KOMİSYON KONUŞMASI

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Sayın Başkan, kıymetli arkadaşlarım; öncelikle hepinizi saygılarımla selamlıyorum.

Benden önce konuşan Sayın Başbakan Yardımcımız ve değerli milletvekili arkadaşlarımızın da ifade ettiği gibi, 6771 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasasında Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun 21 Ocak 2017 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisinde kabul edildi. 16 Nisan 2017 tarihinde yapılan halk oylamasıyla da aziz milletimiz bu değişiklikleri onayladı, kabul etti.

Anayasa değişikliklerine baktığımız zaman yürürlük tarihi itibarıyla 3 ayrı tarih öngörülmüş. İlki, 1-2 maddesi hemen, yayımı tarihinde yürürlüğe girmiş. İkinci kısım, 6771 sayılı Kanun gereğince birlikte yapılacak ilk Türkiye Büyük Millet Meclisi ve Cumhurbaşkanlığı seçimlerine ilişkin takvimin başladığı tarihte yürürlüğe girecek değişiklikler kapsamında da geçtiğimiz günlerde "uyum yasaları" adıyla yaptığımız düzenlemeyle özellikle bu seçim döneminde, 24 Haziran'a kadar uygulamaya girmesi gereken düzenlemeler Anayasa'ya uygun bir şekilde yapılmıştır, yürürlüğe girmiştir. Şimdi, üçüncü yürürlük tarihi, seçimler sonucunda Cumhurbaşkanının göreve başladığı tarihte yürürlüğe girecek değişiklikler. Tabii, Anayasa değişikliğiyle cumhuriyet tarihimizin en önemli yönetim sistemiyle ilgili reform gerçekleştirilmiştir. Bu anlamda da -biraz önce Sayın Başbakan Yardımcımız da ifade ettiler- birçok kanunda değişiklik yapılması gerekmekte. Bu anlamda da hemen seçimler sonrasında uygulamaya geçildiği zaman bir sıkıntı yaşanmaması açısından bu yetki kanunuyla kanun hükmünde kararnamelerle gerekli düzenlemelerin yapılmasına ilişkin bu tasarıyı görüşüyoruz.

Baktığımız zaman çerçevesine açıkça ifade ediyor: "Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nda yapılan değişikliklere uyum sağlamak üzere..." Yine bentlere baktığımız zaman, kamu kurum ve kuruluşlarının kuruluş, teşkilat, görev ve yetkilerinin düzenlenmesi konusunda; yine yeni sisteme uygun olarak bazı ibarelerin değiştirilmesi konusunda; yine bağlı, ilgili, ilişkili kuruluşların bağlılık ve ilgilerinin yeniden belirlenmesi konusunda; yine uygulama imkânı kalmayan kanun ve kanun hükmünde kararnamelerin kaldırılması konusunda ve malum, Anayasa'mızda Sayın Cumhurbaşkanına verilen yetkiler var, bu yetkiler kapsamında gerek kamu kurumlarının kuruluşu, kapanmasıyla ilgili gerekse de üst düzey görevlere atamalara ilişkin ilgili kanunlarda değişiklik yapılması gerekiyor, kapsam bunu da kapsıyor. Dolayısıyla amaç ve kapsamda biz bir eksiklik ya da yanlışlık görmüyoruz, olumlu bakıyoruz.

Esas 1'inci maddenin (2)'nci fıkrasında bazı kanunları tadat etmişiz ve sonunda da "...ile diğer kanun ve kanun hükmünde kararnamelerin..." demişiz. Bu konuda Sayın Başbakan Yardımcımız bir bilgi verirse yani bazı kanunları niye tadat etmek durumunda kaldık? Yani burada bazı kurumlar falan geçiyor, onların ilgisi ne? Sadece ibare değişikliği kapsamında mı yoksa yeniden yapılanma gibi bir düşünce mi var, o konuda bilgi alabilirsek memnun olurum.

2'nci maddede de ilkeler ve yetki süresi belirleniyor. O anlamda biz bu düzenlemeye olumlu bakıyoruz.

Teşekkür ediyorum.