KOMİSYON KONUŞMASI

NECİP KALKAN (İzmir) - Kıymetli Başkan, teşekkür ederiz verdiğiniz bilgilere ama biz sizi özellikle dinlemek istedik. Niçin özellikle dinlemek istedik? Demin orada bir cümle kurdunuz, "Dünyadaki şarap ticaretinin payı 29 milyar euro." Bizim aldığımız pay 10-12.

ŞARAP ÜRETİCİLERİ DERNEĞİ YÖNETİM KURULU BAŞKANI ALİ N. BAŞMAN - 10 milyon.

NECİP KALKAN (İzmir) - Gülünç. Dolar mı euro mu?

ŞARAP ÜRETİCİLERİ DERNEĞİ YÖNETİM KURULU BAŞKANI ALİ N. BAŞMAN - Dolar, bizimki 10 milyon dolar.

NECİP KALKAN (İzmir) - 10 milyon dolar, onlarınki 29 milyar euro.

ŞARAP ÜRETİCİLERİ DERNEĞİ YÖNETİM KURULU BAŞKANI ALİ N. BAŞMAN - Yani 8 milyon euro yapar Türkçesi.

NECİP KALKAN (İzmir) - Bir bakıyoruz, tabloya baktık, demin siz de gördünüz yok Şili'sinden Fransa'sından... Fransa tek başına şarap ihracatından -bu tablolardan gördük- 8,2 milyar euroluk şarap satıyor dünyaya. Pekâlâ biz bundan niye pay alamıyoruz? Şöyle baktık, bağ alanında Türkiye, İspanya, Fransa, Çin, İtalya'dan sonra dünyada 5'inci. Üzüm üretiminde Çin, İtalya, Fransa, İspanya'dan sonra dünyada 6'ncı. Ve ihracattan aldığımız payı sayın TARİŞ yetkililerine de sorduk, yaptığımız 312 bin ton kuru üzüm ihracatı; maşallah, kuru üzümde dünya 1'incisiyiz. Dünya 1'incisi olmuşuz, tarlaya bakıyoruz, ortada para yok, 400 milyon dolar. Biz bir zaman mermer ve doğal taş ihracatını da böyle yükseltmiştik. Bizim hedefimiz yüksek katma değerli ürünlerin ihracatını artırmak. Bir zamanlar, ben hatırlıyorum -o zaman başka görevlerdeydim- Türkiye'nin mermer ihracatı 300 milyon dolardı, şimdi, şu an, bu sene Türkiye'nin doğal taş ihracatı -mermer dâhil- 2,7 milyar dolar. Acaba biz kuru üzümün yanında üzüme bağlı hangi ürünlerin ihracatını artırırsak Türkiye'nin payı artar? 500 milyar dolar ihracat hedefi koymuşuz. Yeni ürünleri veyahut da var olan ürünleri tashih ederek, onları geliştirecek imkânları sağlayarak acaba Türkiye'nin ihracatını artırabilir miyiz? Ayakkabı ihracatı böyle, ayakkabıda da özellikle gayret gösteriyoruz. Şarap konusu da bizim dikkatimizi çekti, 29 milyar euroda 10 milyon dolar komedi, acaba ne yaparız da artırırız düşüncesiyle sizi dinledik. Tabii, bütün dediklerinizi kayda aldık, Komisyon olarak elimizden gelen, Türkiye'nin ihracatı, ister şarap olsun ister yaş üzüm olsun... Galiba yaş üzümde de, sofralık üzümde de aksayan tarafımız var, onun da ihracatı çok düşük. İşte, biz sizi, Türkiye'nin ihracatı katma değerli ürünlerde yükselsin diye çağırdık.

Verdiğiniz bilgilere teşekkür ederiz.

ŞARAP ÜRETİCİLERİ DERNEĞİ YÖNETİM KURULU BAŞKANI ALİ N. BAŞMAN - Sayın Vekilim, yalnız orada bir şey ilave edeyim ben. Söyledim ama tekrar söyleyeyim: İhracat yapmak istiyorsak uzun vadeli bakmalıyız. Eğer bir talep gelirse, yüksek bir talep gelirse bugün bizim o ihracatı karşılayacak şaraplık üzüm miktarımız yok. Demek ki şaraplık üzüme yatırım da yapmamız lazım, uzun vadeli bakmamız lazım, cins değişikliği yapmamız lazım.

NECİP KALKAN (İzmir) - Tabii bunlar belli bir zaman dilimi içinde olacak, hemen olacak bir iş değil yani.