KOMİSYON KONUŞMASI

BİHLUN TAMAYLIGİL (İstanbul) - Teşekkür ederim Sayın Başkan, sayın hazırun.

Şimdi tabii burada ben bu maddeyi okuduğum zaman, Enerji Verimliliği Kanunu'nun geneline baktığım zaman bunu sadece bir kamu ve kuruluşlarıyla bağlı değil de Türkiye'deki bina yapımı ve enerji verimliliği açısından değerlendirdiğimizde bazı yaptırımlarla isimlendirilen bir süreç var bu kanun içerisinde, bunun da bir alternatif olarak öne çıktığını görüyorum. Şimdi burada mesela "enerji kimlik belgesi" ve "enerji verimliliği" tanımlarının olduğu maddenin içine ihdas edilmiş bir paragraf olarak gözüküyor. Şimdi enerji kimlik belgesi -benim bildiğim kadarıyla, yanılmıyorsam- tüm binalara belli bir yaşta yani son dönemde binanın yapım aşamasında muhakkak ve muhakkak uyması zorunlu olan başlıklara uyacak ve ona göre enerji kimlik belgesi verilecek. Bunun ötesinde geçmişte yapılmış olan binalara da yine aynı şekilde enerji kimlik belgesi ki bu da geniş bir şeyi var sanırım değil mi? İyi, orta ve ona göre binaların alım satımı, kiralanması, oradaki vergi, mali işlemlerle ilgili birtakım -değil mi?- alım satım harçlarında bile etkilenecek birtakım düzenlemeleri var, ertelendi. Aslında bu sene bitecekti, yine 2017 Mayısında bu ertelendi, böyle bir süreç içerisinde yanılmıyorsam. Şimdi bu enerji tasarruf sözleşmeleri de, performans sözleşmeleri de yine Türkiye'deki bütün binaların yenilenmesi veya yeni yapılacaklara bir imkân olarak hem kamu hem özel sektör olarak geniş bir alan için geçerli bir başlık, öyle değil mi, yanılıyor muyum yine? Yani burada mesela bir fabrikadan bahsettiniz, bunun gibi büyük bir yerleşim alanı olan siteler için de bu geçerli. Yani özel kişi siteler için de geçerli, büyük üretim fabrikaları için de geçerli, kamunun kullanıcı olduğu alanlar için de geçerli. Şimdi o zaman sormak istediğim teknik sorular da var. Bir: Bu sözleşmenin tarafları tam olarak kim olacak? İki: Sözleşmelere konulacak teknik kriterler ve performans kriterleri ne olacak? Çünkü bu sözleşmelerin kontrolü, zamanlaması bir hukuki anlaşmazlık olduğunda, mahkemeye gittiğinde tanımlanmış özelliklerin olması lazım. Üçüncüsü, bu yükümlülüklerden karşılıklı olarak... Yani şöyle diye düşünüyorum ben; diyelim ki biraz önce SÜTAŞ fabrikasını örnek verdiniz. SÜTAŞ fabrikası bu performans verimliliğini artıracak olan bir firmayla anlaşıyor ve ondan sonra diyor ki: "Sen benim tüketimimi yüzde 30 azalt, ben de sana azalttığın takdirde faturamı yine aynı ödeyerek projenin finansmanını ben sana ödeyeceğim." Yani nedir? Bir SÜTAŞ firması bir de bu işi yapacak olan A firması, neyse bu performansı iyileştirecek. Peki burada taraflardan birinin ortaya çıkacak olan yüklenimi yerine getirmemesinden kaynaklanan sorunda çözüm nasıl olacak? Yani burada o kadar kısır bir performans sözleşmesi tanımı yapılmış ki ve onun bana göre hukuki taraf ve alt noktalarının belirlenmesi veya böyle bir sözleşme yapmaya... Siz ileride mesela enerji kimlik belgesini zorunlu hâle getirdiniz. Önümüzdeki dönemde bu performans sözleşmesinde yapmak zorunlu hâle gelecek mi, gelmeyecek mi, ihtiyari mi? Yani gelinebilir mi buraya konulduktan sonra? Yok, bunu böyle bu sözleşmeyle yapmadığınız zaman yine... Çünkü kimlik belgesi almazsak vergi de, işte alım satım harcından tutun pek çok gelir... Hatta gelir vergisine biz şunu yaptık dedik ki... Sayın Bakan geçen sene getirdi. Enerji kimlik belgesi eğer alacaksa, yalıtımla ilgili yapacağı düzenlemelerde mal sahibi değilse bunu giderleştirme konusunda bir imkân getirildi, bildiğim kadarıyla. Bu performans sözleşmelerinin bir de zorunluluk ve uygulanma alanı açısından bir genel anlatımını özellikle rica ediyorum.

Teşekkür ederim.