| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2018 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı (1/887) ile 2016 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı (1/861) ve Sayıştay tezkereleri a) Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı b) Karayolları Genel Müdürlüğü c) Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu ç) Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 03 .11.2017 |
EJDER AÇIKKAPI (Elâzığ) - Sayın Başkanım, Plan ve Bütçe Komisyonumuzun çok kıymetli değerli üyeleri, Sayın Bakanım; bugün Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığımızın 2018 bütçesi üzerinde söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Türkiye, konumu itibarıyla önemli bir yerde ve güçlü olan ülkemiz daha da güçlenmek zorunda. Ülkemiz Avrupa için Doğu, Rusya için Akdeniz ve Orta Doğu ile aradaki köprüdür. Ülkemiz Uzak Doğu için ise Batı'ya açılan bir penceredir. Çevremizde, özellikle Suriye ve Kuzey Irak'ta yaşananlar, petrol ve doğal gaz rezervi, enerji satrancının Orta Doğu üzerinden oynanmaya devam edeceğini göstermektedir.
AK PARTİ hükûmetlerinin son on beş yıl içerisinde attığı her adım, yaptığı her yatırım, siyasi olarak dünyanın en zor coğrafyalarından birinde bulunan ülkemizi dünyada söz sahibi ülkeler arasına sokmak için bir gereklilikti. Ülkemiz, ekonomiden sağlığa, kültürden eğitime, sosyal hayattan ticari ilişkilere kadar, her alanda köklü değişimler geçirmiştir; ülkemizde devrim niteliğindeki bu adımlar devam edecektir.
Yenilikçi bakış açısının en önemli alanlarından biri de ulaşım ve iletişimdir. 2003 yılına göre ulaşım ve iletişim alanında geldiğimiz nokta hepinizin malumlarıdır. Bakanlığımızın son on beş senedeki performansı sadece ülkemizde değil, uluslararası kamuoyunda da dikkat çekmektedir. Ulaşım ve iletişim yatırımları ile ilerlemenin önü açılmıştır; bu, ulaşım ve iletişim sektörlerinin tümünde görülmektedir.
Bunlardan kısaca bahsetmek isterim. Bilindiği gibi, kara yolu taşımacılığı, tarihten bu yana toplum refahının gelişmesinde ve kalkınmanın en temel itici gücü olarak hizmet veren ulaşım modudur. Kara yolunun diğer sektörlerle çok yakın ilişkisi içerisinde olması dolayısıyla birçok farklı sektörü olumlu veya olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Bu nedenle diğer sektörlerin gelişimi kara yolu sektörünün gelişimiyle doğrudan orantılıdır.
Diğer bir zorunluluk da bölgesel eşitsizliklerin bertaraf edilmesidir. Yurdumuzun her noktasına eşit, kaliteli, kesintisiz ulaşımın sağlanması ilk etapta kara yolu çalışmalarıyla mümkün olmaktadır. Bütün bunlar göz önünde bulundurularak son on beş yılda ülkemizde tünel uzunluğu 7 kattan fazla artarak engeller aşıldı, 50 kilometreden 372 kilometreye geldi; köprü ve viyadük sayısı 8.193'e çıktı.
Ülkemizde bölünmüş yollarla birbirine bağlı il sayısı 6'dan 76'ya, bölünmüş yol uzunluğu 6.101 kilometreden 25.553 kilometreye, otoyol uzunluğu 1.714 kilometreden 2.542 kilometreye çıkarıldı.
Ülkemiz doğu-batı koridorundaki 5 aksın yüzde 89'u tamamlandı. Zorlu coğrafi şartlara sahip olan kuzey-güney aksında da ilerleme oranı yüzde 80 oldu.
Zemin kalitesi artırıldı, BSK kaplamalı yol uzunluğu 22.438 kilometreye çıkarıldı.
2003 yılında 100 milyon taşıt/kilometre başına 5,72 olan kaza yerinde can kaybı oranı, 2,17 ye düştü ve yollarımızın standardının yükselmesi sayesinde yılda akaryakıt ve iş gücü tasarruflarından 17,7 milyar TL'ye ulaşan ekonomik bir fayda sağlandı.
Emisyon salımındaki 3 milyon 250 bin ton azalma, çevreye verilen önemin göstergesidir.
Dünyanın 5'inci büyük otoyolu olarak hizmet verecek olan Gebze-Orhangazi-İzmir otoyolunda Osmangazi Köprüsü dâhil, 433 kilometrelik yolun 113,4 kilometrelik kesimi tamamlanmış oldu.
Sayın Başkan, kıymetli milletvekilleri;
Kuzey Marmara Otoyolu'nun Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve bağlantı yolları dâhil 215 kilometrelik Odayeri-Kurtköy kesimi hizmete açıldı.
İki kıtayı denizin altından 2 kez birbirine bağlayan Avrasya Tüneli hizmete sunuldu.
Ege Bölgesi'nden Avrupa'ya direkt geçişi sağlayacak olan 1915 Çanakkale Köprüsü'nün ve Aliağa-Çandarlı otoyolunun temeli atıldı, Ankara-Niğde otoyolunun ihalesi yapıldı.
Avrupa'nın en uzun, dünyanın 2'nci en uzun çift tüp tüneli projesi olan Ovit Tüneli'nde ışık görüldü, hizmete açılmak için gün sayıyor.
