| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2018 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı (1/887) ile 2016 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı (1/861) ve Sayıştay tezkereleri a) Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı b) Karayolları Genel Müdürlüğü c) Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu ç) Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 03 .11.2017 |
KADİM DURMAZ (Tokat) - Teşekkür ederim.
Sayın Başkan, Komisyonumuzun değerli üyeleri, Sayın Bakanım, kıymetli bürokratlar, basınımızın değerli temsilcileri; 2016 yılı kesin hesap ve 2018 yılı Bakanlık bütçesinin ülkemize hayırlı ve uğurlu olmasını diliyor, hepinize saygılar sunuyorum.
Tabii, gerek Sayıştay raporları gerekse bütçe ödeneklerinin yerine, olması gerektiği gibi harcanma noktasında arkadaşlarımızın bir hayli katkıları oldu, bunları dinledik ama ben, ilimle ilgili Sayın Bakanımızı ve kıymetli bürokratları ilgilendiren konularla girmek istiyorum.
Sayın Bakanım, Tokat Havalimanı, üçüncü bütçedir söylüyoruz, tabii yapılacak edilecek... Bir hayli mesafe alınıyor. Yeni yapılacak bir havaalanıyla yapılan mesafeyi anlıyorum, geçen yıl üç havaalanı planladınız, Tokat yine bir miktar yoluna devam etti ama Tokatlıyı üzen bu kamulaştırmaların acele kamulaştırmadan girilmeyişiydi. Yani, olağanüstü hâl var, kanun hükmünde kararnameler var, bir hayli küçük küçük enerji projelerini, maden projelerini buna dâhil etmişken Tokat Havalimanının buna dâhil edilmeyişini yadırgadık.
Yine, ayrıca, bizim havalimanımıza referanduma kadar Sayın Bakanım iki uçak iniyordu, hem Bora Jet hem de Anadolu Jet. Referandum bitti, ondan sonra Tokat'a uçak inmiyor. Uçak inen illerimize şöyle bir bakıyorum, nüfus bazında kıyasladığımız zaman bizden küçük olan iller, hepsine üçer, beşer insin, bundan da bir rahatsızlık duymuyorum ama Tokat'ın ihmal edildiğini bilmeniz adına diyorum. Tokat'ın 612 bin nüfusu var. Batman'ın 576 bin nüfusu var; Pegasus, Türk Hava Yolları, Anadolu Jet iniş yapıyor.
Yine devam ediyoruz: Ağrı'ya, Ankara ve İstanbul'dan Türk Hava Yolları; Şırnak'a yine, Türk Hava Yolları, Anadolu Jet; yine, Muş'a Anadolu Jet, Türk Hava Yolları, Pegasus; Kastamonu'ya Türk Hava Yolları; Amasya'ya Anadolu Jet, Pegasus; Nevşehir, Kars, Bingöl, Hakkâri, Erzincan, Iğdır... Bu liste uzayıp gidiyor. Ama Tokat'ın bu noktada mevcut havalimanını, yeni havaalanı yapılana kadar kullanmasının önündeki engellerin mutlak kaldırılması lazım. Tokat hem dört ayrı organize sanayi bölgesiyle... Ayrıca, yöre, yaş sebze ve meyve özellikle kısa sürede nakledilmesi gereken meyve bazlı iyi bir üretici bölge. Yatırımcının gelmesi, tarımsal ürünlerin sanayiyle geliştirilmesi için mutlak bu bölgedeki havalimanımızın çalışması gerekiyor Sayın Bakanım. Bazı havaalanlarını incelediğimizde bunlar, mesela, Van'da bir pilot uygulama yaptınız, özel bir sistemle uçak inişi sağlandı, bakıldı ki bu gayet makul, Sinop'ta, Sivas'ta Gazipaşa ve Kahramanmaraş havalimanlarında da uygulandı. Bu, Tokat'a niye uygulanmıyor? Bu uydu sisteminin maliyeti nedir? Ciddi bir maliyeti varsa, Bakanlık bütçesi yetmiyorsa, ben Tokat'ta sivil toplum örgütleriyle görüştüm Sayın Bakanım, biz bu cihazın bedelini ödeyip Anadolu Jet, Türk Hava Yolları, neyse bu uçakların Tokat'a bir an önce inmesini istiyoruz.
