Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | 2018 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı (1/887) ile 2016 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı (1/861) ve Sayıştay tezkereleri a) Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı b) Karayolları Genel Müdürlüğü c) Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu ç) Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü |
Dönemi | : | 26 |
Yasama Yılı | : | 3 |
Tarih | : | 03 .11.2017 |
MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.
Sayın Başkan, Komisyonumuzun değerli üyeleri, Sayın Bakan, kıymetli bürokrat arkadaşlarım, sayın basın mensupları; öncelikle hepinizi saygılarımla selamlıyorum.
Sayın Bakanım, kapsamlı ve doyurucu sunuş için ben de teşekkür ediyorum. Komisyonumuzun da eski bir üyesi olarak Ulaştırma Bakanlığı bütçesinde hangi konuları gündeme taşıdığımı da iyi biliyorsunuz, Konya projeleri.
Önce şunu ifade edeyim: Geçtiğimiz hafta sonu Sayın Cumhurbaşkanımız Konya'daydı, Konya'da misafir ettik ve orada yaptığı konuşmadan bir bölümü burada aktarmak istiyorum: "Gördüğüm kadarıyla her yerde olduğu gibi Konya'da da şehir büyüdükçe trafik konusunda sıkıntılar ortaya çıktı. Bunun için çevre yolundan metroya kadar yapılması gereken yatırımların hepsinin de farkındayız. Cumhurbaşkanı ve kardeşiniz olarak, tüm bu konuların ve yatırımların takipçisi olacağım, olduğumuzu bilmenizi isterim." diyor. Ben de burada zabıtlara geçireyim. Sayın Cumhurbaşkanı Konya'mızdaki sorunları biliyor, yürümesi gereken projeleri de biliyor, bu kısa şeyden çıkan sonuç bu.
Sayın Beyribey'le ilgili de şunu söyleyeceğim: Hani "Teşekkür edilmiyor." diye... Sayın Bakanım, siz şahitsiniz, burada yapılan hizmetler için teşekkür ettiğimize Komisyonumuzun diğer üyeleri de şahit, tutanaklara da geçmiştir. Bir örnek vereyim: Konya yüksek hızlı trenle ilgili olarak gerek Komisyonda gerekse Genel Kurulda bizatihi ben hem kendi partim adına hem de Konya'mız adına teşekkürleri ilettim, "Yapanlardan Allah razı olsun." dedik. Şimdi, şunu söyleyeceğim, hani bugün niye teşekkür etmiyorum: Projeler biraz yürümüyor Sayın Bakanım. Birazdan tek tek bazı projelerimizi söyleyeceğim. Yani arkası gelmedi, o hızlı tren yapıldı Konya'ya ama dört beş senedir maalesef bazı projelerimizde aksama var ki çok önemli projelerimizde, Sayın Cumhurbaşkanımızın da dikkatini çektiği projelerimizde.
Çevre yolu... Şimdi, gerçekten Konya merkezin şu anda en önemli sorunu şehir içi trafikteki yoğunluk. Konya'da her geçen gün artan araç trafiğiyle birlikte şehir içi ulaşım alarm veriyor Sayın Bakanım, hele ki kar, yağmur yağdığı zaman âdeta trafik duruyor. Bunda tabii değişik etkenler var. Konya'nın mevcut çevre yolunun şehir içinde kalmış olması, ana cadde hâline gelmiş olması tabii ki bu trafik yoğunluğunda en önemli etkenlerden. Yapılan araştırmalara göre, belediyemizin yaptığı araştırmalara göre trafiğin üçte 1'i dışarı çıkacak, eğer çevre yolu yapılırsa mevcut şehir içi trafiğinin üçte 1'inin dışarı çıkarılması söz konusu. Tabii Konyalı burada bezdi Sayın Bakanım yani bu şehir içi trafiğin rahatlaması için çevre yolu projesi on yılı aşkındır gündemde. Bizatihi burada sürekli ben mücadelesini verdim burasının bir an önce yapılması için.
