| Komisyon Adı | : | ANAYASA KOMİSYONU |
| Konu | : | Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/2137) (Alt komisyon metni) |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 07 .03.2018 |
MEHMET PARSAK (Afyonkarahisar) - Teşekkür ediyorum Başkanım.
Şimdi, tabii, bu son örnekte de görüldüğü gibi, daha önceden tartışılmış ve tüketilmiş pek çok konu var ama bunlar her gün yeniden geldiği için, ben de yeni bir polemik de olmasın hassasiyetiyle sadece Milliyetçi Hareket Partimize yönelik olarak söz konusu olmuş olan beyanları kabul etmediğimizi ifade etmekle, bunu kayda geçirmekle o fasılda yetineceğim.
İkinci olarak, Sayın Bayraktutan'ın alt komisyonumuza yönelik bir eleştirisi vardı, onu gene bir cümleyle sadece kayda geçireceğim. Şimdi, biz alt komisyonda da görev yapan milletvekilleri olarak, tüm alt komisyon üyeleri dilediğince, sınırsız konuştu ve biz orada çok faydalı, verimli tartışmalar da yürüttük ve çalışmalarımız hiçbir sekteye uğramadan, hiçbir kesintiye uğramadan yürütüldü. Ama tıpkı burada olduğu gibi, alt komisyon çalışmalarında da sadece ve sadece, "çıkarma önergeleri" dediğimiz yani yapıcı, etkili, sonuç alan, "Şu maddenin şurası şöyle olabilir mi?" mahiyetinde değil de doğrudan doğruya kanun teklifinden çıkarılması yönünde önergeler verilmişti. "Orada dikkate alınmadı." dediği için bunu kayda geçirmek zorundayım.
Bir de gene bugün de devam ettiği için bir istatistiki veri daha paylaşmak istiyorum. Şimdi, "Neden aynı zarfa konuluyor Cumhurbaşkanlığı seçimleri ile milletvekilliği seçimlerine yönelik oy pusulaları? Seçmenin iradesini etkilemiş olmuyor mu böyle?" vesair gibi bir değerlendirme yapıldı. Bakın, bir istatistiki veri paylaşacağım sizinle. Bu 16 Nisan 2017 halk oylamasında geçersiz oy sayısı 845.627; 1 Kasım 2015 milletvekilliği seçiminde de geçersiz oy sayısı 697.464 ama 2014 mahallî idareler genel seçiminde 1 milyon 840 bin 140. Yani hem halk oylamasında hem milletvekilliği seçiminde ortalama 700 bin gibi bir geçersiz oyumuz varken bizim, bu, mahallî idareler seçiminde 1 milyon 840 bine çıkmış. Neden? Çünkü orada muhtarlık seçimleri de var ve seçmen eğer bilmiyorsa -ki böyle epeyce bir seçmenimiz var- farklı oy pusulalarını böylelikle aynı zarflara koymak suretiyle...
UĞUR BAYRAKTUTAN (Artvin) - Sayın Parsak... Sayın Parsak...
MEHMET PARSAK (Afyonkarahisar) - Çok özür dilerim.
UĞUR BAYRAKTUTAN (Artvin) - Pardon.
MEHMET PARSAK (Afyonkarahisar) - Farklı oy pusulalarını aynı zarfa koymak suretiyle, kanunda da söz konusu oyların geçersiz olduğu açıkça düzenlendiği için ortalama bir hesapla 1 milyon 200 bine yakın seçmenin iradesi belli olmamış ve sandığa yansımamış. Bilmiyoruz buradan hangi parti kârlı çıkıyordu, kimin hakkı yendi, hangi belediye başkanı yerine kim kazandı; bunları bilmiyoruz, bilebilmemiz de mümkün değil zaten. Ama şimdi getirdiğimiz yöntemle böylesi geçersiz oyları da engelleyecek mahiyette bir yaklaşım ortaya koyduğumuzu düşünüyoruz yani bu, seçim güvenliğini engelleyen veya seçmenin iradesini sakatlayan değil, bilakis seçmenin iradesinin daha net bir şekilde ortaya çıkmasını temin edebilecek mahiyette, geçersiz oyları azaltacak ve millî iradenin sandığa daha fazla yansımasını sağlayacak bir düzenlemedir.
Kayıtlara geçirmek bakımından ifade ediyorum.
Teşekkür ederim.