KOMİSYON KONUŞMASI

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Değerli Başkanım, değerli vekiller; biliyorsunuz 5018 sayılı Kanun'da Maliye Bakanlığına kamu harcamalarında etkinliği, verimliliği sağlamak üzere verilmiş genel yetkiler var. Dolayısıyla Maliye Bakanlığı kamudan yapılacak her türlü harcamayı genel olarak kontrol edebiliyor. Hatırlarsanız 2014 yılında Kamu İhale Kanunu'nda bir değişiklik yapmıştık ve bu değişiklikte demiştik ki "Bundan sonra kamuda yapılacak personele dayalı hizmet alımı ihalelerinde alınacak personel sayısı konusunda Maliye Bakanlığından önceden izin alınacak." Dolayısıyla artık 2014 yılından sonra hangi kamu kurumu 2014 yılındaki mevcut sayının üzerinde -çünkü bir şey belirlemiştik, o tarihe kadar alanlar için bir çizgi çektik, bir rakam belirledik her kurum için- ilave ihale açmak istediklerinde Maliye Bakanlığına izne geliyorlar. Bu arada çalışmaları yaparken şunu gözlemledik: Aslında aynı mahiyetteki işleri yapan personel için farklı kurumlarda farklı farklı yaklaşık maliyet hesabında ücret düzeyleri esas alınıyor. Dolayısıyla şimdi Maliye Bakanlığı olarak sistemin tamamını gördüğümüz için burada yeni bir yetki alıyoruz, diyoruz ki: Bundan sonra herhangi bir kamu kurumu ilk defa yeni ihaleye çıkarken devam eden bir ihale, devam eden bir sözleşme için değil. Bu kanun çıktı ondan sonra bir kurum personel çalıştırmasına dayalı hizmet ihalesine çıkmak istediğinde, sayı bakımından zaten bize izne gelecekti, geldiğinde Maliye Bakanlığı olarak yaklaşık maliyet hesabında personel için öngörülen ücret düzeyleriyle ilgili de bir nevi vize işlemi yapacağız. Böylelikle farklı farklı kamu kurumlarında aynı işi yapanlar bakımından ihale şartnamesinde farklı farklı ücretler öngörülmesinin önüne geçeceğiz. Çünkü A kurumunda aynı işi yapan bir kişi için şartnamede diyelim ki bir ücret öngörülmüş, B kurumunda bakıyoruz aynı işi yapan bir başkası için daha yüksek ücret öngörülmüş. Zaten, biliyorsunuz, hiçbir şekilde asgari ücretin altına düşmesi mümkün değil yaklaşık maliyet hesabının ama yerine göre farklı kurumlarda bu uygulamayı gördüğümüz için kurumlar arasında bir standart birliği sağlamak, kamu kaynaklarının etkin kullanımını sağlamak bakımından Maliye Bakanlığına burada bir yetki alıyoruz.

Ha, şu tartışma çıkabilir: "Siz taşeronla ilgili zaten bir kanun çıkaracaksınız." denilebilir. Yani burayla ilgili Hükûmet olarak daha önce de Sayın Başbakanımız da ifade etti, Çalışma Bakanımız da ifade etti, ben de ifade ettim. Şu anda üzerinde çalışmaları devam eden bir kanun var. İnşallah Plan ve Bütçe Komisyonuna gelir. Dolayısıyla geldiğinde zaten detaylarını da burada konuşacağız ama o çalışmanın yapılıyor olması Maliye Bakanlığı olarak bizim böyle bir yetki almamızın önünde bir engel oluşturmaz çünkü neden? Kamu İhale Kanuna göre personel çalıştırmasına dayalı hizmet alımlarıyla ilgili birtakım kurallar getirdik ama bu kamuda hizmet alımına dayalı, personel çalıştırmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinin hepsinin ortadan kalktığı anlamına gelmeyecek çünkü birtakım işler var ki tam da o tanıma uymuyor. O açıdan o işler yine yapılmaya devam edilecek çünkü Kamu İhale Kanunu'nun belirlediği belli kurallar var, parametreler. Belli özellikleri taşıdığı zaman ihale personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalesi oluyor. O açıdan Maliye Bakanlığına aldığımız bu yetki genel bir yetki, doğrudan doğruya şu andaki taşeron meselesiyle sınırlı bir yetki değil. Buradaki yapmak istediğimiz temel amaç da kamu kurumları arasındaki farklı uygulamaların önüne geçmek.