konusu içeceklerin uygun tarife pozisyonunda sınıflandırılıp sınıflandırılmadığı, bu çerçevede özel tüketim vergisine tabi olup olmadığı hususunda yaşanan tereddütler nedeniyle maddenin yürürlük tarihine kadar yapılan işlemler dolayısıyla beyan edilmeyen veya beyan edilip ödenmeyen özel tüketim vergisinin ve özel tüketim vergisine isabet eden katma değer vergisinin aranılmaması sağlanmaktadır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Sosyal Hizmetler Alanında Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun Hükmünde Kararname'de yapılan değişiklikle, konut hesabına katılanlara uygulanan devlet katkısı tutarı 20 bin liradan 25 bin liraya çıkarılmakta ve sistem daha önce Aile Bakanlığı tarafından yürütülürken şimdi Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından yürütülmesi sağlanmaktadır.
Ulaştırma ve Altyapı Alanına İlişkin Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun Hükmünde Kararname'de yapılan değişiklikleyse metro, şehir içi raylı ulaşım sistemleri ve benzeri projelerden kaynaklanan tahsilatın başlama süreci, mülkiyet devri şartı yerine işletme devri yapılması şartına bağlanmaktadır. Böylelikle mevzuat bir anlamda fiilî duruma uygun hâle getirilmektedir. Aynı kararnameye eklenen geçici maddeyle Sayın Başkan, söz konusu kanun hükmündeki kararname kapsamındaki metro ve şehir içi raylı ulaşım sistemlerinin hâlihazırda mülkiyet devri olmaksızın işletme devriyle açılması sonrasında elde edilen gelirlerden merkezi yönetim bütçesine aktarım yapılabilmesine de imkân sağlanmaktadır.
Yapmış olduğumuz önemli bir değişiklik de Değerli Başkan, Türk Borçlar Kanunu'nda kira bedelinin belirlenmesinde -kamuoyumuzu da yakından ilgilendiren bir konu, sizlerin de malumu- Üretici Fiyat Endeksi artış oranı yerine Tüketici Fiyat Endeksi artış oranı esas alınmaktadır.
Ayrıca Yargı Hizmetlerinin Hızlandırılması Amacıyla Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun'a eklenen hükümle, kira bedelinin belirlenmesinde Üretici Fiyat Endeksi artış oranı yerine Tüketici Fiyat Endeksi artış oranının derhâl uygulamaya konulması sağlanmaktadır.
Bir diğer düzenlemeyle, Fiyat İstikrarı ile Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun'un adı "Finansal İstikrar ile Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun" olarak değiştirilmekte ve söz konusu kanunda yapılan değişiklikle finansal sistemin ekonomik büyümeyi sağlıklı bir şekilde desteklemesi ve piyasalarda güvenin korunması, finansal otoriteler arasında iş birliğinin sağlanarak sistemik risklerin yönetilmesi ve finansal politika uygulamalarında kurum ve kuruluşlar arasındaki etkin iş birliği, koordinasyon ve uyumun artırılması amaçlarıyla Finansal İstikrar ve Kalkınma Komitesi kurulmaktadır. Söz konusu değişiklikle, Finansal İstikrar ve Kalkınma Komitesi ihdas edildiği için 4059 sayılı Fiyat İstikrarı İle Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun'un Finansal İstikrar Komitesinin görevlerini tanımlayan maddesi de yürürlükten kaldırılmaktadır.
Bir diğer düzenlemeyle değerli milletvekilleri, İl Özel İdarelerine ve Belediyelere Genel Bütçe Vergi Gelirlerinden Pay Verilmesi Hakkında Kanun'a eklenen hükümle, belediyelerin gördükleri hizmetler itibarıyla gerçekleştirilmesinde fayda görülen yatırım projelerinin desteklenmesi ve belediyelerin ihtiyaç duyduğu yatırım nitelikli projelerin gerçekleştirilmesi için Strateji ve Bütçe Başkanlığı bütçesine belediyelere yardım ödeneği konulmaktadır.
