| Komisyon Adı | : | KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Boru Hatları ile Petrol Taşıma Anonim Şirketi Genel Müdürlüğünün (BOTAŞ) 2015 ve 2016 yıllarına ait bilanço ve netice hesaplarının görüşmeleri |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 08 .11.2018 |
LÜTFİ KAŞIKÇI (Hatay) - Başkanım, teşekkür ediyorum.
Aslında, Sayın Sertel sorularımın bir kısmını sordu ama ben...
ATİLA SERTEL (İzmir) - Çaldım.
LÜTFİ KAŞIKÇI (Hatay) - Aynı yere çalışmışız efendim.
...kayıtlara geçmesi için, ben de hızlı bir şekilde yazılı olarak cevaplanmasıyla ilgili birkaç sorum var.
Petrol boru hatlarında sabotaj ve hırsızlıkla ilgili, 2016 yılında toplamda 265 hasar meydana gelmiş ki bunun 235 tanesi hırsızlık ve bu olaylar sonucunda 3 milyon dolara yakın bir zarar gerçekleşmiş.
Yine, doğal gaz boru hatlarında ise 18 adet hasar meydana gelmiş, bunun ağırlığı yangın ve sabotaj, bundan dolayı ise yaklaşık 1,6 milyon dolarlık bir zarar meydana gelmiş.
Aslında sorularım şu: Özellikle hırsızlık ve sabotajla ilgili bugüne kadar güvenlik güçlerimiz tarafından yakalanan kimseler oldu mu? Bunlarla ilgili devam eden adli süreci kurumumuz takip ediyor mu? Bu davalardan sonuçlanan oldu mu?
Boru hatlarının güvenliğiyle ilgili alınmış olan tedbirler nelerdir? Yine, Sayıştayın da altını çizdiği petrol ve doğal gaz boru hatlarının ve bu hatlara ait tüm tesislerin korunması ve güvenliği projesi var. Bu proje şu an için ne durumda?
Bununla ilgili son olarak, 2016 yılında bize petrol ve doğal gaz boru hatlarındaki zarar ifade edilmiş. Şu an, 2017 yılı için meydana gelen sabotaj ve hırsızlık olayları sonucunda ne kadarlık bir zarar söz konusu?
Aslında, sunumunuzda ifade ettiniz ama net rakamları almak için bir sorum daha var. Ülkemizde şu an mevcut doğal gaz depolama alanlarının kapasitesi ne kadarlık bir süre için ülkenin ihtiyacını karşılamaya yeterli?
Yine, sunumda "Kanuni bir engel var, bundan dolayı yıllık ihtiyacın yüzde 10'u kadar depolama durumumuz var." dediniz. Bu kanuni engel nedir, bunu öğrenebilir miyim?
Bir diğer sorum da biz doğal gaz ve petrol ihtiyacımızı başka ülkelerden karşılıyoruz. Tabii, bunu yaparken de getirdiğimiz doğal gaz ve petrolü aynı zamanda başka ülkelerin taleplerini de karşılamak üzere taşıyoruz. Örneğin, BOTAŞ, Irak 1 ve Irak 2, BTC, TANAP gibi projelerle, hem ülkenin ihtiyacını karşılarken hem de Şah Denizi'ndeki doğal gazı Avrupa'ya taşıyoruz veya Irak'taki petrolü İskenderun Körfezi'ne getirip başka ülkelere gönderiyoruz. Bunları yaparken bu taşımayla ilgili de bir ücret alıyor muyuz BOTAŞ olarak? Alıyorsak Irak 1, Irak 2, BTC ve TANAP'tan ne tür bir ücret alıyoruz?
BOTAŞ GENEL MÜDÜRÜ BURHAN ÖZCAN - Tarifeleri soruyorsunuz.
LÜTFİ KAŞIKÇI (Hatay) - Evet, tarifeleri soruyorum.
Bunu da bir yazılı olarak öğrenmek istiyorum.
Son sorum da tabii, Akdeniz'de bir doğal gaz araması yapılmakta. Çıkarılan veya çıkarılması beklenen doğal gazın alımının ise özellikle Avrupa ülkeleri tarafından olması bekleniyor.
İşte, tam bu noktada, Kıbrıs açıklarında özellikle bizim dışımızda yapılan aramalar neticesi çıkarılan gazın taşınması, bakıldığında ya Türkiye üzerinden ya da neredeyse baştan başa Akdeniz geçilerek Avrupa'ya ulaştırılması söz konusu. Muhtemelen bizim kendi çıkardığımız gazın taşıması BOTAŞ tarafından yapılacak ancak bizim dışımızda yapılan aramalar neticesi, çıkarılan doğal gazın taşınmasıyla ilgili BOTAŞ'ın bir stratejisi var mı? Bu stratejiyi, bizim dışımızda doğal gazı çıkaran ülkelerle paylaşıyor muyuz? Çünkü o haritalara baktığımız zaman bunun Türkiye üzerinden taşınmasının çok daha yararlı ve kârlı olacağı görülüyor. Bu konuyla ilgili de stratejimizin ne olduğunu yazılı olarak eğer paylaşırsanız çok sevinirim.
Son olarak da sunumunuz için gerçekten ben de çok teşekkür ediyorum, bugüne kadar burada dinlediğim en iyi sunumdu.
Ayrıca, size ve ekibinize de başarılar diliyorum.