| Komisyon Adı | : | (10 / 937, 938, 939, 940, 941, 942, 943, 944, 945, 946, 947) Esas Numaralı Meclis Araştırma Komisyonu |
| Konu | : | |
| Dönemi | : | 24 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 18 .11.2014 |
YILMAZ TUNÇ (Bartın) - Teşekkür ediyorum.
Sayın Başkanım, değerli Komisyon üyelerimiz; tabii Sayın Başkanımız muhalefete karşı çok hoşgörülü, sonuna kadar dinliyor sağ olsun, biz de gerçekten istifade ediyoruz.
Bugünkü toplantımız taslak rapor üzerinde değerlendirmeler. Tabii, "taslak rapor" adı üzerinde. Bugün ortaya konulan görüşler rapora elbette ki yansıyacaktır, zaten bu amaçla yapılıyor ve birçok husus da Başkanımız tarafından not alındı, yansımayan hususlar da ek görüş olarak rapora dercedilecektir.
Tabii, bizim Komisyonumuz Meclis araştırma komisyonu, bizim çalışmamız Meclis araştırması yapmak, Anayasa'mız ve Meclis İçtüzüğü'müz Meclisin denetim yollarından biri olarak öngörmüş ve "Bilgi edinmeden ibaret." diye de tanımlamış. Tabii bizden beklenen bu bilgi edinmenin de ötesinde kazanın sebepleri ve sorumlularıyla ilgili, hatta cezai açıdan da sorumluları tespit etmek gibi bir görevimiz varmış gibi kamuoyunda bir algı da oluştu. Hâlbuki o cezai sorumluluğu tespit etmek yargının görevi, o bir taraftan zaten devam ediyor. Ama bizim altı aylık şu yaptığımız çalışma gerçekten Meclis tarihine geçecek çok güzel bir çalışmaydı, Komisyon üyelerimiz iktidarıyla, muhalefetiyle çok özverili çalıştık, yaptığımız incele ziyaretleri zahmetli işlerdi yani yaz tatili boyunca gerçekleştirdiğimiz çalışmalar oldu, il dışında yaptığımız çalışmalar oldu. Ben bütün arkadaşlarımıza gerçekten teşekkür ediyorum. Değerli hocalarımızın katkılarıyla, uzmanlarımızla birlikte fedakârca bir çalışma yürütüldü ve bir emek ortaya konuldu, konulan emek gerçekten takdire şayan. Baktığımız zaman aslında Komisyon üyelerimiz "Şu da yok, bu da yok." dedikleri hususların birçoğunun aslında taslak raporda yer aldığını görüyoruz, yani burada madenciliğin yeniden yapılandırılmasından tutun da ta kömürün tanımından başlıyor, dünya ve ülkemiz uygulamalarına yer verilmiş. Yine, projelendirmeden, üretimden denetime kadar bütün safhalarla ilgili gerek ülkemizdeki uygulama gerekse dünya uygulaması karşılaştırmalı şekilde verilmiş. Gerçekten Başkanımızın da bu konuda, madencilik konusunda uzman olması bizim için bir avantaj oldu. Tabii yerinde incelemeler, konunun taraflarıyla ilgili yaptığımız görüşmeler rapora yansımış Tabii yansımayan hususlarla ilgili de sizlerin fikirleri inşallah bundan sonraki belki raporun son şekline geçecektir.
Soma havzasının durumu tabii ayrıntılı, bizim asıl konumuz, Soma havzasındaki kazaların nedenlerini araştırmak ve alınması gereken iş güvenliği tedbirleri varsa bunları belirlemek. Bunlar da tabii, raporun 8, 9, 10'uncu bölümlerinde yer alıyor. Raporun asıl ana gövdesi orası ve benzer kazaların yaşanmaması için neler yapılmalı? Asıl 10'uncu bölüm çok önemli ülkemiz açısından. Bu, önümüzdeki uygulamaya ışık tutacak bir bölüm. Bu bölümü belki biraz daha zenginleştirebiliriz raporun son hâlinde. Tabii, kazayla ilgili değişik alternatifler üzerinde durulmuş yani "Bu kazanın sebebi şudur." diyemiyoruz yani hepimiz diyemiyoruz, içimizde diyen varsa bilemiyorum. Gittik, araştırdık, inceledik, uzmanları dinledik net olarak kazanın sebebi budur, sonucuna varmamız mümkün olmadı. Belki de varmak da doğru değil çünkü değişik alternatifler üzerinde durmak gerekiyor ve durulduğunu görüyoruz ama bunun da ayrıntılı incelemelerinin yapılması gerektiği sonucuna varıyoruz ve bunun için de tabii, tafsilatlı bir bilimsel araştırma gerektirdiğini de hepimiz görüyoruz.
Bu anlamda tabii, bu araştırmanın yapılabilmesi için bir kanun teklifi verilmesi gerektiğini söyledi Özgür Kardeşimiz. Tabii, bir araştırma yapmak için kanun teklifi, bu kanun tekniği, hukuk tekniği açısından belki uygun olmayabilir ama bu, yürütmeye bir tavsiyedir, ki bu Türkiye için çok önemli bir olayda hatta yürütme için bir zorunluluktur. Bizim Soma Komisyonumuzun tavsiye olarak sunduğu bu bilimsel araştırma teklifleri, yürütme için yapması gereken bir tavsiyeden de öte bir zorunluluk olduğunu ben düşünüyorum.
Yasal düzenleme ihtiyaçları ortaya konulmuş, hem yapısal dönüşüm açısından hem de iş güvenliği önlemleri açısından. Bunlar önemli diye düşünüyorum. Özellikle, son açıklanan iş sağlığı ve güvenliği paketiyle ilgili eleştirilerde bulundu Özgür Bey. Sayın Başbakanımızın açıkladığı hususlar, bu ülke için gerekli olan hususlar. Bunlar, tabii, Sayın Başbakanımızın tek başına açıkladığı hususlar değil. İlgili tarafları dinleyerek, sendikalarla, devletin kurumlarıyla çalıştaylar yapılarak ortaya çıkan sonuçlar. Tabii, bizim Soma Komisyonunun varacağı sonuçlar da bu güvenlik paketine ilave edilebilecektir. Henüz daha bu güvenlik paketi ana hatlarıyla açıklandı ama yasal düzenlemeler olarak Meclise sevk edilmiş durumda değil. Tasarı olarak ortaya çıktığında, Meclise sevk edildiğinde mutlaka Komisyonumuzun raporundan faydalanılacak, hem tasarıya ilave edilebilecektir hem de Komisyon çalışmalarında, Meclis çalışmaları sırasında bizim Komisyonumuzun teklif ettiği hususlar elbette ki o pakete ilave edilebilecektir.
Tabii, şu anda sistematik değil raporumuz, redaksiyona ihtiyaç var; giriş, gelişme, sonuç bölümlerinin olması lazım, özellikle -Hasan Bey'in ifade ettiği şekliyle- bizim o sonuç bölümünde raporun özetini görmemiz lazım. O özeti, tabii, yapmak da çok zor değil.
Başkanım ben teşekkür ediyorum.