Seçim öncesi ve referandum öncesi gelişi manidar ama ondan sonra bu havalimanının kapatılması son derece düşündürücü, bir o kadar da Tokatlılar adına üzücü.
Tokat'ın mevcut çevre yolu yaklaşık olarak on üç, on dört yılda bitti Sayın Bakanım. Ama bu çevre yolu dönemin Ulaştırma Bakanı, şimdiki Başbakanımız tarafından açılışı yapıldıktan sonra kısa sürede çöktü, bir daha yapıldı. 2017 yılında bir daha çöktü, yeniden bir bölümü açıldı, şu anda inşaat devam ediyor, çalışmalar devam ediyor. Bu yaklaşık olarak 5 kilometrelik bölümün zemin etüdü ve projesini yapan firma hakkında cezai bir işlem ya da devleti, hazineyi zarara sokmaktan dolayı bir suç duyurusunda Bakanlık olarak bulunduk mu; bulunmadıysak bulunmayı düşünüyor muyuz?
Tokat-Niksar yolunun 12 kilometresini siz de katılarak açtınız Sayın Bakanım; bu konuda da teşekkür ediyoruz, güzel bir yol oluyor, diliyoruz devamı yapılır. Ancak, Tokat'ın kuzeyden bir çevre yolu yok, şu anda tasarlanmış bir etüt ve haritalama çalışması da yok. Yarın, doğudan gelen araçlar, bu yollar bittiğinde Tokat üzerinden Ankara'ya gittiğinde, zaten yolları yeteri kadar geniş olmayan Tokat'ta bunun çok ciddi bir sıkıntı olacağına inanıyorum. Bunun planlamaya alınması Tokat için mutlak gerekli.
Çamlıbel Tüneli: Kuzeyi güneye bağlayan Samsun-Sivas-Kayseri üzerinden giden Akdeniz'e ulaşan yolların tek geçtiği merkez burası ama bu tünel her şeyi hazır olduğu halde iki yıldır ihale edilmeyi bekliyor Sayın Bakanım.
Yine, Ünye-Akkuş-Niksar yolu: İktidar partisinden Sayın Kars Milletvekilimiz de az önce bahsetti, ucu Karadeniz'e ulaşmayan -ama bizim orası gözünden kaçmış mutlaka- iki yol var; biri Kastamonu'da İnebolu'ya bağlantısı, biri de Niksar-Akkuş-Ünye yolu. Bu yol yapıldığında -Sayın Bakanım, geçen yıl da ifade etmiştim- doğudan gelen birçok il, Ankara'ya 120 kilometre daha kısa bir mesafede ulaşacak. Birçok yönüyle dışa bağımlı bir ülkede bunun çok önemli olduğuna inanıyorum.
Bir diğeri, Tokat-Turhal yolu Sayın Bakanım. Neyle başladı? İktidarın acil eylem planıyla başladı, bugüne kadar bitmiş değil, hâlâ inşaatlar devam ediyor. Çünkü neden? Ciddi bir planlama yapılmadı. O, hazineden çıkan paralarla yapılan, 20 santim sıcak asfalt her yıl iki üç yerinden alt geçitlerle, yeni kavşaklarla... Ne olduğunu bilmiyoruz, bakıyoruz, yol eşilmiş bir tamirat, bir tadilat. Şöyle de espri yapmaya başladı Tokat'ta gençler, bir gelin arabasının arkasında okudum: "Aşkımız, bitmeyen Tokat-Turhal yolu gibi olsun, hiç bitmesin." diyor, inanın. Buna da konu oldu artık.
MUSA ÇAM (İzmir) - Ne diyorlar? Aşkımız... Bir daha tekrarlayın.
KADİM DURMAZ (Tokat) - "Aşkımız, Tokat-Turhal yolu gibi olsun, hiç bitmesin."
MUSA ÇAM (İzmir) - Ama hakikaten bitmiyor galiba değil mi?
KADİM DURMAZ (Tokat) - Yani, on beş yıldır bitmiyor.