Yine hatırlatayım: Sayın Başbakanımız da bilir, Ulaştırma Bakanıyken onunla da bu konuda çok görüşmemiz oldu, Komisyonda oldu, kalkınma bakanlarımızla burada tartışmalarımız oldu. Dendi ki: "Kamulaştırma işini yerelde çözün, yatırım programına öyle alırız." Sayın Bakanım, maalesef yerelin gücü yok. Ben şu anda Konya Büyükşehir Belediyesinin durumunu çok iyi biliyorum. Son, 2016 durumunu söyleyeyim; 1,5 milyarı aşkın banka kredisi borcu var, 100 milyon lirayı aşkın faiz ödüyor Konya Büyükşehir Belediyesi. Taşınmaz satarak anca bazı hizmetleri yerine getirmeye çalışıyor. Bu faiz de her geçen yıl artarak dolaylı olarak da Konyalının sırtına yükleniyor neticede. Yani, o kamulaştırma bedelini Konya Büyükşehir Belediyesinin karşılaması mümkün değil, bunu hep burada da ifade ettim.
Nihayet önceki yıl proje parçalanarak uygulamaya koyuldu Sayın Bakanım, önce kolay yerden başlandı. Konya'yı bilenler bilir, Karaman yoluyla Ereğli yolu arasındaki o 22 kilometrelik kısım ihale edildi. "Bu yıl bitecek." dendi, henüz bitmedi ama o kısım tamam diyelim. 49 kilometrelik bu Ereğli yolu ile Afyon yolu arasındaki kısım ihale edildi, orası 2019'da mı, 2020'de mi anca bitecek. Geri kalan, Afyon ile Antalya çıkışı dediğimiz yer 51 kilometre, daha projesi bile ortaya konmamış bildiğim kadarıyla. Yani, bu konular -iş başladı ama- maalesef yavaş yürüyor. Bu arada bakıyoruz, yatırım programlarından bakıyoruz, seyahatlerimizde bakıyoruz yani birçok ilin çevre yolu tamamlandı, ilçelerin bile tamamlandı. Yani, Konya gibi koskoca bir vilayetin hâlâ çevre yolu sorunu çekmesi hakikaten kabul edilemez Sayın Bakanım.
Bir şeyi hatırlatayım yani geçmişi burada tam anlayabilmek için. Sayın Başbakanımız Ulaştırma Bakanı olarak 27 Ağustos 2008 -bakın, tam dokuz sene önce- Konya ziyaretinde aynen şunu söylüyor: "Çevre yolu projesi Konya'nın en büyük projelerinden bir tanesi. Toplam 129 kilometre ve 7 kavşak düzenlemesi var. Ayrıca, yol güzergâhının istimlak bedeli yapım bedelinden 2 kat fazla. İstimlak sorununu daha ekonomik şekilde çözüme kavuşturmak için belediyeyle iş birliği içerisinde çalışıyoruz. İstimlak sorunu çözülünce projesi yapılan çevre yoluna başlayacağız." diyor. 2008'deki vaziyeti görme açısından söylüyorum yani dokuz yıldır maalesef bu projemiz istediğimiz şekilde yürümedi. Ben son durumu burada sizden öğrenmek istiyorum yani Konya çevre yolu projesini Bakanlığımız tarafından hangi aşamada olarak gösterebilirsiniz, ne zaman tümüyle bitmesini öngörüyorsunuz? Yani, Konyalı bir on yıl daha beklemesin Sayın Bakanım, geri kalan 51 kilometre için bir on yıl daha beklemesin.
İkinci konu, yine Sayın Cumhurbaşkanımızın da ifade ettiği, metro projemiz. Sayın Bakanım, çağdaş ulaşım sistemi olmasının yanı sıra, bu Konyalıları çileden çıkaran trafik sorununa hakikaten kalıcı bir çözüm getirecek metro projesi, o açıdan çok önemli. Baktığımız zaman, yine bu projede, Adalet ve Kalkınma Partisinin 2004 ve 2009 yerel seçimlerinde Konyalılara vadettiğini görüyoruz "Konya Ray" adı altında projelendirildiğini görüyoruz ama verilen sözler hep kulak arkası edildi maalesef. Nihayet 2015 Haziran Seçimleri öncesinde önceki Başbakan, hemşehrimiz Sayın Ahmet Davutoğlu 24 Nisan 2015 tarihinde Konya'da metro müjdesini vermiş ve ilk etabının 2018 yılında hizmete gireceğini açıklamış. Proje Konyalılara sanal ortamda da gösterilmiş. Daha önce ifade ettim, bunu burada yine ifade edeceğim. Maalesef, Bakanlığınızca Konya metrosuyla ilgili "Yer yerinden oynayacak." diye 7 Haziran seçim süresi boyunca yürütülen büyük montanlı tanıtım kampanyası yapılmıştır. Niye "maalesef" diyorum Sayın Bakanım? Ortada proje yok. Yani, bir seçimde Bakanlığınız doğrudan bu konuda bir propagandaya girişti yani bir anlamda tarafsız olması gerekirken -ki seçim dönemi Ulaştırma Bakanlığının, biliyorsunuz, tarafsız da olması gerekiyor- ama maalesef öyle bir taraf da tutar şekilde, projesi dahi olmayan bir konunun tanıtımını yapmıştır. Ne kadar harcamıştır, onu daha önce sordum, maalesef bir harcama rakamı olarak bir rakam alamadım. Proje yeni hazırlandı, yeni bitti ama gördüğüm kadarıyla, tabii, bunun ihale aşaması olacak, program aşaması olacak. Baştan söylenen tarihte ilk etabının bitmesi mümkün değil.
