| Komisyon Adı | : | ANAYASA KOMİSYONU |
| Konu | : | Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/2137) (Alt komisyon metni) |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 05 .03.2018 |
SİBEL ÖZDEMİR (İstanbul) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.
Evet, 3'üncü madde de sandık kurulu başkanının belirlenmesi. Komisyon üyemiz Sayın Köse ayrıntılı olarak açıkladı gerek gerekçeyle gerek maddeyle. Doğal olarak burada, görev yapan kamu görevlileri arasından ve mülki idare amirinin verdiği liste doğrultusunda bir görevlendirme olacak. Gerekçe, gerçekten burada baktığımız zaman biraz sıkıntılı, işte, "iyi ün yapmış kişiler" kavramının afaki niteliği ve bu kişilerin belirlenmesinin güçlüğü nedeniyle. Ya, bu konuda böyle bir teamül oluşmuş, sandıkların denetimi siyasi partilere açık ve onlar arasından temsilciler var. Sıkıntılı kısımlar olabilir elbette, evet. "İyi ün yapmış" ucu açık bir kavram. Burada nitelik anlamında belirlemek gerekiyor. Ne tür niteliklere sahip olması gerekiyor? Evet, geçmiş deneyimlerde sorunlar neler, bu sorunlar kapsamında nasıl bir düzenleme gerekiyor, neye ihtiyaç var? Sorunun tespiti, evet, var gerekçede ama bu sorunun nasıl çözüleceği ve o sorunu gerçekten çözecek mi? Yani kamu görevlileri içinden mülki idare amiri bütün kamu görevlilerinin listesini verecek ve onlar arasından ad çekme.... Şimdi, gerekçede belirtilen nitelik ve liyakati sağlamış olacak mıyız böyle yani ad çekme usulüyle? Yani çok ilgisiz biri, bilemiyorum, hani gerçekten sandık deneyimi olmayan bir kamu görevlisi orada göreve gelmiş olabilir yani gerçekten bir sıkıntılı süreç de olmuş olabilir. Bu konuda açıkçası sorun var ama sorunun nasıl çözüleceği konusunda biraz daha... Suistimale açık, Sayın Köse de belirtti bunu yani gerekçede de suistimal olacağını ama bu getirilen sistem de suistimale açık olacak bir süreci doğuracak diye düşünüyorum.
Eğitim konusuna belki burada önem vermek... Sandık kurulunda görev yapacakların, sandık başkanının... Eğer geçmiş sorunları çözecekse bu yönde bir düzenlemeye belki ihtiyaç vardır; kesinlikle siyasi partilerin temsilcileri ve sandık kurulu başkanlıkları noktasında eğitimli, nitelikli... Çünkü orada adaletli bir dağılım oluşuyordu çünkü sandık kurulunda zaten kamu görevlileri de var, siyasi temsilciler de var ama başkanlığın tamamen tesadüfi ad çekmeyle bir kamu görevlisine teslim edilmesi. Kamu kurumlarımızın konjonktürel olarak geldiği süreçteki durumları... Gerçekten bu kadar partili bir yapının devlet mekanizmasına hâkim olduğu bir süreçte belki bu konu daha dikkatli düzenlenmeliydi. Gerçekten Parlamentodaki köklü bir siyasi parti olan ve muhalefet partisi olan Milliyetçi Hareket Partisi, bu konuda belki biraz daha dikkatli -madem bu iki parti bütün bu siyasal düzenlemeleri yapacak bu konuda- belki biraz daha hassas olabilirdi diye düşünüyorum.
Siyasi şöyle bir sorun da oluşacaktır: Bu, ittifak dışında olan... Ya da iktidar partisi de diyelim; şu an için söylüyorum, şu an için Adalet ve Kalkınma Partisi, ilerisi için bilemiyoruz elbette. İktidar partisinin sandıklarda hâkimiyeti noktasını da doğuruyor doğal olarak ve farklı partilere oy vermiş seçmenler açısından da bir kaygı verici durum oluşturabilir yani sandıkların hâkimiyeti zaten iktidar partisinde, zaten kamu görevlilerinde. E, ben bu konjonktür olarak söylüyorum çünkü bu konjonktürde maalesef kamu yapısı partili bir sürecin içerisindedir. İlerisi için bilemiyoruz elbette ama bu mevcut seçmenlerin de demotivasyonunu ve sandığa gitmemeleri yönünde, ne de olsa "İrademiz nasıl yansıyacak?" "Denetim eksikliği var." gibi bir sonuç doğurabilir. Bu konuların ben dikkate alınması gerektiğini düşünüyorum.
Dediğim gibi bu maddeler -yine tekrar ediyorum- çok dikkatli düzenlenmesi gereken... Çünkü bizim temel sorun alanımız seçim güvenliği. Bu konuyu dikkatlerinize sunmak istedim.
Teşekkür ederim Başkan.