KOMİSYON KONUŞMASI

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Uluslararası standart mıdır Sayın Bakanım bu 70 kilovattan 240'a kadar? Sadece böyle mi tanımlanıyor?

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Hayır yani burada tam bir uluslararası standart olduğunu söylemek mümkün değil ama burada gerek bu verilen spesifikasyonlardaki birimleri gerek sektörle olan çalışmalarımızda gerekse de Avrupa'da araçların birbirlerine muadillikleri konusunda yaptırmış olduğumuz çalışmalara göre teknik olarak bu kilovatsaate tekabül eden araçlarla ilgili böyle bir denklik var. Bunu ÖTV düzenlemesinde de aynı şekilde yapmıştık. Onun için şunda haklısınız yani böyle uluslararası kabul edilmiş, genel geçer bir düzenleme olduğundan şu an itibarıyla söz edilemez ama sektörle yaptığımız çalışmalarda Avrupa'daki uygulamalara baktığımızda oradan hareketle geliştirdiğimiz denklikler bunlar yoksa belirlenmiş, her yer için geçerli bir denklik tablosundan bahsedilemez.

BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Bakan.

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Hatta şunu söyleyeyim, bakın: Belki de önümüzdeki yıllarda bu motor gücünün ifade ettiği standart da değişecek yani bunun da zaman içerisinde değişeceğini tahmin ediyoruz. Mesela, motor silindir hacmi eskiden tek bir ölçüttü. Bugün aslında motor silindir hacmi yani klasik araçlardaki motor silindir hacmi arabanın gücünü göstermiyor, motorun gücünü. "Horse Power" dolayısıyla HP diyoruz.

BİHLUN TAMAYLIGİL (İstanbul) - Beygir gücü.

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - "Beygir gücü" bravo. Beygir gücü mesela çok farklı, ikisi de 1.600 motora sahip.

BAŞKAN - O zaman da torka bakarsınız.

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Sektörün mesela şu konuda bir talebi var ve bence üzerinde çalışmamız lazım. Motor silindir hacminin yanına aslında klasik araçlarda da motor gücünü de bir vergileme ölçütü olarak koymakta fayda var. Çünkü burada esas olan motor silindir hacmi gerçekten teknolojinin geldiği nokta itibarıyla vergide ödeme gücü ilkesini çok kavramıyor. Özellikle bakın, Türkiye'de satılan araçların sanıyorum yüzde 96'sı 1.600 cc altı araçlar. Neden? Çünkü bizim vergileme sistemimiz ithal edilen araçlar da dâhil olmak üzere hep Türkiye'ye 1.600 cc araç gelmesini bir noktada teşvik ediyor çünkü motor silindir hacmi arttıkça vergileme artıyor. Onun için birçok firma 1.600 cc motora sahip ama beygir gücü çok daha yüksek araçları piyasaya sokarak rekabette bir avantaj elde etmeye çalışıyor. Onu da inşallah çalışacağız, motor gücü de önemli bir kriter ve o konuyla ilgili de bir düzenleme ihtiyacı var.