| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2019 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanun Teklifi (1/276) ile 2017 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı (1/275) ve Sayıştay tezkereleri a)Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı b)Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı c)Karayolları Genel Müdürlüğü ç)Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu d)Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 05 .11.2018 |
YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Çok Saygıdeğer Başkanım, Çok Değerli Bakanım, Komisyon üyelerimiz, çok kıymetli milletvekillerimiz, basınımızın çok değerli mensupları, çok kıymetli hanımefendiler, beyefendiler; ben de hepinizi en samimi duygularımla selamlıyorum. İnşallah bu bütçe görüşmemiz hem Bakanlığımıza hem de ülkemize hayırlar getirir.
Bugünkü oturumda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı bütçe görüşmeleri vesilesiyle söz almış bulunmaktayım. Ulaştırma, enerji ve haberleşme kalkınmanın temel altyapısı, yol ise medeniyettir. Büyük ekonomilerin can damarları olan ulaştırma ve lojistik altyapılarının gelişimine ve bu sayede ülkemizin rekabetinin artırılmasına, yeni nesil reformlarla 2023 hedeflerimize ve ötesine yürüyüşümüz Bakanlığımızın yapmış olduğu çalışmalarla güçlü ve kararlı bir şekilde devam etmektedir.
Birçok güzergâhın çıkış ve varış noktası olması sebebiyle transit bir ülke olma özelliği gösteren ülkemiz ulaştırma sektörünü bölgesel, ekonomik kalkınma açısından önemli bir noktaya taşımıştır. Ülkemiz son on altı yılda ulaştırma, altyapı ve haberleşme alanında büyük mesafeler katetmiş; duble demir yolları inşası, mevcut demir yollarının iyileştirilmesiyle elektrifikasyon ve sinyalizasyon çalışmalarının hız kazanması, ayrıca yüksek hızlı tren atılımının da gerçekleştirilmiş olması çok kayda değer bir şeydir. Daha yapılacak olan büyük projelerimizle ülkemizin yakaladığı iktisadi gelişim ve ivmenin değerlendirilip 2023 hedefleri için hızımızı artırıp ülkemizin ekonomik ve kültürel gelişimi yolunda devam edebilmesi sağlanacaktır. Ülkemizin kara yolu olarak batı doğu aksları neredeyse tamamlanmıştır. 2023'e kadar mevcut yol uzunluğunun artırılmasının yanı sıra akıllı ulaşım sistemlerinin etkin bir şekilde otoyollar ve devlet yollarında tesis edilmesi çalışmalarına da hızlı bir şekilde devam edilmektedir.
Havacılıkta ülkemizin katettiği mesafe gelişmiş ülkeler tarafından yakından takip edilmektedir. Bu hususta verilecek en belirgin misal, Sayın Cumhurbaşkanımızın teşrifleriyle açılışı gerçekleştirilen ve bizlere onur ve gurur veren, dünyanın en büyük havalimanı olma özelliğini taşıyan İstanbul Havalimanı Projesi'dir. Bu projeyle ülkemizin havacılık sektörü açısından dünya nezdinde konumunun nerelere geldiğini gururla görmekteyiz.
Denizcilik sahasındaysa Bakanlığımız çok mühim faaliyetler yürütmektedir. Bakanlığımızın Akdeniz, Ege ve Karadeniz'de büyük liman kentleri oluşturma çalışmaları devam etmektedir. Küresel ticaretin olmazsa olmazı olan bu sahada Bakanlığımızın hedefleri, dünya denizciliğinin her alanında, lider denizci ülkeler arasında yer alabilmesidir.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımız tarafından 2.753 kilometrekaresi otoyol olmak üzere 26.472 kilometrelik bölünmüş yol ağı, 1.213 kilometrelik yüksek hızlı tren hattı, sivil hava trafiğine açık ve en modern teknolojilerle donatılmış 56 havalimanı ve bundan sonra yapılacak olanlar, 78'i aşkın tersane, yaklaşık 325 bin kilometrenin üzerinde fiber hat uzunluğu son altı yıldan yapılan yatırımlardan sadece bazılarıdır. Yavuz Sultan Selim ve Osmangazi Köprüleri, Avrasya Tüneli, Marmaray, Kars-Tiflis-Bakü Demiryolu, İpek Yolu, Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren Hattı ve örneklerinin de bundan sonraki süreçlerde yapılacağı deniz üstüne yapılan Ordu-Giresun Havalimanı gibi ve İzmir-İstanbul Otoyolu gibi dünyanın hayranlıkla takip ettiği dev projeler, ülkemizin dünyayla olan entegrasyonunda sadece güçlenmesiyle kalmamış, dünya ulaşımının ve ticaretinin de gelişmesine büyük katkı sağlamıştır.
