KOMİSYON KONUŞMASI

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Sivas) - Teşekkür ediyorum Muhterem Başkanım.

Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonunun Değerli Başkanı ve üyeleri; öncelikle sizleri saygıyla selamlıyorum. Komisyonumuzun gündeminde olan Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı'yla bir vakıf üniversitesinin Ankara'da kurulması amaçlanmaktadır. Bilindiği üzere ülkemizin her alanda hedeflerine ulaşabilmesi için nitelikli bilgiye ve nitelikli insan kaynağına sahip olması gerekir. Tam bağımsızlık için nitelikli bilgiye ve nitelikli bilgiyi ürüne dönüştürecek bilim adamlarına sahip olmak gerekir. Nitelikli bilgiyi üretecek ve nitelikli bilim adamlarını yetiştirecek kurumlar da üniversitelerimizdir. Bilimsel ve teknolojik alanlarda gerçekleştirilecek yenilik ve başarılar ülkemizin sürdürülebilir kalkınmasının ve sosyoekonomik gelişiminin de anahtarı olacaktır. Yeni üniversite kurulması taleplerini destekliyoruz. Yeni üniversitelerin rekabete, çeşitliliğe, istihdama ve yeni bilgilerin üretilmesine vesile olacağını düşünüyoruz.

Sayın Başkan, Komisyonumuzun değerli üyeleri; uluslararası alanda rekabetçi bir yükseköğretim sistemine sahip olmak için çalışıyoruz. Üniversitelerimize ayırdığımız kaynakları artırdık. 2018 yılında yükseköğretim kurulu ve üniversitelerimiz için 27 milyar liranın üzerinde bir kaynak ayırdık. Bu miktar toplam eğitim bütçemizin yüzde 20'sinden fazladır. Bugün itibarıyla Yüksek Öğretim Kurulu çatısı altında 112'si devlet, 68'i vakıf üniversitesi ve 5'i de vakıf meslek yüksekokulu olmak üzere toplam 185 yükseköğretim kurumumuz mevcuttur. Bu yükseköğretim kurumlarına Millî Savunma Bakanlığına bağlı Millî Savunma Üniversitesi ile Türk-Japon Bilim ve Teknolojisi Üniversitesini de eklersek ülkemizdeki yükseköğretim kurumu sayısı 187'ye çıkar. 2002 yılında yükseköğretimdeki öğrenci sayımız 1 milyon 656 bindi, bugün 7 milyon 700 binin üzerinde. Yükseköğretim sisteminde yaşanan büyüme sürecinin nitelik ve kalite bakımından da yaşanması için Kalite Kurulunun oluşturulması ve Misyon Farklılaşması Odaklı İhtisaslaşma uygulaması başlatıldı. İdari ve mali açıdan özerk Yükseköğretim Kalite Kurulu kuruldu. Yükseköğretim Kalite Kurulu, Kurumsal Değerlendirme ve Program Akreditasyonu olarak iki ana misyonu koordine edecektir. Üniversitelerimizin birbirinin aynı ve birbirinin kopyası olmasını istemiyoruz. Üniversitelerimizin sadece bir alanda faaliyet göstermesini de istemiyoruz; bütün alanlarda faaliyet göstersin ama bir alanda öne çıksın, temayüz etsin, o çalıştığı alanda da diğer üniversitelere örnek olsun.

Üniversitelerimizin her biri farklı alanlarda ihtisaslaşmalıdır. Her üniversitemiz, farklı bir değer üretmeli ve ürettiği değerle diğer üniversitelerden farklılaşmalıdır. Bu amaçla, Misyon Farklılaşması ve İhtisaslaşma Projesi hayata geçirildi. 10 üniversitemizi araştırma üniversitesi, 5 üniversitemizi de aday araştırma üniversitesi olarak belirledik. Ankara, Boğaziçi, Erciyes, Gazi, Gebze Teknik, Hacettepe, İstanbul, İstanbul Teknik, İzmir İleri Teknoloji, Orta Doğu Teknik üniversiteleri araştırma üniversitesi olarak seçildi. Çukurova, Ege, Selçuk, Uludağ ve Yıldız Teknik üniversitelerimiz de aday araştırma üniversitesi olarak belirlendi.

Yükseköğretimde birçok yapısal düzenleme yaptık, tabii sizlerin desteğiyle, sizlerin katkısıyla; bundan dolayı sonsuz teşekkür ediyoruz. 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu'nda yapılan değişikliklerle yükseköğretimde kalite odaklı dönüşüm süreci başlatıldı.

