| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2017 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı (1/774) ile 2015 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı (1/733) ve Sayıştay tezkereleri (Devam) f) Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı g) Karayolları Genel Müdürlüğü h) Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu ı) Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 09 .11.2016 |
ERGÜN TAŞCI (Ordu) - Sayın Başkan, çok kıymetli Bakanım, Plan ve Bütçe Komisyonunun çok değerli üyeleri, Ulaştırma Bakanlığımızın bünyesinde çalışan çok kıymetli bürokratlar, değerli basın; öncelikle Plan ve Bütçe Komisyonumuzun bir üyesi olarak Ulaştırma Bakanlığı görevini yürüten Sayın Bakanımıza görevinde başarılar diliyoruz. Bu görevi de en iyi bir şeklide layıkıyla yerine getireceğinden en ufak bir şüphemizin olmadığını da burada paylaşmak isterim.
Sayın Başkanım, bugün, özellikle, Türkiye'de ulaşımda çağ atlamış bir alan olan kara yoluyla ilgili birkaç hususu ve birkaç talebi de belirterek sözlerimi sonlandırmak istiyorum.
Öncelikle, gerçekten, son on beş yılda kara yolu ağındaki çalışmalar Avrupa ülkeleriyle mukayese edildiğinde çok ciddi anlamda mesafe katedilmiş, ulaşım anlamında çok büyük gelişmeler, hızlı gelişmeler cereyan etmiştir. Tabii ki bu çalışmada teşekkürle başlayalım. Karayolları Genel Müdürlüğü stratejik açıdan Türkiye'nin en önemli kurumlarından bir tanesidir. Buradaki başarının altında Genel Müdüründen tüm bölge müdürlerine kadar bütün çalışanların büyük bir katkıyla, gece gündüz demeden büyük emeklerini buradan dile getirmek istiyorum. Dolayısıyla, böyle stratejik bir alanda ulaşımın iyileşmesiyle beraber, Türkiye'de ulaşım ağındaki gelişmeyle beraber ekonomiye, sosyal hayata ve Türkiye'nin her bir alanındaki bütün ekonomik göstergelere yansıyan bir alandaki çalışmada bu kurumdaki çalışanların, kurum personelinin ve diğer kurumlardaki çalışanların, özellikle Ulaştırma Bakanlığındaki bürokrasinin yadsınamaz bir emeği vardır. Şunu belirtmek istiyorum: Bürokraside paydaş olarak bu Bakanlığımızın her bir birimiyle çalışan bir arkadaşınız olarak Bakanlığımızdaki bürokrasinin ve bu kamudaki çalışma performansının, motivasyonun artırılmasına ilişkin ciddi bir desteğe ihtiyaç olduğunu görüyorum. Teknik anlamda ihtiyaç olan personelin artırılmasından tutun da buradaki çalışmayı her türlü motive etme anlamında bize de çok önemli görev düşüyor. Öncelikle, bu geminin patronu, kaptanı olan mesai arkadaşımız, değerli Bakanımız gerçekten Bakanlığa başladıktan itibaren yapmış olduğu tasarruflarla bize uygulamada şunu gösteriyor: Evet, bürokraside iş odaklı, sonuç odaklı ve üretime dayalı bir şekilde işe adam atama konusundaki hassasiyetinden dolayı ben yürekten teşekkür ediyorum.
Sayın Başkan, değerli üyeler; tabii, ulaştırmada, ülkemizin sorunlarının çok yoğun olduğu ve kilometrelerce daha epey yol alınması gerektiği de bir gerçektir. Bütçemize baktığımızda, bütçemizin özellikle ulaşım anlamındaki ihtiyacımızın ne kadar yüksek olduğu rakamlarla ortada. Dolayısıyla bütçemizin artırılmasına yönelik bir öneriye ve desteğe ihtiyaç olduğunu görüyoruz. Bütçemizin daha fazla artırılması yönünde bizim en azından destek olmamız gerektiğini düşünüyor, bunu dile getirmek istiyorum.
Karadeniz'de yaşayan insanlara ilişkin, Karadeniz milletvekili olarak sadece Ordu'ya has bir şey söylemeyeceğim: Bakıyoruz, Karadeniz sahil yoluna ilişkin olarak denize paralel yapılan bir yolun bugün artık ihtiyacı karşılamadığı, ihtiyacın yeterli olmadığı bir vaka. Ve arzu ederiz ki, yine buna ilişkin aynı ölçekte paralel bir çevre yolu yapılsın. Ama bu tabii ki, Türkiye gerçekleriyle, bütçeyle yakından alakalı bir konu. Dolayısıyla her ilimizde ve kuzeyle güney arasında her ilçede irili ufaklı çevre yolu ihtiyacı kapımıza dayanmış duruyor. Dolayısıyla burada acaba Karadeniz'de yolcu gemileri, hızlı feribotlar gibi eskiden var olan ulaşım araçlarının gündeme getirilmesi konusunu burada tartışmaya açmak isterim ve Bakanlığımızın da bu konuya eğilmesini arzu ederiz.
