KOMİSYON KONUŞMASI

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Örnek olarak biri üzerinden gidiyoruz ama Atatürk Havalimanın olduğu yerde saptanan 9.500 adetten 277 adedi hâlihazırda yayımlanan yönetmelik sonrası belirlenmiş. Adana Havalimanında da 189 adet onaylı mânia planına göre tırmanma yüzeyindeki en yüksek yapının 14 katlı olduğu ve bir de işin ilginci bu bina da Emniyet Müdürlüğününmüş. Trabzon Havaalanında 28 adet, Kahramanmaraş'ta 328 adet, Çanakkale Havalimanı'nda biraz evvel konuşulan konu, Van Ferit Melen'de 37 adet, Uşak'ta devam ediyor. Ayrıca, rüzgâr enerji santrali ve enerji nakil hatlarıyla ilgili de var. Yani, bu bir yerde örneği olan değil.

Şunları okuyunca insanın algılayamadığı bir şey var. Belediyesi, vilayeti var, Devlet Hava Meydanları İşletmesi orada yatırıma geçiyor ya da orada bir yatırım var, buralara nasıl ruhsat veriliyor, nasıl bu risk göze alınıyor? İnsan algılayamıyor. Yani, bayağı ilginç bir durum. Havaalanının bulunduğu bölgede uçak inişlerini riske atacak yapılanmalara izin verilmiş. Bu hangi belediye olursa, hangi valilik olursa, hangi kurum olursa yanlış bir uygulama. Bu anlamda, yapılması gerekenler neyse yasal anlamda yapılmalı ve bu konuda taviz verilmemeli.

Ayrıca, biraz evvelki konu içinde geçtiği için söz almışken söyleyeyim: Niğde Havaalanı...

HALİL ELDEMİR (Bilecik) - Söyleme sen, yapmayacağız Ağabey.

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Niğde Havaalanı 1996'da...

HALİL ELDEMİR (Bilecik) - Zarar eder, yapmayacağız Ağabey.

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Bak, bir anlatayım...

HASAN TURAN (İstanbul) - Zarar edeceği için isteme.

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Niğde Havaalanı'nın 1996'da temeli atıldı, o günden bu yana on dört yıldır her dönem Niğde'ye havaalanı yapılacak diye açıklama yapılıyor. Şimdi, olmadı, döndü Niğde-Aksaray Havaalanı'na getirildi. O konuda ben bir şey söyleyeyim: Bölgelerde hava yolunu kullanacak insanların yaklaşım biçimlerine, tercihlerine göre bugüne kadar çok anket yapılmıyor ama bizim oranın bir geleneksel yapısı var. İstanbul'daki insan cenazesi olduğu gün mutlak suretle ya Kayseri'ye ya Nevşehir'e gelmek zorunda, oradan köyüne, cenazesine gidiyor. Sanayileşmenin dışında tarım ve hayvancığın geliştiği bir bölge. Üniversite anlamında da her geçen gün gelişmeden öte, Ömer Halisdemir gibi bir kahramanın adının verildiği üniversiteye sahibiz. Şimdi, biz, havaalanına da onun adı verilsin istiyoruz. Onun için Niğde havaalanının mutlaka yapılmasını gerekli görüyoruz ama biraz evvel sordum "Proje aşamasında ne yapılıyor?" diye. Adı var, on dört yılda her sene adı geliyor, o yapılsın istiyoruz.

BAŞKAN - Sayın Gürer, araya gireyim, araya...

HASAN TURAN (İstanbul) - Fethi Ağabey, fizibilitesini yaptın mı, kâr eder mi?

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Yaptım, yaptım, kesinlikle kâr eder.

BAŞKAN - Sayın Gürer, üç yıl sonra biz burada oluruz, olmayız, bilemeyiz ama KİT Komisyonu devam edecek, bu havaalanının da yapıldığı farz edelim, işletildiğini farz edelim.

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Niğde Havaalanını ben kâra geçireceğim.

BAŞKAN - Sayın Akar veya bizler gibi arkadaşlar da sorgulayacakları bu, "Kamu zararı ne kadardı, niye yaptınız?" diye.

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - O kadar olmaz.

BAŞKAN - Ondan sonra Genel Müdürün vay hâline.

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Şimdi, Haydar Bey söylediği bir olayı anlatırken şunu vurguluyor yani diyor ki: "Bu ülkede hepimizin yaptığı yatırımlarda araştırmalar doğru yapılsa sonuca gider."

BAŞKAN - 3 ile bir havaalanı yapmışız.

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - 7 tane kâr edenin dışında bazı iller de var ki -ismini anmayayım artık- o illere gelen giden, yolcusu olmayacak iller. Niğde gibi yolcusu...

Başka bir şey daha söyleyeyim: Sayın Başkan, Hükûmet doğru bir proje uygulayarak Niğde'nin gelişmesini sağlarsa Ankara'nın İstanbul'un trafik yükü bile hafifler. Oralar gelişsin, Anadolu orada kalsın, göç vermesin.

Şimdi, bir şey sorayım Sayın Başkan: Bu 2012 tarihli Yüksek Planlama Kurulu kararıyla ana statülerinde değişiklik yapılan kuruluşun yurt dışında şirket kurması veya kurulmuş şirkete iştirak etmesiyle ilgili karar uygulandı mı? Bu konudaki şirket denetimi sizin teftiş kurulunun ya da Sayıştayın denetimine açık mı? Çünkü, biz, diğer kuruluşlarda görmüştük, burada, satır arasında bunu görünce ilgimi çekti.

Bir de şöyle söyleyelim: Kurumunuzdaki yöneticilerden orada da çalışarak ücret alanlar var mı? Diğerlerini bilahare söyleyeceğiz herhâlde, değil mi, genel değerlendirmede?