Sayın Başbakana 2015'te sözlü soru sormuştum, Genel Kurulda cevap vermişti 22 Aralık 2015'te. Sayın Başbakan aynen şunu demişti: "2015 tarihinde proje ihalesi yapılmıştır. Ön yeterlilikle yapılan ihalenin kısa listesi 30 Kasımda belli olmuştur. Şu anda teknik değerlendirmesi yapılıyor. Kalkınma Bakanlığına teklif edilecek, yapım işlerine geçilecek." İhale şeyi bitti, proje hazır diye biliyorum ama son durumu yine sizden duymak istiyorum.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Sayın Kalaycı, iki dakika ek süre veriyorum.
Buyurun.
MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Konya metro projesi hangi aşamada? 2018'de ilk etabının bitmesi sizce mümkün mü?
Bir de Sayın Bakanım, bizim, Konyalıların Konya merkezde en fazla şikâyet edilen konu muayene istasyonu. Onda da bir adım atıldı ama bu adım atılıncaya kadar ne çektik, kısaca burada anlatmak istiyorum. Konya merkezde sadece bir muayene istasyonu var. O nedenle de Konyalılar büyük sıkıntı çekiyor. Gün alıyor, günlerce sırasının gelmesini bekliyor vize yaptırmak için. Yine, seçimler öncesinde bir milletvekilimiz galericilerin olduğu bölgede Sayın Bakanla telefon görüşmesi yapıp "On beş gün içinde inşaata başlanıyor, bitecek." demişti, olmadı. Ben bunu 2015 Aralık ayında soru önergesiyle gündeme getirdim. Sayın Başbakanımız aynen şunu dedi: "2016'da tamamen faaliyete geçmesi için firmayla mutabakat sağlanmıştır -bakın, 2016'da- daha doğrusu 2016 içerisinde bitecektir." Bu sözlerin üzerinden iki yıl geçti Sayın Bakanım. Birçok il merkezinde birden fazla muayene istasyonu var ama Konya'da maalesef kapasitesinin çok üzerinde çalışıyor mevcut muayene istasyonu. Burada bizim anlayamadığımız şu: Niye doğru bilgi verilmiyor? Bakana, Başbakana nasıl yanlış bilgi aktarılabiliyor? Hükûmetin bu firmaya sözü mü geçmiyor? Yani, bir Başbakan eğer "2016'da bu iş bitecek." dediyse bitmeli Sayın Bakan yani muayene istasyonu kaç paralık yatırımdır? Yani, bu konuda hakikaten Konyalılar büyük mağduriyet yaşadı.
Şimdi son haberi söyleyeyim. Yine sizden de son durumu öğrenmek istiyorum. Bizim bildiğimiz, geçtiğimiz ay inşaat ruhsatı için bir başvuru var.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Sayın Kalaycı, lütfen tamamlar mısınız.
MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Tamamlıyorum.
Selçuklu Belediyemize başvuru var ama ortada daha bir şey yok yani son bilgi bu. Muayene istasyonu konusunda Konya merkeze 3 tane ihtiyaçtır Sayın Bakanım ama şu ikincinin hiç olmazsa hızla bitirilmesi için sizden destek bekliyoruz.
Teşekkür ediyorum.
Bakanlığımız bütçesinin hayırlı olmasını diliyorum. Sağ olun.
BAŞKAN - Teşekkür ediyorum Sayın Kalaycı.