Günde 6,5 milyon insanımızın kullanacağı toplam 9 farklı raylı sistem, ekspres metroyla birbirine bağlanacak olan 3 katlı büyük İstanbul tünelinin proje çalışmaları devam ediyor.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; ülkemizde son on beş yıldır bütün planlamalar, akla gelebilecek her alanda olduğu gibi, ulaştırma alanında da küresel eğilimler dikkate alınarak yapılmaktadır. Ulaşımda uluslararası entegrasyon ekonomik kalkınmanın dinamosu olarak görülmekte ve artan demir yolu yatırımları da bu dinamonun en önemli güç kaynaklarından biri olarak değerlendirilmektedir.
Demir yolu yatırımları sadece ekonomik kalkınmanın gerçekleştirilmesinde önemli rol oynamamaktadır. Teknolojinin sektöre adapte edilmesi sayesinde konforu ve hızı artan demir yolu taşımacılığı, seyahat tercihlerini de etkilemektedir. Ülkemizdeki yüksek hızlı hat uzunluğu 1.213 kilometreye, bu hatlarda taşınan yolcu sayısı da 34 milyona ulaşmıştır.
Elektrikli hat uzunluğu 4.433 kilometreye, sinyalli hat uzunluğu 5.462 kilometreye çıkmıştır. Demir yoluyla taşınan toplam yolcu sayısı 2016 yılında yaklaşık 100 milyon artışla yaklaşık 177 milyona ulaşmıştır. Taşınan yük miktarı 1,6 katına ulaşmıştır.
Bugüne kadar 213 milyon yolcunun taşındığı asırlık rüya Marmaray, mega bir demir yolu projesi olarak vatandaşlarımızın hizmetine sunulmuştur.
Bölgesel kalkınma planlamalarının en önemli ayaklarından biri olan lojistik üslerin inşasına başlanmış ve 7 adet lojistik merkez ülkemize kazandırılmıştır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Türk ulaştırma sisteminin en önemli dişlilerinden biri de havacılıktır. Bugün artık hava ulaşımı, Türkiye Cumhuriyeti'nin ekonomik büyümesinde ve zenginliğinde artarak önem kazanan parçalarından biri hâline gelmiştir.
Ülkemiz vatandaşları için hava yoluyla seyahat, on beş yıl öncesine göre son derece ulaşılabilir ve tercih edilebilir olmuştur.
Artan rekabet, cesaretlendirici politikalar ve örnek niteliğinde uygulamalar sonucunda "Dünyada ulaşamadığımız hiçbir nokta kalmayacak." hedefiyle hareket eden Türk sivil havacılığı sayesinde dünyanın en geniş uçuş ağına sahip ülkesi olarak kabul edilmekteyiz.
Bu sektörde yapılan çalışmalara baktığımızda; sivil trafiğe açık aktif havalimanı sayımız 26'dan 55'e, büyük gövdeli uçak sayımız 162'den 540'a, taşınan toplam yolcu sayımız 34,4 milyondan 174 milyona, hava ulaştırma anlaşması bulunan ülke sayısı 81'den 169'a, sektör cirosu 3,6 milyar Türk lirasından 70,24 milyar Türk lirasına, sektörde istihdam edilen kişi sayısı 65 binden 192 bin sayısına ulaşmıştır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 2016 yılında dünya taşımacılığının yüzde 84'ü deniz yoluyla gerçekleşmiştir. Ülkemiz yalnızca kara parçası olarak değil, deniz ulaşımı için de kıtalararası geçiş koridoru özelliği taşımaktadır. Özellikle dünya ticaretinde büyük önem taşıyan denizciliğin geliştirilmesi ve bu coğrafi avantajımızın en etkin şekilde kullanılması, ülkemizin gelişmesi açısından oldukça önem arz etmektedir.
BAŞKAN - Son bir dakikanız.
EJDER AÇIKKAPI (Elâzığ) - Bunun bilincinde olarak on beş yıldır yürütülen çalışmaların temelinde denizci millet kimliğimizi ön plana çıkarmak bir strateji olarak benimsenmiştir.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; anlatacak çok şey var ancak ben burada Elâzığ'la ilgili de bir iki şeyden bahsetmek istiyorum.
BAŞKAN - Elâzığ otuz saniyeye sığmaz.
EJDER AÇIKKAPI (Elâzığ) - Sayın Bakanım, daha önce size bahsetmiştim, Elâzığ-Hazar il yolunun 14 kilometrelik kısmı kara yolları ağında. 5 Eylül tarihinde buranın kamu yararına olduğu Sayın Bakanımız tarafından da imza altına alınmıştı. Buranın 2018 yatırım programına alınması için desteklerinizi bekliyoruz.
Elâzığ'da birçok hizmetler yapıldı. Elâzığ'ın üç tarafı duble yollarla çevrildi. Elâzığ, 2002 yılındaki 70 binlerde olan havalimanı yolcu sayısını 2016 sonu itibarıyla 1 milyon 25 bine çıkaran bir şehir hâline geldi. Bütün bu hizmetlerden dolayı Hükûmetimize ve emeği geçen herkese teşekkür ediyor, saygılarımı sunuyorum.
BAŞKAN - Ben size teşekkür ediyorum.