Yapılan yasal değişikliklerle:

Eğitim Programları Danışma Kurulu ve Meslek Yüksekokulları Koordinasyon Kurulu oluşturuldu. Doktora sonrası araştırmacı istihdamının yolu açıldı. Devlet yükseköğretim kurumlarının öğretim üyesi kadrosunda fiilen altı yıl çalışan öğretim üyelerine alanlarıyla ilgili AR-GE yapmak kaydıyla bir yıl süreyle ücretli izin verilmesi kabul edildi. Sermaye şirketi statüsünde teknoloji transfer ofisinin kurulabilmesinin yolu açıldı. Bilimsel araştırma projelerinde görevlendirilecek tezli yüksek lisans ve doktora öğrencilerine artık bundan sonra burs da verebileceğiz.

Yine, organize sanayi bölgelerinde açılan -biliyorsunuz- liseleri, özel liseleri destekliyoruz. Yapılan düzenlemeyle meslek yüksekokullarını da destekliyoruz. Buralarda okuyan öğrencilere de Yükseköğretim Kurulu bütçesine kaynak konularak destek verilecektir.

Yine, öğretim görevlerinin yetmiş beş yaşına kadar çalışmasına imkân tanındı. "Altmış beş" deniliyordu ama altmış beş artık genç oldu. Altmış beş yaşı yaşlı gibi görmeyelim, bunu çok net söylüyorum. Türkiye'de ortalama yaşam süresi yetmiş beşin üzerine çıktı, yetmiş beş buçuk gibi bir rakam söyleniyor; dolayısıyla orta yaşlı dersek, altında kalan gençtir.

BÜLENT YENER BEKTAŞOĞLU (Giresun) - Biz hangi yaşa giriyoruz?

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI İSMET YILMAZ (Sivas) - Orta yaştır, ben de herkese öyle diyorum, herkes orta yaştır, yaşlı yoktur efendim.

Yardımcı doçentlikten doçentliğe geçiş süreci değiştirildi sizlerin de katkılarıyla. Bundan sonra da yükseköğretim sistemimizi rekabetçi kılmak için gereken çalışmalara devam edeceğiz.

Sayın Başkan, Komisyonumuzun değerli mensupları; yükseköğretim de okullaşmayı artırmak istiyoruz. Hatta kızlarımızın okullaşmasına hem liselerde yani normal örgün eğitimde hem de yükseköğretimde destekliyoruz. Yükseköğretimde erişim ve yükseköğretim okullaşma oranı, geçen yıl brüt okullaşma oranı yüzde 103,73; neti yüzde 42. Ama kızlarımızın yükseköğretimde okullaşma oranı yüzde 44, erkeklerin yüzde 40. Dolayısıyla kızlarımızın yükseköğretimde okullaşma oranı erkeklerden daha fazla ama bu oranın 2002-2003'te ne olduğunu belirtirsem ne kadar mesafe aldığımız daha iyi görülecektir. 2002-2003 eğitim öğretim yılında brüt yüzde 27 idi, şimdi brüt yüzde 103. O zaman net yüzde 14'tü, şimdi net yüzde 42. 2002'de her 100 öğrenciden 14'ü üniversiteye gidebilirken, şimdi her 100 öğrenciden 42'si üniversiteye gidebiliyor. Üniversitelerimizin kalitesini artırmak ve onları daha rekabetçi kılma doğrultusunda çalışmalarımıza devam edeceğiz.

Sayın Başkan, Komisyonumuzun değerli üyeleri; tasarının genel gerekçesinde de belirtildiği üzere, Türkiye'de üniversite çağında olan genç nüfusun yükseköğretime yoğun bir talebi bulunmaktadır. Bu talebi kaliteden taviz vermeden karşılamak istiyoruz. Hâlihazırda yükseköğretim kurumlarındaki toplam öğrenci sayısı içindeki vakıf yükseköğretim kurumları öğrenci oranı yüzde 8 civarındadır; bu oranı da artırmak istiyoruz.

Ankara'da Türkiye Eğitim Sağlık Bilim ve Araştırma Vakfı tarafından Ankara Medipol Üniversitesi adıyla yeni bir vakıf yükseköğretim kurumu kurulması önerilmektedir.

Çalışma ve görüşmelerimizin verimli ve faydalı geçmesini diliyor, kanun tasarısıyla kurulması önerilen üniversitenin Ankara'ya, ülkemize hayırlı uğurlu olmasını diliyor, tüm Komisyonumuzu saygıyla selamlıyorum.