Sayın Bakanım, yine, Tokat-Sivas yolu üzerinde yaklaşık 15 kilometre çıkınca Artova-Sulusaray ve Yeşilyurt ilçelerimize giden sağa bir yol ayrılıyor. Bu yolda, ne yazık ki bir kavşak ya da üst geçit, alt geçit yok üç ilçeyi bağlayacak bu yola. Eski bir belediye başkanımız eşiyle -çok yakında, en son o kazayı söyleyeyim- burada rahmetli oldu. Bu kavşaktan 2 kilometre geçiyorsunuz şahane bir kavşak var, hiçbir yerleşim birimi yok. 1 kilometre iniyorsunuz, bir kavşak daha var, burada da yerleşim birimi yok. O kavşaktan 2 kilometre gidiyorsunuz, 9 tane köyün bir sapağı var, orada da kavşak yok. O kavşağı 500 metre geçiyorsunuz, sağda bir köy var, orada şahane bir kavşak var. Bu planlamayı her kim yapıyorsa, bunlara bu ülkenin kaynaklarını verimsiz kullanmaktan bir zimmet çıkması lazım ve bizlerin de suç duyurusunda bulunması lazım Sayın Bakanım.
Niksar-Başçiftlik yolu programa alında, diliyorum önümüzdeki yıl yeteri kadar ödeneğiyle hayata geçecektir.
Zile-Artova yolunun karayolu ağına alınmasıyla ilgili üçüncü bütçedir söylüyoruz Sayın Bakanım. Gerekçelerini de ifade ettik. İl Özel İdaresi gerek bütçesi gereği gerekse makine parkı gereği bu yolu standarda uygun bir yol yapımı noktasına ulaştıramadı, taşıyamadı, taşıyamaz da zaten. Burada ADOÇİM'in bir çimento fabrikası var. Karayolu denetim ağının da dışında olduğu için o ağır tonajlı araçlar bu yolları kullanıyor. Bu yolun mutlak karayolu ağına alınıp standardının olması gereken noktaya çıkarılması lazım.
Tokat'ın Almus Baraj gölü ve küçük, şirin de bir ilçemiz; buranın yolu hep konuşuluyor, programa alınıyor...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Sayın Durmaz, iki dakika ek süre veriyorum.
KADİM DURMAZ (Tokat) - Toparlıyorum.
BAŞKAN - Lütfen...
KADİM DURMAZ (Tokat) - Teşekkür ederim.
BAŞKAN - Buyurun.
KADİM DURMAZ (Tokat) - Buranın da mutlak bir elden geçirilip, önümüzdeki yıl içerisinde yapılması gerekiyor.
Sayın Bakanım, Tokatlı kadirşinas, size istemeden veriyor ama siz de bu kadar haksızlığı yapmayın Tokat'a. Bakın, hep Tokat'tan örnekler veriyorum; daha bir çoğu var, kıymetli vaktinizi daha fazla almayacağım.
Bakanlığınızda şu eleştirileri biz duyuyoruz, sizin de duymanızı istiyoruz: On beş yıldır görevde yükselme ve unvan değişikliğiyle ilgili hiçbir sınav yapılmamış. Yönetici kadrolarının hemen hemen tamamına yakını asaleten değil, görevlendirme ve vekâleten yürütülmekte. 655 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'yle kurulan Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığına bağlı denizcilik sektörünün -Denizcilik Müsteşarlığı- sahibi yok gibi, ortada şey yapıyor. Çok ciddi yatırımların da yapıldığını az önce sizden dinledik Sayın Bakanım.
Yine, liman başkanlıklarının hâlâ bir teşkilat şeması yok. İstanbul Limanı, Kocaeli Limanı neyse, anladığım kadarıyla Hopa'daki de aynı gibi bir kategoride değerlendiriliyor. Bunların birçok değerlendirmelerde olduğu gibi sınıflandırılarak değerlendirilmesi lazım.
Yine, kadrolarda, atamalarda birtakım serzenişleri duyuyoruz. Bunların bir an önce düzeltilmesinde yarar olduğuna inanıyorum.
2018 yılı bütçesinin, tartışılmaktan uzak, ülkemizde kamu kaynaklarının daha verimli harcandığı, projelerin de daha rantabl olması noktasında verimli olacağına inanıyor, saygılar sunuyorum.
Sayın Bakanım -siz hariç, siz de dâhil- bütün bakanların, Başbakanın ve Cumhurbaşkanımızın Tokat'la ilgili, bu havaalanıyla ilgili verdiği sözler var, hepsinin şeyi tarihleriyle burada, onları tek tek göstermek istemiyorum ama havaalanı konusunda sizden net bir açıklama istiyoruz.
BAŞKAN - Teşekkür ediyoruz Sayın Durmaz.