KOMİSYON KONUŞMASI

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Teşekkürler Sayın Başkanım.

Sayın Başkan, Sayın Bakan, değerli milletvekili arkadaşlarım, Bakanlığımızın, kurumlarımızın ve basınımızın değerli temsilcileri; hepinizi saygılarımla selamlıyorum.

Sayın Bakanım, ilk bütçeniz, hayırlı olmasını temenni ediyorum, size de başarılar diliyorum.

Sayın Bakanım, geçmiş bütçe görüşmelerinden tanırsınız beni, Ulaştırma Bakanlığında Konya türküsünü söyleyeceğim, sorunlarımızı, taleplerimizi, beklentilerimizi, yürümeyen projelerimizi sizinle paylaşacağım.

Sayın Bakanım, on üç ilde bölge müdürlüğünüz var. Yüz ölçümü, nüfusu, konumu, ulaşım ağları, nakliyeci sayısı, lojistik firma sayısı gibi birçok teknik özellikler yönüyle önceliği olması gereken Konya'da niye yok, Konya'nın neyi eksiktir?

Konya, nakliye sektöründe ülke genelinde ilk sıralarda yer almaktadır. 40'ın üzerinde yetki belgeleri ile SRC sınavları bölge müdürlüklerince düzenlenmektedir. Konya'nın Ankara Bölge Müdürlüğüne bağlı olması şoför esnafımızın zaman ve maddi kaybının yanı sıra Ankara- Konya arasında trafik artışına sebep verip, millî ekonominin heba olmasına da neden olmaktadır. Örneğin, Taşkent'ten, Derebucak'tan Konya'ya, buradan da Ankara'ya yaklaşık 400 kilometre yol katedilmesi gerekiyor Sayın Bakanım.

Bölge müdürlüğünün Konya'da kurulmasıyla otuz bir ilçemizle birlikte çevre illeri de bundan faydalanacaktır. Velhasıl, Sayın Bakanım Konya'ya ulaştırma bölge müdürlüğü şart.

Yetki belgelerinden bahsetmişken birkaç hususa bu konuda değinmek istiyorum. Taşıma yetki belgelerinde haksız rekabet yaşayan esnafımız gerçekten çok sıkıntı çekmekte. Özellikle C2 belgesine sahip uluslararası firmaların bu belgeyi çıkış amacına uygun olmayan şekilde kullanması sebebiyle K1 yetki belgesine sahip esnaf rekabet edemez hâle gelmiş, mağduriyet yaşamaktadır. C2 belgelerinin yetki alanının sınırlandırılması ve denetimin etkinleştirilmesi için bir çalışmanız var mıdır? Yine, K1 belgelerinin uygun şartlarda devrine veya satışına imkân verilmesine yönelik bir çalışmanız var mıdır? K türü belgeleri tek ürün altında toplamak acaba doğru olmaz mı, sizlerin düşüncesi nedir?

Yine, ülke genelinde ve Konya'da kaç adet R belgesi verilmiştir. R belgesine sahip olmadıkları hâlde belge yetki alanındaki faaliyetleri yürüten kaç firmaya ceza kesilmiştir?

Sayın Bakanım, Hükûmetimiz sürekli illere ve ilçelere müjdeler veriyor, birçok il ve ilçeye havalimanları yapılmış ve yapılıyor. Yeni havalimanı her yere var ama Konya'ya gelince maalesef yok, neden?

Hükûmet olarak on dört yıldır görmeseniz de anlamasanız da, Konya'nın birçok ilden daha öncelikli olarak sivil havalimanına ihtiyacı olduğu açıktır. Hele ki 15 Temmuz melun darbe girişiminde yaşananlar bunun önemini daha da net göstermiştir. Günlerce sefer yapılamamıştır. Sayın Başbakan "Mürted Hava Üssü'nü kapatın." diyor da, neden Konya'daki hava üssüyle ilgili bir şey demiyor?

