KOMİSYON KONUŞMASI

BAŞKAN - Sunuşu yapmış olduğumuz gün Sayın Kuşoğlu'nun orta vadeli program ve orta vadeli mali planın geç yayınlanmasına ilişkin bu raporun Anayasa ve 5018'e aykırılığına ilişkin bir Başkanlık Divanının, Komisyon Başkanlığının bu konuda ne yaptığına ilişkin bir sorusu olmuştu. Bugün orta vadeli program ve orta vadeli mali planın zamanında yayınlanmasına ilişkin Sayın Kalaycı'nın da bu konuda açıklamaları oldu.

Şunu ifade etmek istiyorum: Anayasa'nın 161'inci maddesine baktığımızda Cumhurbaşkanlığı bütçe teklifinin mali yılbaşından en geç yetmiş gün önce Meclise gönderilmesi gerektiği ve elli beş gün içerisinde de Komisyon tarafından bunun karara bağlanarak raporun hazırlanarak Genel Kurula gönderilmesi ve mali yılbaşından önce de bu bütçenin Genel Kurulda karara bağlanması konusu var. 161'inci maddeye baktığımıza göre, orta vadeli program ve orta vadeli mali plana ilişkin herhangi bir düzenleme burada bulunmamaktadır ve Anayasa ve 5018'e uygun olarak da Cumhurbaşkanlığı tarafından Cumhurbaşkanlığı bütçe teklifi Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulmuştur. Gene aynı şekilde 5018 sayılı Kanun'un 16'ncı maddesi orta vadeli programın eylül ayının ilk haftasının sonunda, orta vadeli mali planın ise ikinci haftanın sonuna kadar açıklanması gerekliliği ifade ediliyor. Tabii, bu süreler bütçe hazırlık sürecini düzenleyici bir hüviyete sahip. Cezai bir müeyyide bu konuda söz konusu olmadığı gibi gecikme herhangi bir şekilde hak kaybını da ortaya koymuyor yani bu sürecin hak düşürücü gibi değerlendirilmemesi gerekiyor. Gene aynı şekilde, bu belgelerin de bütçenin geçerliliğini etkilediği sonucuna varıyor olmanın da doğru olmadığını düşünüyoruz. Burada önemli olan bu orta vadeli program ve orta vadeli planın bütçenin Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulmadan önce açıklanıyor olması. Tabii ki gene her iki üyemizin bu konudaki şeyine ben de katılıyorum. Zamanında tabii ki orta vadeli program ve mali planın açıklanması bir tercih sebebidir. Ama geçmişte de baktığımızda 2015 yılında hem orta vadeli program hem de mali planın ekim ayı içerisinde, 2016'da ekim ayı içerisinde, 2017'ye geldiğimizde 27 Eylül'de orta vadeli programın, 5 Ekimde de mali planın açıklandığını görüyoruz. Bu yola baktığımızda da biri 20 Eylülde, bir tanesi de 11 Ekim olarak yayınlandı. Onun için bu manada baktığımızda, bunun Anayasa'ya ve 5018'e aykırılığı konusunda herhangi bir şekilde Başkanlık Divanının bir görüşü yoktur. Anayasa'ya ve hukuka uygun biçimde de bütçe görüşmeleri sürdürülmektedir.