| Komisyon Adı | : | (10 / 114, 365, 378, 494, 702, 884, 1423, 1431, 1442, 1449, 1597, 1787, 1808, 1949, 1955, 1970, 2056, 2092, 2094, 2095, 2096, 2097, 2098, 2099) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
| Konu | : | Ankara Cumhuriyet Savcısı Bülent Yücetürk'ün, uyuşuturucu madde bağımlılarına uygulanan yasal süreç ile bağımlılığın önlenmesi için alınması gereken yasal tedbirler ve tedavi yolları hakkında sunumu |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 07 .02.2018 |
İLHAN CİHANER (İstanbul) - Teşekkür ediyorum.
Teşekkür ediyorum Sayın Yücetürk.
Ben bir iki şey soracağım: Şimdi, bu özellikle bazı ailelerin ÇEMATEM'e ya da AMATEM'e gidip gelen çocukları için oraya gidip aslında daha da vahim duruma düştüklerine dair iddiaları var. Bununla ilgili açılmış soruşturmalar var mı? Bir, bunu sormak istiyorum.
İki: Bu denetimli serbestlik tedbirinde tedavi dışında başka herhangi bir tedbir uygulanıyor mu?
ANKARA CUMHURİYET SAVCISI BÜLENT YÜCETÜRK - Tedavi tedbiri dışında eğitim olarak bir tedbir uygulanıyor; uyuşturucu maddenin zararları, onunla ilgili haftalık, on beşer günlük seminer çalışmaları yapılıyor. Bununla ilgili AMATEM merkezlerinde, denetimli serbestlik merkezinde veya bununla ilgilenen diğer STK'lerdeki eğitim programlarına çocukların veya yetişkinlerin devam etmesi isteniyor. Buralarda bununla ilgili eğitim veriliyor yani bunun dışında başka bir eğitim yok.
İLHAN CİHANER (İstanbul) - Yani bu soruşturmalarla ilgili bir bilginiz var mı? Yani bu AMATEM ve ÇEMATEM'lerle ilgili olarak böyle efsane olarak anlatılıyor, "Asıl oralarda bu işler oluyor, ticaretini yapıyorlar oradaki birtakım görevlerini kötüye kullanalar." falan diye. Bu konuda sizin bilginiz dâhilinde bir soruşturma -belki sizin alanınız değil ama- var mı?
ANKARA CUMHURİYET SAVCISI BÜLENT YÜCETÜRK - AMATEM ve ÇEMATEM'deki uyuşturucu madde kullanımının kolaylaştırılmasıyla ilgili oradaki görevlilerle ilgili açılmış herhangi bir soruşturma yok. Buradaki zaten şikâyetin ana ekseni oradaki görevlilerin bunu yaptıkları veya kolaylaştırdıklarından ziyade oraya zaten uyuşturucu madde kullanımı ile satıcılığının iç içe geçtiği bazı kişiler geliyor. Yani kişi hem uyuşturucu madde satıcısı hem de kullanıcısı aynı zamanda. Kullanıcısı olduğu için onunla ilgili bir tedavi tedbiri de uyguluyorsunuz. Şimdi, o tedavi tedbirini alan kişi ile ilk defa veya üç beş defa uyuşturucu madde kullanmış kişiyi aynı yere alıyorsunuz. Şimdi, uyuşturucu maddeyi diğer adam satıyor, onun nasıl satacağını, uyuşturucu maddeye erişiminin nasıl olduğunu orada... Çünkü bugün buradan birisi kalkıp "Ben uyuşturucu madde alayım." dese alamayacaktır yani öyle kolay değildir, sonuçta bunun bir pratiği lazım. Orada bu pratik kolaylaşıyor. Bu konuda tabii ailelerden çok ciddi şikâyetler geliyor. Bunun sebebi de oradaki yoğunluk ve yoğunlukta da yani hayatının büyük bir kısmını uyuşturucu madde bağımlılığıyla geçiren ile üç beş defa kullanmış bir kişiyi ayırt edemiyorsunuz yani ayrı bir hastane gibi düşünürseniz onların servisi ayrı, onların servisi ayrı, birbirleri arasında bağlantının olmadığı noktalara yerleştiremiyorsunuz. Oysa bunun olması lazım yani üç beş defa kullanmış bir kişi ile sürekli olarak her gün uyuşturucuyla yaşayan bir kişinin ve aynı zamanda uyuşturucu satan bir kişinin kesinlikle kontak kurmaması gerekiyor.
İLHAN CİHANER (İstanbul) - Peki, bu denetimli serbestlik sürecinde adli birimlerin mesela sizlerin o süreçte bir belirleyiciliği oluyor mu? Mesela şunu söyleyebiliyor musunuz, yoksa sizden çıktıktan sonra o artık tamamen başka böyle bir organizasyonu ortaklaştırma gibi... Mesela sürekli geliyor diyelim bir çocuk -muhtemeldir ki böyle vakalar vardır- onun niye öyle olduğunu siz -mesela biraz önce verdiğiniz örnekteki gibi diyelim satıcılarla aynı ortamda kaldığı için tedavi olmak yerine tam tersi daha fazla sıkıntılı hâle gelmiş- bunu gözlemleyip sizin bu gözlemimizin pratiğe yansıtılması gibi bir mekanizma var mı?