Sayın Başkan, çok kıymetli Komisyon üyeleri; sonuç olarak 2003-2018 yılları arasında lojistik zincirin halkaları tamamlanarak yol güvenliği ve konforu artmış, mega projeler hayata geçerek "Denizci ülke, denizci millet" sloganıyla, eğer deyim yerindeyse "Su akar, Türk bakar." sözü tarihe karışmıştır.
Yerli ve millî üretim desteklenmiş, siber güvenlik ve iletişim altyapısı güçlendirilmiştir. Demir yollarımız yeniden devletimizin bir politikası hâline gelmiştir. Kent içi taşıma desteklenmiştir. Yine AK PARTİ iktidarları döneminde hava yolumuz halkın yolu olmuş ve hava yolu ağı güçlendirilmiştir.
Bu çalışmalar doğrultusunda, 3 Kasım 2002 yılından bu yana Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın çalışmalarıyla ülkemiz gelişen ve kalkınan ülkeler arasında yerini alarak söz sahibi olmuştur.
Ayrıca özet olarak, ulaştırma ve iletişim yatırımlarımız bunlarla sınırlı kalmamış, hızlı bir şekilde devam etmekte ve biz son on altı yılımızı seksen yılla kıyaslamaktayız. Bunun ekonomik ve sosyal etkileri de ülkemizde çok ciddi anlamda görülmektedir. Koridor olan Türkiye'miz önemine bu yatırımlarla birlikte daha da fazla önem katmaktadır. Lojistik zincirin halkalarını Türkiye'de tamamlıyoruz. Yol güvenliği ve konforunu artırıyoruz. Bu hem kazaların azalması hem de tasarruf açısından fevkalade önemlidir. Mega projeler yapmaya devam ediyoruz. Denizci ülke, denizci millet anlayışımızı ifade etmekte fayda var. Yerli ve millî üretimi her sahada olduğu gibi burada da destekliyoruz. Siber güvenlikle ülkemizin dört bir yanında yeni inovasyon projeleriyle ülkemizi geleceğe taşıyoruz. İletişim altyapımızı hızlı bir şekilde güçlendiriyoruz. Postanın değişen yüzü PTT ülkemizin dört bir yanında farklı alanlarda hizmet vermektedir. Demir yolları yeniden devlet politikası hâline gelmiş ve ülkemizin bundan sonraki süreçte yatırımlar açısından en çok önem vereceği bir ulaşım hâline gelmesi amaçlanmaktadır. Kent içi ulaşımı destekliyoruz. Hava yolu ağımız ciddi bir şekilde güçleniyor.
Türkiye, ulaştırma altyapısı yatırım harcamalarının gayrisafi yurt içi hasılaya oranına örnek olacak 15 ülke arasında ülkemiz, 2003 yılıyla karşılaştırıldığında 14'üncü sıradan 7'nci sıraya yükselmiş; Türkiye, Rusya, Fransa, İspanya ve ABD gibi ülkeleri bu anlamda geride bırakmıştır.
Türkiye 2003-2016 döneminde fiziksel altyapısında gelişme göstermiştir, sosyal alanda da bunun yansımaları görülmektedir. Örneğin iletişim konusunda dolar/dakika açısından baktığımızda 2003 yılında 0,29'ken konuşma ücretleri, 2016 yılında 0,02'ye düşmüştür. Sağlık ve yaşam kalitesi açısından değerlendirdiğimizde 2003 yılında yetkin kişilerce yaptırılan doğum oranı yüzde 83'ken 2014 yılında bu oran yüzde 97,5'e yükselmiştir. Turizm açısından değerlendirdiğimizde 2003 yılında 14 milyon turist ülkemizi ziyaret etmişken bugün bu oran 30 milyona yaklaşmıştır.
Altyapı ve lojistik açısından baktığımızda kara yolu kalitesi endeksi ülke sıralamasında...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Toparlar mısınız lütfen Sayın Kırkpınar, son cümlelerinizi alayım.
Buyurun.
YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Kara yolu kalitesi endeksi açısından baktığımızda ülkemiz 2006 yılında 53'üncü sıradayken 2016 yılında 25'inci sıraya kadar yükselmiştir.
Üniversite mezunu oranına baktığımızda 2008 yılında 7,2 iken bu oran 2016 yılında yüzde 15 olmuştur.
Yoksulluk oranına baktığımızda 2006'da 12,8'ken 2016'da bu oran 8,4'e gerilemiştir.
Sayın Başkanım, son olarak ben şunu ifade etmek istiyorum. Tabii Ulaştırma Bakanlığımızın bugüne kadar yapmış olduğu yatırımları burada bir günle sınırlamak mümkün değil. Ben Hükûmetimize ve bu yatırımı yapan tüm bakanlarımıza, buradaki tüm bürokratlarımıza, çalışanlarımıza, tüm emekçilere şimdiden teşekkür ediyor, şükranlarımı sunuyorum. Bütçemizin hayırlara vesile olmasını temenni ediyorum.