| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2017 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı (1/774) ile 2015 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı (1/733) ve Sayıştay tezkereleri (Devam) f) Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı g) Karayolları Genel Müdürlüğü h) Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu ı) Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 09 .11.2016 |
İBRAHİM AYDEMİR (Erzurum) - Evet, Başkanım, çok teşekkür ediyorum.
Değerli Bakanım, muhterem milletvekilleri, değerli bürokratlar, basın mensupları; hakkı teslim babında birkaç kayıt düşmek istiyorum başlarken yani hakşinas olma adına bunu yapmak lazım.
Ulaşım ve iletişim altyapılarının gelişmişlik düzeyi, ekonomik ve sosyal refah ülkelerinin ayırıcı özellikleridir. AK PARTİ hükûmetleri, ay yıldızlı bayrağımızı bu gelişmiş ülkelerin bayrakları arasına sokmak için bu alanlarda son on dört seneden beri hamle üstüne hamle gerçekleştirdi. "Yapılamaz." denilenler bu on dört yıllık atılım, yatırım ve altın hizmet döneminde gerçekleştirildi. Daha önce hayali bile kurulamayan büyük ulaştırma projeleri, öz kaynaklarımız ve yap-işlet modeliyle hayata geçirildi. Ulaşım ve iletişim altyapısını mükemmel hâle getirmek için geceli gündüzlü çalışan hükûmetlerimiz, cumhuriyet tarihinin en büyük bütçeli ve dünyanın gözünü kamaştıran projelerini hayata geçirmiş bulunuyor. On dört yılda Türkiye'yi baştan başa imar eden, ulaşım ıstılahını kara trenden yüksek hızlı trene, havaalanlarını havalimanlarına, kara yollarını duble yollara çeviren, denizler altından yol bularak Marmaray, Avrasya tünellerini inşa ederek Fatih'in torunu olduklarını gösteren, Ilgaz'dan Kop'a, Bolu'dan Ovit'e kadar geçit vermeyen dağları millete olan Ferhatvari bir aşkla delerek dağlar altından yol yürüten, kıtaları köprülerle buluşturan, iletişim alanında Türkiye'yi uzay teknolojisine kavuşturan ak Hükûmetimiz ve onun bir ifadesi olan Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığımızın icraatlarıyla gurur duyuyor, iftihar ediyoruz.
Bu Bakanlık bünyesinde kaydedilen eser siyaseti ak davanın da tarifidir. Bize hayal gibi gelen yüksek hızlı tren söylemlerini, yılın sekiz ayı kar yüzünden yaşama kapılarını kapatan Bahçesaray'ın öykülerini, kar yağdığında ulaşıma kapanan Ovit, Bolu, Kop'u ve bu yöre ahalilerinin dramlarını, stabilizeye mahkûm kara ulaşım ağını, Türkiye'nin sadece belirli illerinde bulunan havaalanı ve limanlarına özenen hava ulaşımına gıpta eden halkımızın çilesini, elin oğlunu uzaya uydu gönderirken iç çektiğimiz günleri unutmayalım.
Bir tek Boğaziçi, şimdiki adıyla 15 Temmuz Şehitler Köprüsü'yle övünmek zorunda kaldığımız zamanları hatırlayalım. Hele bir de işin doğudaki yansıması var ki yürek yakardı, ulaşımın çileye eş değer olduğu vakitler ve bir de şimdiye bir nazar kılalım insaf ile vicdan ile.
On dört yılda kesbedilen bu devasa dönüşüm ve değişimin aslında maddeyle ifadesi gerçekten zordur. Böylesi hizmetlere ne vakit yeter ne para. Bugün kavuştuğumuz bu nimetlerin bir tek izahı vardır, halka hizmeti Hakk'a hizmet bilmek imanı, Yaratılanı Yaradan'dan ötürü sevmek hâli, insanı yaratılmışların en mükemmeli olarak tanımlayan mukkadese gönül adama olayı; izahı budur.
Bugün ulaşım literatürümüzde Bolu, Ovit, Iğdır, Cankurtaran, Kop, Erkenek, Salmankaş gibi onlarca tünel var şükür. Marmaray var, Avrasya var, her şehrinde havaalanı olan bir Türkiye var. Duble yollarla örülü ulaşım ağımız var. Yüksek hızlı trenlerin Bakü'ye,Tiflis'e uzandığı demir yolu hatlarımız var. Kıtaları buluşturan köprülerimiz, insanımızı bilgi teknolojisiyle buluşturan uydularımız var. Var, var ve var. İşte, on beş yıldaki en büyük değişim budur: Yokluktan varlığa geçiş.
2023 hedeflerine mega projelerle yürüyüşümüz bütün süratiyle ve haşmetiyle devam ediyor. Bir konuşma hacmi içerisinde bu büyük projelerin teferruatına girmeye imkân yok. Bakanlığımıza bölgemizi ve Erzurum'u ilgilendiren bir büyük eser için özellikle teşekkürlerimi iletmek ve seçim bölgemle ilgili bazı önerilerde bulunmak istiyorum.