Coğrafi konumu, nüfusu, sanayi ve ihracat kapasitesi, turizm potansiyeli, yoğun gurbetçi varlığı, her geçen yıl artan yolcu talebi, mevcut havaalanında özellikle kışın buz, kar, sis ya da başkaca nedenlerle sıkça karşılaşılan uçuş iptalleri ve rötarlar, kargo terminali olmaması, askeri amaçlı kullanımla ilgili yaşanan sorunlar Konya'nın uluslararası nitelikte sivil bir havalimanını hak ettiğini ortaya koymaktadır.

Konyalılar, mevcut havaalanının Konya'ya yakışmadığını artık görmenizi bekliyor. Konya'nın yıllardır sabırla beklediği sivil havalimanına kavuşması için daha hangi özellikleri taşıması, daha ne olması beklenmektedir? Birçok ile yeni havalimanı yapılırken, Konya'ya uluslararası sivil havalimanı neden uygun görülmemektedir? Ayrıca, Konya ekonomisinin rekabet gücünün artırılması ve lojistik konusunda eksikliklerin giderilmesi açısından havalimanına ivedilikle kargo terminali yapılması için de bir çalışmanız var mıdır?

Sayın Bakanım, Konya'dan Tahran'a uçak seferleri başlamadan sonlandırıldı. Soru önergesi de verdim. Geçtiğimiz mayıs ayında dönemin Başbakanı Ahmet Davutoğlu'nun talimatıyla başlayacağı duyurulan Konya-Tahran, Tahran-Konya seferleri, Sayın Davutoğlu'nun Başbakanlık görevini devretmesinin ardından daha başlamadan iptal edilmiştir. Oysa neler neler söylenmişti "Konya'da ilk defa uluslararası tarifeli seferler başlıyor." "Seferler haftada 2 kez olacak." "Hazreti Mevlana ile Şems Hazretleri de bir kez daha buluşmuş oluyor." gibi günlerce propagandası da yapılmıştı. Türk Hava Yollarının Konya'dan Tahran'a uçak seferleri neden yapılmamış ve neden iptal edilmiştir? Konya ihracatında 5'inci sırada yer alan İran'la ticaretin artmasına büyük katkılar sağlayacağı ve İranlıların özellikle Hazreti Mevlâna'yı anma törenleri için Konya'ya gelmelerine önemli bir imkân sunacağı da dikkate alınarak Konya-Tahran seferlerini yakın zamanda başlatacak mısınız? Konyalılara bu konuda bir müjdeniz olacak mıdır?

Sayın Bakanım, bir başka konumuz, Konya merkezde sadece bir araç muayene istasyonu bulunması nedeniyle araçlarının vizesini yaptırmak isteyen Konyalılar büyük sıkıntı çekmekte ve işlemleri gecikmektedir. Partinize mensup bir milletvekili arkadaşım 1 Kasım seçimlerinin hemen öncesinde galericilerin ve basının huzurunda dönemin Ulaştırma Bakanı ile telefonla konuştuktan sonra, "Sayın Bakanımız hepinize selam söylüyor. TÜVTÜRK'le ilgili sıkıntıyı kendisine ilettim. Sağ olsun, kendileri inşallah 2'nci bir TÜVTÜRK istasyonunun on beş gün içinde inşaatına başlanabileceğini söyledi." demiştir. Bakanın selamını alalı on beş gün değil, tam üç yetmiş beş gün geçti Sayın Bakanım ama ortada henüz ne inşaat var ne de muayene istasyonu var.

Sayın Başbakan da Ulaştırma Bakanı olduğu dönemde verdiğim soru önergesine cevaben 22 Aralık 2015 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisinde aynen şöyle dedi: "2'ncisinin açılması için çalışma başlatılmış olup 2016'da tamamen faaliyete geçmesi için gerekli firmayla mutabakat sağlanmıştır, daha doğrusu 2016 içerisinde bitecektir." Bu sözlerin üzerinden de on bir aya yakın süre geçmiş ama Konya'da bir çalışma yok. Demek ki ilgili firma ne milletvekilini ne Bakanı ne de Başbakanı takıyor, bundan başka çıkaracak bir anlam yok.

