KOMİSYON KONUŞMASI

ŞERAFETTİN TURPCU (Zonguldak) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.

Sayın Genel Müdür, ben de genel bir eleştiri hazırladım, bunları dikkatinize sunuyorum çalışmalarınızla ilgili.

Türkiye Cumhuriyeti Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketinin çalışmaları üzerinde Sayıştay tarafından yapılan incelemeler üzerinde hazırlanan 2015-2016 denetim raporları ve bu raporlarda yer alan öneriler detaylı şekilde incelendiğinde, bize gönderilen dosyada yer alan cevapların bu önerilerde yer verilen soruları karşılamadığı gayet açıktır. Önerilerin hemen hemen her maddesinde kaynakların yerli yerinde, amacına uygun, ekonomik şekilde kullanılmadığına yönelik açıklamalar mevcuttur.

Kamu iktisadi teşebbüslerinden projeleri yürütürken kendisine ayrılan kamu kaynaklarını planlı, ekonomik ve mevzuata uygun şekilde kullanması kendilerinden beklenmektedir. Dolayısıyla, sadece etkili şekilde hizmet sunumu sunmaması, yatırım yapıp yapmaması veya yıl sonunda kâr veya zarar ettiği anlamında değil, bütçe kurallarından mevzuat ilke ve kurallarına uygun hareket etmesi önemlidir. Bütçenin ve kaynaklarının dikkatli kullanılması gerekir. Aksi bir tablo, bu kurumların verimli çalışmadığı anlamına gelir. Kaynakların, ödeneklerin gerçek yerlere ayrılması ve halkın takip edebileceği şekilde kurgulanması gerekir. Bu, şeffaf devlet anlayışının da bir gereğidir. Bütçenin gerektiği yerlere harcanmaması; verimli, ekonomik ve çağa uygun tedbirlerin alınmaması hedeften sapmalara, bu sapmalar da denetleme zaafına yol açar ve kurumların gerçek performanslarını ölçmemizi engeller. Rapora göre, biz PTT açısından genel olarak İhale Kanunu'nda belirtilen şartnameye aykırı yapılan işlemler, mevcut sorunların karşısında ekonomik ve etkin olmayan çözümler, değerlendirilemeyen gayrimenkuller ve temsil harcaması olarak gösterilen kişisel harcamalar olduğunu görüyoruz. Bunlara ilişkin PTT tarafından bize gönderilen dosyada yeterli cevap olmadığını da açıkça görüyoruz. Yapılan hataların ise tamamen kamu aleyhinde olduğu örnekleridir.

Araç kiralama işinde Bakanlar Kurulu kararı ve ihalelerin teknik şartnamesine aykırı olarak araçlar dâhil edildiği, bunun ise lüks tutkusundan kaynaklandığı anlaşılmaktadır. Halkın paraları bürokratların lüks içinde yaşamaları için değildir. Ayrıca benzer şekilde bazı ilgililerin ailesi veya kendisiyle ilgili kişisel harcamalarının temsil harcamaları olarak göstermeye çalıştığı Sayıştay raporunun ilgili kısmında örnekleriyle mevcuttur.

Giyim harcamalarının, market harcamalarının yenilen balıkların, yenilen sucukların, kuru gıda ve temel ihtiyaç maddelerinin, "fast food" ve kafe benzeri yerlere ait harcamaların yani PTT'nin iş ve işlemleriyle ilgili olduğuna dair herhangi bir ayrıntının yer almadığı çok sayıda fiş -fatura değil bunlar- ayrıntılı olmaksızın temsil kalemine ödettirilmiştir. Söz konusu kalemlerin işi kitabına uydurmak için atılan adımlar olduğu da açıkça görülmektedir yani bu ödenek amacı dışında kullanılmıştır. Şahsi harcamalara bunu yapan her kimse ona ödettirilmelidir, bu kabul edilebilir bir durum değildir.

Tören, temsil ve ağırlama giderlerine ilişkin harcanan usul ve esaslara uymayan kişisel harcamalar, fiş ve fatura bedelleri Sayıştay raporunda önerildiği üzere ilgililerden tahsil edilmelidir. Sayıştay raporuna göre, posta hizmetleri konusunda verimli şekilde faydalanabilecek, oldukça değerli durumdaki gayrimenkullerin âdeta kaderine terk edilerek hizmet kalitesinin yükseltilmesi ve konusunda gereken özenin ve çabanın gösterilmediği de ortadadır. Bizler burada usule aykırı yapılan işleri konuşmak yerine hizmet kalitesi ve verimlilik ve bunu nasıl artırırız üzerine konuşabilmeliyiz. Şirketin politika ve stratejilerini, kendilerine çizilen sınırlar dâhilinde halkın parasının harcarken kendi paralarını harcar gibi davranmaları değil, kendi paralarından daha zor harcamaları gerekmektedir.

Saygılar sunuyorum.