KOMİSYON KONUŞMASI

GÜMRÜK VE TİCARET BAKANI NURETTİN CANİKLİ (Giresun) - Sayın Başkan, burada buna ilave olarak bir hususu da açıklığa kavuşturmak gerekir. Bu şekilde esasında perakendeci zincir mağazaların ortaya koyduğu unvan veya isimler marka değil. Örnek verelim herhangi bir tanesini: Diyelim Migros'un kendi ismi altında ürettirdiği, fason olarak ürettirdiği bu ürünlere koyduğu kendi markası bir perakende mağaza olarak marka şeyi var o alanda ama ürün olarak bir marka değeri yok. Çünkü bu sadece kendi mağazası için üretiliyor, başka bir yerde satılmıyor içeride ve dışarıda. Marka öyle değil. Örnek, diyelim ki deterjan ürettirdi o isim altında ya da başka herhangi bir tanesi, ben örnek olarak söyledim. Bildiğimiz anlamda markanın özelliklerini, içeriğini taşımıyor kesinlikle. Çünkü o markada üretilecek olan bir ürünün başka mağazalarda da satılabilmesi, başkaları tarafından da talep edilebilmesi, kabul edilebilmesi gerekiyor ve yurt dışı için de geçerli. Ama o üretilen ürün sadece o mağazanın şubelerinde ve mağazalarında satılabiliyor, başka bir yerde satılmıyor. O anlamda marka değil. Marka potansiyeli olan esas, üreticinin yaptığıdır yani üreticinin yaptığı işlem, eylem, aktivitedir. Onun için onun öne çıkartılması gerekiyor, markanın o şekilde ortaya çıkartılması gerekiyor.

Bu anlamda bu perakendecinin unvanını kullanma ya da ondan faydalanma gibi bir durum da ortaya çıkmıyor çünkü aynı alanda perakendecinin bu alanda, deterjan örneğinden yola çıkarsak, deterjan alanında bir marka üretmesi, oluşturması kesinlikle söz konusu değildir, alternatif değil, rakip değil. Perakendeci ticaret anlamında da rakibi değil onun. Onun markası, esas olan o. O alanda markası var onun, üretim alanında yok çünkü marka tanımına uymuyor. Marka sadece kendi mağazalarında satıyor, başka yerde kabul görmüyor, başka bir yerde satma imkânı yok. Dolayısıyla zaten o alanda faaliyette bulunmuyor. Esas faaliyet alanı onun perakende, ticaret, perakendecilik, perakende mağazacılık, ne derseniz deyin. O anlamda burada bir ihlal de söz konusu değil ve bu yasanın en önemli düzenlemelerinden bir tanesi bu, çok önemli. Üretici açısından ve aynı zamanda markaların da oluşmasını sağlamak ve teşvik etmek açısından. Ülke markalarının... Marka üretecek olan, potansiyel olan üreticilerdir, üretenlerdir. Onun dışındakilerin marka üretme kapasitesi yok. Çok zayıftır. Bu alan için söylüyorum. Herkes kendi alanında üretir. O yüzden bu alanın önünün açılması gerekiyor. Bu düzenleme bunu sağlıyor, önemli bir düzenleme.

TGDF TEMSİLCİSİ NAZAN MARAŞ - Tarım Bakanlığıyla da herhâlde o zaman bir istişareye girip onların mevzuatının değiştirilmesi gerek.

GÜMRÜK VE TİCARET BAKANI NURETTİN CANİKLİ (Giresun) - Nasıl, pardon?

TGDF TEMSİLCİSİ NAZAN MARAŞ - Tarım Bakanlığıyla da istişareye geçip onların mevzuatında da değişiklik yapılmasını sağlamanız gerekiyor.

GÜMRÜK VE TİCARET BAKANI NURETTİN CANİKLİ (Giresun) - Bu kanun yani özel düzenleme, başka hiçbir şeye gerek yok.

TGDF TEMSİLCİSİ NAZAN MARAŞ - 2013'te yayınladığı bir mevzuat değişikliğiyle bunun, fason üretici kendi markasını yazacak, öbürünün de üstünde olacak diye...

BAŞKAN - Hanımefendi, sisteme girmediniz.

GÜMRÜK VE TİCARET BAKANI NURETTİN CANİKLİ (Giresun) - Bakın, bu kanun özel bir şey. Hem diğer ikincil mevzuatın önüne geçer -hatta kanunla bile düzenlenmiş olsa- hem sonraki tarihli kanundur -hukukçu arkadaşlar burada- hem de özel düzenlemedir. Dolayısıyla onların çelişmesi hâlinde onlara...

TGDF TEMSİLCİSİ NAZAN MARAŞ - Biliyorum da işte o konuda bayağı çalışıldı, çok problemler yaşandı yani uygulama konusunda. O yüzden çok etki analizleri, değerlendirmeler yapıldı, etiketteki yerler tartışıldı. O nedenle bir anda o çalışmalar gitmiş olacak.

GÜMRÜK VE TİCARET BAKANI NURETTİN CANİKLİ (Giresun) - Yok, bu kanundan sonra yeniden yapılacak. Hiç merak etme, hiçbir sorun olmaz. Etiketlerde üreticinin isminin zaten olması gerekir normalde, olması gerekir yani onun nerede üretildiğinin mutlaka yazılması gerekir esasında ve bu aynı zamanda tüketicinin de bilmesi gereken bir husus. Bakın, tüketici hakkı açısından bakıldığında da tüketicinin bunu bilmesi gerekir. Dolayısıyla bu açıdan bakıldığında da bu bilgiyi tüketiciye ulaştırmanın kanallarının açılması gerekiyor. Herhangi bir durum söz konusu değil. Etiketlerde de üreticinin unvanının yer alacağı yer her zaman vardır.