Konya'dan daha küçük birçok il merkezinde birden fazla araç muayene istasyonu varken Konya'da 2'nci bir araç muayene istasyonu için neden bu kadar uğraştırılıyor? Konyalılara özellikle seçim öncesi neden yanlış bilgi veriliyor? Konya'ya niye ayak direniyor? Konya'ya hizmet gelmesini engelleyenler mi var? Konyalıların araç muayene randevusu için günlerce sıra beklemesiyle ilgili şikâyetlerinin giderilmesi ve araç sayısındaki hızlı artış da dikkate alınarak 3 merkez ilçemizde de istasyon bulunması için bir girişiminiz olacak mıdır?

Sayın Bakanım, bir başka konum lojistik merkezler. Konya-Kayacık Lojistik Merkezi Yapımı işi hakikaten muammaya dönüştü. On yıl öncesinden bunun açılacağı söylenmişti, ilk açıklanan yerlerden biriydi ama birçok yerde tamamlandı lojistik merkez, hizmete girdi ama hâlâ Konya lafını ediyor. İhalesi yapıldı diye sevinmiştik, ihale de iptal edildi ve bir açıklama da yok. Bu ihale neden iptal edildi Sayın Bakanım? Sorun nedir? 49 firmanın katıldığı ihaleyle ilgili uzun süre ne yapılmış, ne beklenmiştir? İptal gerekçesi kamuoyuna neden açıklanmamıştır? Lojistik merkezi yapım ihalesine çıkılacak mıdır, ne zaman çıkılacaktır? Konyalı bu merkezin hizmete açıldığı günleri ne zaman görebilecektir? Ayrıca, ilk etapta 634 bin metrekare olarak planlanan lojistik merkezi alanının 1 milyon metrekareye çıkarılmasının gerekçesi nedir? Alanla ilgili bir yer değişikliği olmuş mudur? Başlangıçta öngörülemeyen bir gelişme mi yaşanmıştır?

Sayın Bakanım, bir başka konumuz, Konya'da her geçen gün artan araç trafiğiyle birlikte şehir içi ulaşım alarm veriyor. Konya'nın mevcut çevre yolu şehir içinde kalmış, ana cadde hâline gelmiştir hem şehir içi trafik sıkışıklığına neden olmakta ve Konyalıyı canından bezdirmekte hem de kazalara sebebiyet vermektedir. Konya şehir trafiğinin rahatlaması ve daha hızlı ulaşım için dış çevre yolu yapımı büyük önem arz ediyor. Birçok il, hatta ilçenin çevre yolu hızla yapılmıştır, yapılmaktadır. Yıllardır sözler verilmesine rağmen Konya çevre yolu bir türlü yapılmamıştır. Sadece 71 kilometresini programa alıp ihale ettiğinizi, 122 kilometrenin tamamını yatırım programına teklif ettiğinizi, proje kapsamında 6 tünel, 14 viyadük olduğunu kitapta...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Sayın Kalaycı, bir dakika lütfen...

Değerli arkadaşlar, çok uğultu oluyor, sohbetlerimizi lütfen dışarıda yapalım.

Buyurun.

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Sayın Başkanım, siz de sözü illerin yüz ölçümüne göre verirseniz memnun olacağım.

BAŞKAN - Güzeldi bu, verilir yani.

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Sayın Bakanım, hakikaten merak ediyoruz. Yani, üç yılda üçüncü köprüyü yaptınız ama on dört yılda Konya çevre yolunu yapamadınız. Yani, bu iş niye bu kadar uzadı? Bu ne zaman bitecek, ne zaman bitirmeyi öngörüyorsunuz? Konyalılar daha on yıllar mı bekleyecek? Çünkü, "71 kilometresini ihale ettik." diyorsunuz, o da trafiğin yoğun olduğu yer değil Sayın Bakanım, esas İstanbul yolunda çok yoğun trafik var. "Diğer kısmı daha yatırım programına teklif ettik." dediniz, demek ki Konya daha uzun yıllar bu çevre yolunun bitmesin bekleyecek.