Öte yandan, hepinizin çok iyi bildiği gibi ülkemizin genişleyen diplomatik misyon ve ağı kapsamında görevlerini sürdüren Dışişleri meslek memurlarımız ile konsolosluk ve ihtisas memurlarımız ve sözleşmeli olarak çalışan mensuplara dair, Dışişleri Bakanlığı Personeline İlişkin Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun'da değişiklik ve düzenlemelere gidilmektedir. Anılan düzenlemelerle ülkemizin dış misyonlarının etkin ve verimli çalışmalarının kesintisiz sürdürülmesi amaçlanmakta ve temsil ve fonksiyonel olması noktasında hem imkânlar hem de fonksiyonların artırılmasına çalışılmaktadır.
Değerli milletvekilleri, Dışişleri Bakanlığı tarafından vize işlemlerinin daha etkin bir şekilde yürütülmesini teminen vize başvuruları elektronik ortamda işleme alınmaya başlanmıştır. Bu uygulamayla vize başvuruları için gerekli verilerin başvuru sahipleri tarafından önceden sisteme kaydedilebilmesiyle iki aşamalı bir başvuru ve kontrol mekanizması öngörülmüştür. Buna ilaveten, vize işlemlerinin daha süratli sonuçlandırılabilmesi, bazı temsilciliklerimizin önünde zaman zaman oluşan kuyrukların ve bunun ortaya çıkardığı birtakım olumsuz durumların ortadan kaldırılması amacıyla vize başvuru işlemlerinde aracı firmaların hizmetinden yararlanılmasının faydalı olacağı değerlendirilmiş ki... Hepinizin malumu olduğu üzere, bazı ülkeler vize uygulamasında bu sisteme geçmiş durumdalar. Dışişleri Bakanlığı Personeline İlişkin Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun'a eklenen hükümle Dışişleri Bakanınca belirlenecek ülkelerde vize başvurularında aracı firma hizmeti alınmasına imkân sağlanmaktadır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Komisyon üyelerimizin değerli katkılarıyla, tarafımdan milletvekili arkadaşlarımla birlikte verdiğimiz ve Komisyonunuzda görüşülmeye başlayan bu teklif kapsamındaki değişiklik ve düzenlemelerin tamamı ancak Plan ve Bütçe Komisyonumuzun siz çok Değerli Başkanı ve yine çok saygıdeğer üyelerinin katkı ve -eminim- destekleriyle Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kuruluna sevk edilecektir.
Teklif kapsamındaki düzenlemelerin ülkemize hayırlı olmasını diliyor, hepinizi bir kez daha saygıyla selamlıyorum.
Buraya geçmeden önce müsaadenizle, bir iki hususta da açıklamalarda bulunmak istiyorum.
Sayın Başkan, sizin de ifade ettiğiniz gibi, öncelikle, teklifler Cumhurbaşkanlığı sistemiyle birlikte erkler ayrımı sisteminde... Değerli arkadaşlar, sayın milletvekilleri; hepinizin bildiği gibi "erklerin ayrımı"ndan erklerin birbirine küsmesini kastetmiyoruz. Ülkeyi yönetiyorsak tüm erklerin iş birliği hâlinde ve eş güdüm hâlinde çalışması, kamuoyunun beklentilerini en üst düzeyde karşılaması lazım. O yüzden, yasama doğal olarak yürütmeyle, yasama doğal olarak sivil toplum örgütleriyle, yasama doğal olarak tüm vatandaşlarımızla doğrudan ilişki hâlinde olmak ve onları dinlemek ve oradan gelen sorunlara da çözüm üretmek durumundadır. İşte bu kapsamda biz de Sayın Başkanın ifade ettiği gibi, hem kurumlara olan ziyaretlerimiz sırasında hem arkadaşlarımızın buraya olan ziyaretleri sırasında hem grubumuza yansıyan sorunların ortaya çıkması sonucunda bütün bunları derledik toparladık, arkadaşlarımızla birlikte çalışmalar yaptık hem kamuoyundaki beklentileri karşılamak hem sivil toplum örgütleriyle hem bürokratlarımızla hem bu konuda sözü olan tüm arkadaşlarımızla bu işi olgunlaştırmaya çalıştık ve şu anda sizlerin katkıları için de Komisyona bunu sunmuş buluyoruz. Dolayısıyla sizlerin katkılarıyla, eminim, bu teklifle, varsa eksikleri giderilerek, halkımızın ihtiyaçlarını gidermiş olacağız. Bu vesileyle bu açıklamayı da yapmış olmak istedim.
Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.