KOMİSYON KONUŞMASI

HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Şimdi, böyle işletmeler Ankara'dan yönetilebilecek kadar kolay işletmeler değil arkadaşlar. Ankara'da oturan bürokrat, Hazinedeki arkadaş -Siz misiniz? Çok dikkatli bakıyorsunuz da- hayatında görmediği Ceylanpınar'da, hayatında görmediği başka işletmelerde ne tür işler yapıldığını bilmeden Genel Müdürlüğün talebinde -niye bu talebin yapıldığını da anlamış değilim ama diyelim ki yapılıyor bu talep- bir kısım kısıtlamalara gitmesini, bir takım artırımlara gitmesini hangi verilere dayanarak yaptığını çok merak ediyorum. Mesela, Hazineye bir talimat mı geliyor Maliyeden, şuradan, buradan, Bakanlıktan, "Bütün mesailerden ya da giderlerden şu kadar kesinti yapacaksınız, kısıntı yapacaksınız." şeklinde bir kararı mı veriyorsunuz? Yoksa, o işletmenin gerçek ihtiyaçlarını bilerek, o işletmenin eksik çalıştırdığı personelin yerine tamamlaması gereken fazla çalışma saatlerini buradan bir formülle mi hesaplayarak karar veriyorsunuz? Bunu merak ettim gerçekten.

HAZİNE MÜSTEŞARLIĞI TEMSİLCİSİ - Cevap verebilir miyim?

BAŞKAN - Buyurun.

HAZİNE MÜSTEŞARLIĞI TEMSİLCİSİ - Şimdi, Hazine Müsteşarlığı olarak ilgili yıl, her yıl Genel Yatırımlar Finansman Programı kararnameleri yayınlıyorlar bilindiği üzere. Burada biz kuruluşlara, Mali Hedef ve İzinler Genelgesi başlığı altında fazla mesai, hizmet alımı ve geçici işçilere ilişkin tavanları belirleriz. Bu tavanları da her yıl, yine kuruluşun görüşünü de alarak, biz de tabii ki kendimiz çalışarak belirliyoruz. Fazla çalışmada, ilgili mevzuat gereği bir önceki sene verilen tavan aşılamıyor. Yani bir önceki sene ne verilmişse aynı o şekilde devam ediyor. Yalnız bu sene zaten kuruluşla da görüşerek özellikle geçici işçinin tavanının artırılmasına yönelik bir mevzuat düzenlemesi yapıldı. Dolayısıyla, daha konsolide bir şekilde TİGEM'in ihtiyaçlarını daha olabildiğince gerçekten belirlemek üzere hem geçici işçi hem fazla mesai hizmet alımı birlikte düşünülerek yeni tavanlar belirleyeceğiz. Hatta TİGEM'le de birlikte çalıştık bu sene. Yani onun haricinde tabii ki kuruluşların ihtiyaçları varsa, kuruluşların da görüşünü alarak bu tavanları her yıl belirliyoruz.

HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Ama memnun değil kuruluş tabii, sonuçta belirlediğiniz tavanlardan davalar açılıyor. Bu tür işletmelerin zorluğunu herkes biliyor, bir de mevsim şartları değişiyor, eleman ihtiyacı oluyor, bu öngörülmeyen olaylar da oluyor zaman zaman. Tabii buna Genel Müdürlük çözüm bulmak zorunda. Hesabı siz vermiyorsunuz, biz burada soruyoruz Sayın Genel Müdüre, yönetime "Ya bu verimlilik niye düşmüş?" diyoruz veya "Bu ürün niye düşmüş?" diye soruyoruz, yıl veya gün, kilogram nasıl hesaplıyorsanız. Diyemiyor ki bize "İşte benim personelim yok, işte çalıştıramadım, Hazine vermedi." değil mi? Onun için, planlama yaparken işletmenin talepleri konusunda, daha çok sizin talepleriniz değil, ekonomik olarak mali olarak kısıtlanması konusunda talepleriniz değil, işletmenin taleplerinin yerine getirilmesi lazım. Fazla mesaiye, olağan şartlar dışında bir zorlama varsa, onu da personel istihdam ederek çözmeniz gerekiyor, onu önermeniz gerekiyor yani o kanalı açmanız gerekiyor ki bir sonraki yıl "İşte biz sizin personelinizi tamamladık, fazla mesaiye ihtiyaç görülen saatler karşılığında şu kadar personel de almanıza izin verdik." derseniz bu iş çözülmüş olacak. Ama siz kolay olanı yapıyorsunuz "Kes yüzde 10, kes yüzde 20, hadi sen bununla idare et." diyorsunuz, genelde de böyle oluyor değil mi?