Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
Konu | : | Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi(2/1585) |
Dönemi | : | 26 |
Yasama Yılı | : | 2 |
Tarih | : | 15 .02.2017 |
MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Sayın Bakanım, ben önce usul yönüyle görüşümü ifade edeceğim. Sayfalarca yazmışız, tek madde yani biraz obezite olmuş madde, çok yedirmişiz. Sırf "Genel Kurulda bunun görüşmesi uzun sürer." mantığıyla böyle bir düzenleme yapmak doğru değil. Yani fonun yönetimini ayrı, gelirlerini ayrı, ödemelerini ayrı madde hâlinde düzenlesek neticede Genel Kurulda en fazla bir saatlik bir artı görüşme zamanını ortaya koyar. O nedenle, böyle hepsini bir araya toplamanın uygun olmadığını düşünüyorum.
Sayın Bakanım, ekonomide tabii büyük sıkıntılar var. Ekonomik sıkıntılardan dolayı ticaret erbabımız, esnafımız gerçekten çok büyük sıkıntı içerisinde. Bugün baktığımız zaman birçok veride de bunu görüyoruz. Zaten yapılandırma başlı başına esnafımızın içinde bulunduğu borçluluk sıkıntısını ortaya koyuyor. Bunun yanı sıra, protesto edilen senetlerdeki, karşılıksız çeklerdeki patlama şu an esnafımızın ne durumda olduğunu açıkça ortaya koyuyor.
Yine SGK verilerine göre baktığımız zaman da -kasım verisi açıklandı en son- toplam aktif sigortalı sayısında kasım-kasım yani son bir yılda 260 bin kişi azalma var. 4/B, esnaf açısından baktığımız zaman 56.218 azalma var sigortalı sayısında. Zorunluya baktığımız zaman -yani muhtarlar- isteğe bağlıyı çıkardığımız zaman son bir yılda 43 bin zorunlu, esnaf, BAĞ-KUR sigortalı sayısında azalma var. Zaten biraz önce TESK'ten, TOBB'tan arkadaşlarımız da ifade ettiler, mevcut primini ödemekte zorlanıyor esnafımız. Bu nedenledir ki Hükûmetiniz prim borcunu ödeyemediğinden dolayı sağlık hizmetinden yararlanamayan esnafımıza kolaylık getirdi yani bunların sağlık hizmetinden yararlanabilmelerini sağladı. Ben merak da ediyorum: Yani primini ödeyemediğinden dolayı sağlık hizmeti verilen, Bakanlar Kurulu kararıyla verilen esnafımızın sayısı kaçtır? Bilmiyorum, onu takip edebiliyor muyuz, onu da öğrenmek isterim.
Şimdi, baktığınız zaman esnafın aylık BAĞ-KUR primi 613 lira. Bunun üzerine 35,5 lira da bu yüzde 2'den dolayı gelecek yani kabaca 650 lira prim ödeyecek, yılda 7.800 lira prim ödeyecek. Mevcut şartlarda primini ödeyemeyen esnafımıza ilave bir yük getiriyoruz Sayın Bakanım.
Biliyorsunuz, asgari ücret desteğinden maalesef yararlandırmadık, geçen yıl da yararlandırmadık, bu yıl yapılan düzenlemede de esnafımızı yararlandırmadık, sadece çalıştırdığı işçilerle ilgili işverenlere destek sağlandı. Bu anlamda, esnafımızı da bu asgari ücret desteğinden yararlandırmak suretiyle prim yükünün hafifletilmesi gerekiyor; birinci önerim bu.
Tabii, TOBB ve TESK'ten arkadaşlarımız çok önemli tespitlerde ve uyarılarda bulundular, bunu teklifin tümü görüşülürken ben de ifade etmiştim. Ama şu hakikaten çok acı: Yani böylesi önemli bir düzenlemeyi, bizim de yıllardır Milliyetçi Hareket Partisi olarak dile getirdiğimiz, düzenlenmesini istediğimiz esnaf işsizlik fonu düzenlemesinin TESK'e sorulmadan, TOBB'a sorulmadan yapılmış olması Sayın Bakanım hakikaten doğru değil. Yani bu işin tarafı bu sivil toplum kuruluşlarımız. Bunlarla bir araya gelinerek bu düzenleme yapılmış olsaydı daha isabetli olurdu, uygulamada daha sıkıntısız işletilirdi. Burada haberleri olmuş olmasını hakikaten çok yadırgadığımı ifade etmek istiyorum.
TOBB temsilcisi arkadaşımız ifade etti, ben de genelinde söylemiştim. Esnaf Ahilik Sandığı diyoruz ama içine tacir de giriyor. Yani bu şirket ortakları meselesini bence çıkarmalıyız Sayın Bakanım. Hem uygulamada birçok sorunla karşılaşacağız, belki hiç yararlanamadan sürekli prim ödeyen bir kesim oluşacak, bayağı da sayıları yüksek. Yani adı gibi -Esnaf Ahilik Sandığı diyoruz- esnafımız buna dâhil olsun.
Yine, bu iş yeri kapatmayla ilgili ifade edilen görüşlere aynen katılıyorum yani bunu daha net olarak ifade etmemiz lazım yani vergi kaydını sildirdiği zaman mı, ticaret sicilinden sildirdiği zaman mı? Yani bunu çok net olarak yazmalıyız. Yani uygulamada bunun karşımıza sorun olarak çıkacağını görmemiz gerekmektedir.
Genelinde görüşlerimizi zaten ifade etmiştik. Biz parti olarak, düzenlemeyi esas olarak destekliyoruz ama uygulamada sıkıntılarla karşılaşılmaması... Esnafımızın prim borcunu ödemekte, hâlihazırda mevcut prim borcunu ödemekte zorlandığı dikkate alınarak yüzde 2'nin 1'e çekilmesi görüşüne biz de katılıyoruz yani devletin katkısı daha yüksek olsun.
Geneli itibarıyla söyleyeceklerim bunlar.
Teşekkür ediyorum.