Ovit Tüneli inşallah yakın bir gelecekte hizmete alınacak ve uzakları yakın edecek. Bu büyük eser ferhat iradeli millet âşıklarının sevdalısı oldukları millete kavuşmak için dağları yol eylemesinin destanı olarak şimdiden tarihe geçmiş bulunuyor. Güney-kuzey koridorlarında önemli bir kilometre taşı olan bu tünelin ışığı göründü; yakında hizmete açılacak inşallah. Ülkemiz için, Karadeniz için, Erzurum için büyük ufuklar açacak; Erzurum'un, Doğu'nun limana açılan penceresi olacak. Emeği geçenlere binlerce teşekkür borcumuz var. Türk ekonomisinin başarılarını küresel boyuta taşıyacak yeni bir vizyon olan Erzincan-Erzurum-Kars hızlı treninin planlanan sürede inşası ve hizmete verilmesi temel ulaştırma hedeflerimiz arasındadır. Bu büyük vizyon projesinin sıkı takipçisi olacağız inşallah.
Türkiye 2003'ten bu yana sivil havacılık sektöründe dünyada 30'uncu sıradan 10'uncu sıraya yükseldi elhamdülillah. Millî bayrak taşıyıcımız Türk Hava Yolları dünyanın ilk 15'i arasında yer alıyor. Türkiye küresel sivil havacılıkta bir merkez oldu. Muhterem Cumhurbaşkanımızın talimatları ve Sayın Başbakanımızın büyük gayretleriyle Türkiye'de uçmayan vatandaşımız kalmadı. Hava yolu, kelimenin tam anlamıyla, halkın yolu oldu. Küresel bir köy hâline gelen dünya artık avuçlarımızın içinde. Hava yoluyla birçok vatandaşımız yurt dışına çıkıyor, dünya havalimanlarını görme imkânı buluyor. Şuna şahit oluyor: Anadolu'muzun en ücra köşesinde bir sanat eseri haşmetiyle yükselen, yöresinin mimari özelliklerini taşıyan havalimanlarımız dünya havalimanlarını geride bırakıyor. Bakınız, Diyarbakır Havalimanı'mızda 10 uçaktan 6'sının yolcuları körüklü sistemden hizmet alacak; kışın üşümeyecek, yazın sıcağından etkilenmeyecek.
Sözümün burasında bir not düşüyorum: Malumunuz, Erzurum dünyanın en güzel kış turizmi cennetlerinden birisi. Hava yoluyla gelen birçok yerli ve yabancı misafirimizi karşılayıp uğurladığımız havalimanımızın körüklü sisteme ihtiyacı var Değerli Bakanım. Dondurucu soğuklardan yolcumuzu koruyacak bu sistemin Erzurum'a acilen kurulmasını istirham ediyoruz. Hatta böyle bir hizmetin Erzincan -altını çiziyorum- Kars, Ağrı gibi kışın ağır geçtiği illerimize kurulması gereğine de inanıyorum. Sayın Bakanım, bu işin aciliyeti var. Seçmenimiz zemheride üşürse biz donarız. Sizin de bu anlayışta olduğunuzu biliyorum.
Erzurum Havalimanı için bir acil ihtiyacı daha bu arada ifade etmek istiyorum: Havalimanının kapalı otoparkı yok, bu büyük bir eksiklik, nedense bu hayati unsur planlanmamış. Erzurum'un özellikle kış şartlarını dikkatinize sunuyorum Sayın Bakanım. Mimari bütünlüğü bozmayan, Havalimanı kampüsünün estetiğini olumsuz etkilemeyen bir projenin acilen hayata geçirilmesini önemle istirham ediyorum. Bu proje hazırlanırken engelli otoları için de ayrı bir bölüm düşünülmelidir. Elbette engellilerin engelini kaldırma çabası Havalimanı içiyle sınırlı tutulacak bir görev değildir.
Erzurum Havalimanı için diğer acil bir ihtiyaç da şehir ile Havalimanı arasında hafif raylı sistemin kurulmasıdır. Fazla maliyet gerektirmeyen ama olmazsa olmaz nitelikte bu proje için Bakanlığınız ile Büyükşehir Başkanlığımızın vakit geçirmeden bir çalışma yapmasını talep ediyoruz.
Değerli Bakanım, "teklifler" bölümü çok önemli, hakikaten çok önemli. Özgün, acil ihtiyaç olan şeyler, maliyetleri Bakanlık için sorun teşkil etmez diye düşünüyoruz. Kısa sürede de hayata geçer kabilden teklifler. Bir daha altını çiziyorum efendim: Körük, kapalı otopark, engelli otoparkı ve raylı sistem.
Ezcümle: Hizmeti ülkenin en ücra noktasına taşıyan AK hizmet zihniyetini selamlıyor, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığımızın 2017 Bütçesi'nin hayırlı olmasını diliyor, hepinize saygılarımı sunuyorum.