Ve vatandaşımız mesafe uzadıkça kara yoluyla gitmek yerine hava yoluyla ulaşımı tercih ediyor. Burada hava yolu alanındaki gelişmeleri ifade etmeye hiç gerek yok. Gerçekten inanılamayacak şekilde Türkiye'de havalimanları ve havaalanı aracılığıyla ulaşımın gerçekten büyük bir mesafe aldığı bir dönemde yaşıyoruz. Dolayısıyla bu anlamda bir şekilde bir şeyden fedakârlık etmemiz lazım. Bugün Karadeniz'de çevre yoluyla ilgili, mesela ilim olan Ordu'dan bahsetmek istersek, Ordu çevre yolunun birinci etabının bittiğini... İkinci etapta proje tavanının yükseltilmesiyle ilgili Bakanlığımızın vermiş olduğu desteğe teşekkür ediyoruz ve Yüksek Planlama Kurulundan proje tavanının yükseltilmesiyle Ordu çevre yolunun ikinci etabıyla ilgili süreç başlamış oluyor, bunu yürekten tebrik ediyoruz.
Ve ortada makro anlamda sorun. Aslında Ordu'nun da olmayan, Karadeniz'in hatta uluslararası bir yol olan bu yolun Fatsa ayağında ciddi anlamda bir çevre yolu problemi vardır. Ve ramazan ve kurban bayramlarında Karadeniz milletvekillerimizin özellikle Fatsa'ya gelindiğinde misafirlerinin Fatsa'da beş, altı saat gibi bir zamanla trafiğe takıldığını ve buna ilişkin çözümü bizden beklediklerini buradan paylaşmak isterim. Biz de tabii ki, bu anlamda bu yolun ihtiyacının -dolayısıyla Rize'den tutun da Samsun'dan itibaren- bunun ortak bir mesele olduğunu, birlikte bu konunun çözümüne ilişkin bu aşamada geç kalınmış bir husus olduğunu ama Bakanlığımızın hassasiyetinin çok yüksek olarak bu konuya eğildiğini, şu aşamada da proje sürecinin Bakanlığınızda genel müdürlükten yetki istendiği, bölge müdürlüğümüzün çalışmalarıyla beraber proje süreci ve akabinde ihale sürecini uluslararası bir mesele olarak görüyoruz ve bunu buradan dile getirmek istiyoruz.
Buradan tabii ki, bu kadar hızlı mobilize olan bir kara yolunun tabii ki ihtiyaçlarına da Bütçe Komisyonu olarak destek vermemiz gerektiğini söylüyorum. Ödeneklerin sene başında verilmesiyle beraber, bu idarenin çalışmalarının çok daha verimli bir süreçle yürüyeceğine ilişkin inancımı buradan paylaşmak isterim.
Yine bu anlamda geçmişte Kamu İhale Kurumunda en son başkan yardımcısı olarak görev almış bir arkadaşınız olarak, evet belki bunu söylerken muhalefet "Yine mi İhale Kanunu?" diyebilir ama bunu buradan dile getirmeden edemeyeceğim.
MEHMET BEKAROĞLU (İstanbul) - Kalmadı ki öyle bir kanun, yok artık.
MUSA ÇAM (İzmir) - 27 kez değişti, 27 kez.
ERGÜN TAŞCI (Ordu) - Bu İhale Kanunu var ve gerçekten çok hızlı bir şekilde, ihtiyaçları giderme noktasında çok dinamik bir şekilde, evet, cesur bir şekilde bu gündeme geliyor ve hızlı bir şekilde burada Bütçe Komisyonunda ve Hükûmet olarak bu konuda çalışmalar yapılıyor. Ama özellikle birkaç konuda temel ihale sürecindeki süreci hızlandıracak yatırımları, yani bütçesi ayrılmış programa alınmış ve ödenekleri hazır olan işlerin, hatta sözleşmesi yapılmış işlerin yürütümüne ilişkin yaşanan sıkıntıların giderilmesine ilişkin birkaç hususu -çok detaylı bir değişiklikten bahsetmiyoruz Mehmet Bey- bu konuda ciddi anlamda içinde, bu kurumun içinde çalışmış, Düzenleme Dairesi Başkanlığı yapmış birisi olarak burada paylaşma ihtiyacı hissediyorum. Ve bu anlamdaki değişiklik olduğu takdirde, kara yolu ağındaki özellikle yatırımcı kuruluşların bünyesinde barındırdığı, Ulaştırma Bakanlığının hedeflerine daha yakın, ulaşma anlamında bu değişikliklere de şimdiden muhalefetin de desteğiyle... Çünkü şikâyet ve şikâyet süreçlerini azaltacak ve sözleşme süreçlerini hızlandıracak bir çalışmanın da ivedi olarak gerçekleştirilmesi gerektiğini buradan paylaşmak istiyorum.
Tabii ki, özellikle büyük yatırımların finans sorunları...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Sayın Taşçı, süreniz bitti, lütfen toparlayın.
ERGÜN TAŞCI (Ordu) - Büyük yatırımların ciddi anlamda finans sorunları var. Türkiye'de özellikle İstanbul ve çevresindeki projelerin yapımındaki ciddi anlamda kaynak sorununun çözümünün arzu ederiz ki ülkenin diğer taraflarındaki çalışmalarda da devreye girmesidir. Tabii, bu reel anlamda çok mümkün olmuyor. İnşallah bu çalışmalarda maliyeti azaltacak ve süreci hızlandıracak çalışmalarda şimdiden Sayın Bakanımıza...
Bakanlığımız bütçesinin ülkemize hayırlı olmasını diliyorum. Tekrar tekrar, kadrosuna ve Bakanlığa yürekten teşekkür ediyorum, hayırlı çalışmalar diliyorum.