Yine, Konya'mızın diğer bir önemli konusu, Çağdaş ulaşım sistemi olmasının yanı sıra, Konyalıları çileden çıkaran ve çekilmez hâle gelen trafik sorununa çözüm getirmesi açısından metro projesi de büyük önem arz ediyor.

Yine, önceki Başbakanımız Sayın Ahmet Davutoğlu seçimler öncesi, 24 Nisan 2015 tarihinde Konya'da metro projesi müjdesini vermiş ve ilk etabının 2018 yılında hizmete gireceğini açıklamış, projeyi de sanal ortamda da Konyalılara tanıtmıştır. Konya Metro Projesi'nin proje ihalesinin yapıldığını söylediniz. Bir gecikme olmazsa proje 2018'e bitecek, 2018'in ortalarında bitecek. Yapım işi ne zaman başlayacak bilmiyoruz. Dolayısıyla, Konyalıya söylendiği gibi ilk etabının 2018 yılında bitmesi söz konusu değil. Konya Metro Projesi'ni etaplar itibarıyla yapım işlerine ne zaman başlayıp ne zaman bitirmeyi planlıyorsunuz, bunu öğrenebilirsem memnun olacağım.

Yine, Konya metrosuyla ilgili "yer yerinden oynayacak" diye 7 Haziran seçim süreci boyunca yürütülen büyük montanlı tanıtım kampanyası için Bakanlığınızca ne kadar harcama yapılmıştır? Televizyonlara, gazetelere, billboardlara verilen reklamlarla ilgili harcamaların ayrıntısı nedir? O dönemde Anayasa gereği tarafsız olması gereken Bakanlığın bu proje için Adalet ve Kalkınma Partisinin seçim kampanyasına dâhil olması suç değil midir? Bu konuda yapılan bir işlem var mıdır?

Sayın Başkanım, kısa kısa bir iki de konum var.

Sayın Bakanım, bizim Konya-Beyşehir bölünmüş yolu âşıkların dilinde, diyorlar ki: "Aşkımız Konya-Beyşehir duble yolu yapımı gibi olsun, hiç bitmesin." Uzun yıllar yapıldı yapılacak diye, son yıllarda da bitti bitecek diye Beyşehirliler sürekli avutulmuştur. Konya-Beyşehir bölünmüş yolunun son durumunu, ne zaman biteceğini sizden alabilirsem... Ayrıca Beyşehir-Antalya, Derebucak, Kesikbel, Taşağıl hattı... Yöresel olarak Gembos yolu olarak biliyoruz. Çünkü, bunlar "Her sene bitecek, bitecek, bitecek." diye geldi. Son durum nedir, sizden bilgi alabilirsem memnun olacağım.

Yine, uzun yıllardır konuşulan ve geçen yıl kamulaştırmaları başlayan Konya, Akören, Bozkır, Hadim, Taşkent üzeri Alanya'ya gidecek transit ana yol projesinin başka bir güzergâha alındığı konuşulmaktadır. Bu transit ana yol projesinden vaz mı geçilmiştir ya da Bozkır'ı görmeyecek şekilde güzergâh mı değiştirilmiştir? Eğer proje güzergâhı son anda değiştirilmişse, gerekçesi nedir? Böyle bir değişiklik hem yol güzergâhının uzaması hem de Bozkır'a büyük haksızlık değil midir?

Ben, Sayın Bakanım, gerek Konya bazında gerekse ülke bazında yapılan, gerçekleştirilen yatırımlar için Hükûmete ve şahsınızda tüm Bakanlık bağlı kuruluşlarımıza teşekkür ediyorum ve bütçelerin hayırlı olmasını diliyorum.